روحانی: اجتماعات ممنوع است/ گشایش‌ها با رعایت پروتکل بهداشتی باشد/ مخفی کردن بیماری کرونا ظلم به دیگران است

 حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، در جلسه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا با بیان اینکه مردم و دولت باید همکاری خوب و دقیق داشته باشند، اظهار کرد: اگر اینگونه باشد در برابر مشکلات کرونا سریعتر عمل می‌کنیم و عبورمان راحت‌تر است اما اگر جز این باشد موفقیت ما دچار مشکل می‌شود.

وی افزود: عادی انگاری این ویروس و کروناهراسی هر دو ما را دچار مشکل می‌کند. اگر فکر کنیم که دیگر این ویروس را پشت سر گذاشته‌ایم که ما را دچار مشکل می‌کند و اگر هم فکر کنیم باید همه کارها تعطیل شود بازهم به مشکل می‌خوریم.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از ایسنا و فارس بخوانید؛

* تعطیلی کسب و کار و فعالیت اقتصادی در طولانی مدت قابل اجرا نیست و هیچ کشوری در دنیا نمی‌تواند شش ماه این کار را ادامه دهد و مردم هم نمی‌پذیرند. اما راه درست در ادامه فعالیت‌های اقتصادی یا فرهنگی فقط منحصر به رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و هیچ راه دومی وجود ندارد.

* تجمعات به طور کلی در وضعیت امروز غیرقابل قبول است. چه عزا چه عروسی، چه سمینار چه جشنواره. همه اینها مضر است و  حتی نسبت به کنکور هم اگر وزارت بهداشت ایرادی داشته چارچوبی برای آن ایجاد می‌کند تا مشکلی نباشد اجتماعات باید در حد ضرورت محدود شود.

* ما نمی‌توانیم مثل سابق کنار هم بایستیم، لذا فاصله گذاری اجتماعی ضروری است و سبک زندگی را باید امسال عوض کنیم. حتی در کارخانجات هم باید از ماسک استفاده کنند. مردم عزیز ما باید قانع شوند. صدا و سیمای ما، روزنامه‌های ما، فضای مجازی ما و هنرمندان و فرهیختگانمان باید به صحنه بیایند تا به مردم بگوئیم راهی جز اجرای دستورالعمل‌ها نداریم.

* از ۲۵ اسفند فوتی‌های ما سه رقمی شد و مجبور شد مراکز و برخی سفرها را تعطیل کنیم. از ۲۶ فروردین مرگ و میر دو رقمی شد تا ۲۵ خرداد که دوباره به سه رقمی برگشتیم، امیدوارم بتوانیم این دوره سه رقمی را کوتاه کنیم .

{ با اشاره به محدودیت‌های اعمال شده در کشورهای مختلف دنیا}: هند اعلام کرده در عروسی حداکثر ۲۰ نفر حاضر باشند و در کشورهای اروپایی حداکثر ۱۰ نفر. همه جا محدودیت گذاشته‌اند. نمی‌شود در عروسی ۱۰۰، ۱۵۰ نفر در محیط سرپوشیده، با تهویه نامناسب و زمان زیاد جمع شوند.  

* در اروپا رستوران باز شده اما با رزرو آزاد شده است؛ یعنی کسی که می‌خواهد رستوران برود باید با رزرو برود. گشایش باید باشد اما با مراعات تمام پروتکل‌ها و اگر مراعات نشود، امکان‌پذیر نیست.

*{ با اشاره به محدودیت‌هایی که کشورهای دیگر برای ادامه حیات اقتصادی جامعه ایجاد کرده‌اند}: این راحت‌ترین کار است که همه‌جا را تعطیل کنیم و فردایش مردم بیایند از تعطیلی و بیکاری و گرسنگی شکایت کنند. البته ما باید در چارچوب حرکت کنیم. حتماً باید در پروتکل‌های بهداشتی حرکت و این موارد را رعایت کنیم. هرگونه مراسمی را در تمام شهرهای کشور ممنوع کنیم و اصلا اجتماعی شکل نگیرد. مگر با جمعی محدود و چند نفره.

* بر اهمیت فاصله‌گذاری اجتماعی تاکید می کنم. این موضوع در کنار استفاده از ماسک در همه مراکز اقتصادی و صنعتی و مراکز عمومی کاملا لازم و ضروری است. ما باید مراقبت‌های بهداشتی فردی و اجتماعی را به عنوان یک اصل خدشه ناپذیر بدانیم.

* ما از ابتدای شیوع کرونا برای مواد شست‌وشو، مواد ضدعفونی‌کننده و مواد غذایی دچار مشکل نشدیم، در حالی که در اروپا و آمریکا این اتفاقات رخ داد. ما نه یک ساعت قطع آب و برق و تعطیلی پمپ بنزین داشتیم و نه یک ساعت قحطی مواد غذایی پیش آمد و این یعنی همه تلاش کردند.

*{ با قدردانی از تلاش‌های وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه در واردات موارد مورد نیاز بهداشتی به کشور}: ما در ساخت واکسن کرونا مشغول تلاش هستیم و کناره نگرفتیم. به اندازه توان خود کار می‌کنیم و کشوری نیستیم که بگوییم حالا که تحریم هستیم گوشه‌ای بنشینیم و منتظر بمانیم تا اگر واکسن تولید شد به ما هم بدهند.

* بخش اعظم جامعه ما هیچوقت به تبلیغات دشمنان توجه نکرده و حالا هم توجه نمی‌کند. کسی نباید بیماری‌اش را مخفی کند. این کار ظلم به دیگران است. اگر مبتلا شدیم به اطلاع اطرافیان برسانیم. برخی می‌گویند روی‌مان نمی‌شود بگوییم، یعنی چه؟ اینجا دیگر موضوع شرم‌کردن وجود ندارد. باید بگویند و از محل کار مرخصی بگیرند.

* هرکس از ساعت هفت و نیم تا چهارده و سی دقیقه کار کرد، یعنی ساعت آن روزش را پر کرده است. پس دیگر نباید کسی جز این عمل کند و از کارمندان ساعت بیشتری برای حضور بخواهد.

* اگر پروتکل‌های بهداشتی به درستی رعایت شود و سبک زندگی تغییر یابد به خوبی در برابر کرونا عمل می‌کنیم، ما باید وظایف خود را در این زمینه به خوبی انجام دهیم و برخی عادت‌ها مثل دست‌کشیدن به صورت را کنار بگذاریم. یعنی بیاموزیم که دست‌ مبارک را به سمت صورت که خطرناکترین محل برای انتقال ویروس است، نبریم! اگر به این موارد توجه کنیم ان‌شاءالله این بیماری را هم پشت سر می‌گذاریم.

* گشایش باید باشد اما گشایش با مراعات تمام  دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشت و درمان باید باشد که اگر مراعات نشود اصلا امکانپذیر نیست. حتی دیدم در مقررات‌شان نوشتند سالن آرایش بدون رزرو قبلی ممنوع است برای اینکه اجتماع نشود. در کارهای اداری هم همین است و تجمع و کنار هم جمع شدن نباید باشد. بانک‌ها هم باید همین کار را کنند و خیلی‌ها باید قوانین جدید وضع کنند.

*پس اجتماعات را باید کلا ممنوع کنیم و اگر لازم است کمیته اجتماعی ما مجدد بررسی کند و در سراسر کشور، مراسمی را که در آن اجتماع است را کلا ممنوع کنیم. چه عزا، چه عروسی و چه مهمانی. حالا اگر کسی می‌خواهد مراسم عقدی بگیرد با یکی دو خانواده کار خود را انجام می‌دهد و درست هم هست اما اجتماع در شرایط ما امکان پذیر نیست.

* در ستاد تصویب کردیم فردی که صاحب یک مغازه و فروشگاه است خود وکارمندان ان باید دستورالعمل ها را کامل رعایت کنند و روند نظارت بر این دستورالعمل هاباید نظارت شود. نظارت بر دستورالعمل هادر مترو و اتوبوس و تاکسی را تعیین کردیم تعیین کردیم و باید انجام شود اگر این نظارت ها عمل نشود مصوبات ستاد تاثیری ندارد این مصوبات برای خومان نیست باید اجرایی شود 

* امروز در جلسه تاکید شد که وزارت بهداشت و درمان، و سازمان اداری و استخدامی و وزارت صمت، اصناف و اتحادیه ها و بقیه دستگاه‌ها نیز در صورت لزوم و ضرورت وظیفه بسیار سنگینی در زمینه نظارت بر اجرای دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا دارند، حتی قوه قضاییه و دادستان ها نیز هر جایی که لازم است ما را یاری کنند تا پروتکل‌های بهداشتی مصوب ستاد به خوبی اجرا شود.  

* نظارت برای اجرای مصوبات و دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا را بسیار مهم است و پوشیدن ماسک توسط همه افراد بسیار مهم است؛ از  مردم که در هفته گذشته در سراسر کشور به ویژه در تهران مساله ماسک زدن را کاملا رعایت کردند تشکر می کنم؛ شاید عده محدودی اجرا نکردند اما اکثریت قاطع این دستورالعمل را اجرا کردند؛ گزارشی داشتیم که در یک مرکز شلوغ صد در صد افراد ماسک زده بودند، البته ممکن است در برخی مکان ها هم ۹۰درصد افراد ماسک زده باشند.

*صدا وسیما خیلی خوب در هفته گذشته روی ماسک زدن تبلیغ و اطلاع رسانی کرد. فاصله‌گذاری اجتماعی توام با شستن منظم دست و برخی از عادت ‌هایی که برای مقابله به کرونا بسیار مهم است مانند عادت دست زدن به صورت و چشم و دهان و بینی را که برای ابتلا به بیماری خطرناک است بتوانیم ترک کنیم، و اگر بتوانیم سبک زندگی را تغییر دهیم به خوبی می توانیم در برابر این بیماری بایستیم و موفق شویم.  

*دانشمندان کشور نیز در تلاش برای پیدا کردن داروی درمان کرونا هستند که امیدواریم روزی هم به این دارو دست پیدا کنیم و واکسن آن هم کشف شود و هم بتوانیم در این مقطع حساس و مهم وظایف خود را به خوبی انجام دهیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.