بولتون در مصاحبه که روز پنجشنبه پخش شد، با اذعان به تحریم های بی سابقه آمریکا علیه ایران گفت: در عین حال و با وجود اتخاذ تحریم ها، ترامپ همچنان مشتاق مذاکره با ایران است چون فکر می کند می تواند به توافق بهتری نسبت به برجام با ایران دست یابد؛ موضوعی که به اعتقاد من، فاصله زیادی تا واقعیت دارد.

وی ضمن انتقاد از ترامپ به خاطر خروج دیرهنگام از برجام(۱۵ ماه بعد از شروع ریاست جمهوری) گفت: او (چهار سال پیش) در تبلیغات انتخابات خود می گفت که با برجام مخالف است ولی اینکه تا ۱۵ ماه بعد از رسیدن به ریاست جمهوری نتوانست از این توافق خارج شود، نشانه این بود که توانایی لازم را برای این کار ندارد . به هرحال شخصا از این بابت خوشحالم که بالاخره از این توافق خارج شد.

طرح ترامپ برای صلح در خاورمیانه شانسی ندارد

بولتون درخصوص مسائل مربوط به صلح خاورمیانه نیز تصریح کرد که طرح صلح ادعایی دولت ترامپ تا حد زیادی دستپخت جرد کوشنر داماد ترامپ است و شانسی برای موفقیت ندارد.

"اگر ترامپ بار دیگر در انتخابات آمریکا پیروز شود بعید است که این طرح شانسی برای موفقیت داشته باشد و در صورت کنار رفتن ترامپ هم دیگر اثری از این طرح باقی نخواهد ماند."

بولتون در ادامه مواضع ضدایرانی خود نیز مدعی شد که تنها نکته درست در این طرح دیدن یک تغییر آرایش کلی راهبردی در خاورمیانه و تهدیدات ناشی از برنامه هسته‌ای و فعالیت‌ها و نفوذ ایران در منطقه است. وی مدعی شد: این مسائل موجب شده که کشورهای عربی خلیج فارس انگیزه‌ای برای تلاش به منظور یافتن راه‌حل‌هایی برای اختلافات خود با اسرائیل داشته باشند و به گمانم این تغییر راهبردی به قوت خود باقی خواهد ماند .

بولتون افزود: از آنجا که این تغییر احتمالا برای مدتی پابرجا خواهد بود ، احتمال صلح بین اسرائیل با کشورهای عربی از جمله فلسطینی‌ها هم باقی خواهد بود اما شروع این کار نیازمند طرح و ابتکار جدیدی خواهد بود. 

ترامپ هیچ منطقی ندارد

بولتون در بخش دیگری از این گفتگو درباره علت مخالفت خود با انتخاب مجدد ترامپ گفت: فکر نمی‌کنم که ترامپ یک جمهوریخواه محافظه‌کار است البته این حرف به این معنی نیست که او یک دموکرات لیبرال است در واقع او هیچ منطقی ندارد.

وی افزود: دیدگاه شخصی ترامپ نسبت به مسائل جهانی و رویکرد معامله‌گرانه او فقدان تفکر راهبردی کار دفاع از منافع آمریکا را دشوار می‌کند.

بولتون در ادامه گفت: به همین علت من برای اولین بار در عمرم به نامزد حزب جمهوریخواه رای نخواهم داد البته به جو بایدن نامزد دموکرات‌ها هم رای نمی‌دهم و نام شخص دیگری را خواهم نوشت. نتیجه انتخابات هرچه باشد دوره و زمانه دشواری برای آمریکا خواهد بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.