وزیر دفاع آمریکا در توجیه حضور غیرقانونی نیروهای این کشور در آب‌های خلیج فارس و دریای چین جنوبی، مدعی شد که پنتاگون، طی سال گذشته، با اقدامات خصمانه ایران و چند کشور دیگر مقابله کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا مدعی شد که در اجرای راهبرد دفاع ملی این کشور موفق بوده است.

وی در تکمیل ادعای خود استدلال کرد که طی سال گذشته، پنتاگون اقدامات به زعم وی تهاجمی کره شمالی، ایران، روسیه و چین را دفع کرده است.

وزیر دفاع آمریکا در ادامه ادعای خود افزود: طی سال گذشته، وزارت دفاع آمریکا مجری یا حامی عملیات‌های ضدتروریستی بود که به حذف دهها ترویست کلیدی از میدان نبرد منجر شد.

اسپر در نهایت بدون اشاره به حضور غیرقانونی نیروهای آمریکایی در مناطق مختلف جهان، مدعی شد: وزارت دفاع آمریکا موفق به تامین حق آزادی کشتیرانی در آب‌های مورد مناقشه، از خلیج فارس گرفته تا دریای چین جنوبی، شده است.

این در حالی است که روز گذشته، پکن در واکنش به اقدام آمریکا در اعزام دو فروند ناو هواپیمابر به آبراه راهبردی دریای چین جنوبی، واشنگتن را به برخورداری از انگیزه‌های پنهان متهم و تاکید کرد که از آمادگی برای مقابله با چالش‌های ایجاد شده از سوی آمریکا، برخوردار است.

به گفته «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین، وضعیت در دریای چین جنوبی باثبات است حال آنکه آمریکا هم به دنبال تشدید تنش‌ها میان پکن و کشورهای آسیای جنوبی است.

وی در این باره افزود: آمریکا عمدا برای انجام رزمایش در چنین ابعاد بزرگی، نیرو به دریای چین جنوبی اعزام کرده تا قدرت نظامی خود را به رخ بکشد. آنها به دنبال تفرقه میان کشورهای منطقه و نظامی کردن دریای چین جنوبی هستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.