داده های منتشر شده توسط مرکز آمار اتحادیه اروپا نشان می دهد که متوسط قیمت مسکن در سطح اتحادیه اروپا ۵.۵ درصد و در سطح منطقه یورو پنج درصد سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ افزایش داشته است.

بررسی وضعیت مسکن کشورهای اروپایی نشان می دهد که کشورهای اروپای مرکزی در میان مدت شاهد بیشترین افزایش قیمت و کشورهای جنوبی اروپا شاهد بیشترین کاهش در قیمت مسکن بوده اند. در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ متوسط قیمت مسکن در ۱۹ کشور عضو منطقه در مقایسه با مدت مشابه فصل قبل به طور میانگین ۰.۹ درصد و در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به طور میانگین ۱.۲ درصد افزایش داشته است.

لوکزامبورگ با افزایش ۱۴ درصدی و اسلواکی با افزایش ۱۳.۱ درصدی، استونی با افزایش ۱۱.۵ درصدی، لهستان با افزایش ۱۱.۳ درصدی و پرتغال با افزایش ۱۰.۳ درصدی، کشورهایی بوده اند که بیشترین افزایش قیمت مسکن در سه ماهه نخست سال جاری را تجربه کرده اند.

از سوی دیگر قیمت خانه در مالت ۴.۳ درصد افت کرده است. قیمت مسکن طی این بازه زمانی در مجارستان ۱.۱ درصد، ایرلند ۰.۸ درصد و در بلژیک  ۰.۱ درصد کاهش داشته است.

اگر چه شیب افزایش قیمت مسکن در کشورهای اروپایی از سال ۲۰۱۴ تشدید شده است اما بررسی‌ها نشان می دهد که به صورت کلی، بازار مسکن در اروپا با ثبات نسبی مواجه بوده  است.

در بین سایر کشورهای اروپایی، قیمت مسکن در سه ماهه نخست امسال در آلمان ۰.۳ درصد، در فرانسه یک درصد، ایتالیا ۰.۹ درصد، اتریش ۱.۵ درصد و هلند ۱.۷ درصد افزایش داشته است. هم چنین برای کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند نیز طی این مدت قیمت مسکن در انگلیس ۰.۴ درصد و در نروژ ۱.۹ درصد افزایش یافته است. 

اتحادیه  اروپا شامل ۲۷ کشور بلژیک، آلمان، استونی، ایرلند، یونان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، قبرس، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، اتریش، پرتغال، اسلوونی، اسلواکی، فنلاند، بلغارستان، مجارستان، لهستان، دانمارک، سوئد، کرواسی، جمهوری چک و رومانی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.