دکتر محمدرضا شانه‌ساز در حاشیه هشتمین‌ همایش  مکمل‌های غذایی و رژیمی و نهمین همایش طلای سبز با حضور در جمع خبرنگاران، گفت: سهم‌ تولید مواد اولیه و مکمل‌ها و اقلام ‌وارداتی‌مان به شدت به نفع تولید حرکت کرده است؛ به طوری که واردات مکمل‌های تغذیه‌ای و ورزشی از حدود ۱۷۵ میلیون دلار در سال ۱۳۹۶ به ۷۲ میلیون دلار کاهش یافته و برنامه ما این است که این عدد به کمتر از ۳۰ میلیون دلار برسد و برای اقلامی باشد که مشابه تولید داخل ندارد.

وی ادامه داد: با این روند حتما می‌توانیم تولید را جدی‌تر دنبال کنیم. همچنین تولید ما در حوزه مکمل‌ها از ۲۴ میلیون بسته در سال ۹۶ به ۱۰۵ میلیون بسته در سال ۱۳۹۸ ارتقاء پیدا کرده که امیدواریم امسال آن را به ۱۵۰ میلیون بسته ارتقاء دهیم که نشان دهنده تغییر سریع ما از واردات به سمت تولید است.

علت تغییر مدیرکل امور دارو سازمان غذا و دارو

شانه‌ساز در پاسخ به سوالی درباره تغییر مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو، اظهار کرد: در سیستم اداری تغییرات موضوعی مرسوم است. به ویژه در یک سازمان پرتردد و پر مساله‌ای مانند سازمان غذا و دارو. به هر حال ما یک مدیر جوان را با مدیری جوان‌تر جایگزین کردیم و حتما از آقای دکتر مهرعلیان هم در جایگاه‌های دیگر استفاده خواهیم کرد تا از تجربیات‌شان بهتر بتوانیم استفاده کنیم.

ماجرای یک نامه

وی درباره نامه مدیر کل سابق به سندیکای مواد اولیه دارویی نیز گفت: سیاست اصلی ما حرکت از سمت داروی ساخته شده به تولید داروهای ساخته شده است. همچنین اقدامی که اکنون انجام می‌دهیم این است که مواد اولیه دارویی را هم در داخل کشور تولید کنیم. سیاست جدی ما حمایت از تولید مواد اولیه در داخل کشور و تولید  مواد حدفاصل دارویی در کشور است تا بتوانیم حلقه‌های اقتصاد مقاومتی را با موفقیت ایجاد کنیم، این سیاست کلی ماست؛ زیرا ارزبری ما را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد. اگر بتوانیم از داروی ساخته شده به مواد حدفاصل برسیم، ارزبری ما کمتر از یک بیستم می‌رسد؛ یعنی پنج درصد. علاوه بر این می‌توانیم ارزش صادرات را هم ایجاد کنیم. واقعا از شرکت‌های تولیدکننده مواد اولیه و مواد حدفاصل ساز به جد و به صورت ویژه حمایت می‌کنیم.

وی افزود: مکاتبه‌ای که به آن اشاره شد، دغدغه‌ای بود که ناشی از نگرانی از این موضوع بود که کمبودی ایجاد نشود که سندیکا هم پاسخ و قول داده که اجازه ندهد مشکلی برای تامین دارو ایجاد شود. این هم موضوع جدیدی نیست. این حرف که این نامه در تغییر مدیرکل نقش داشته بی‌اساس است و فقط می توانم از اینکه چنین مسائلی را به هم ربط می دهند، ابراز تاسف کنم. همه ارکان سازمان غذا و دارو با هر سلیقه‌ای سیاست کلی سازمان را قبول دارند.

شانه‌ساز درباره روند تخصیص ارز نیز گفت: تخصیص ارز متوقف نشده است و با همه تنگنایی که بانک مرکزی داشته ارز را تخصیص می‌دهد. طبق ۲.۵ میلیاردی که دیده شده همان درصد را دریافت می‌کنیم.

فعالیت چند شرکت ایرانی برای تولید واکسن کرونا

رئیس سازمان غذا و دارو درباره وضعیت تولید واکسن کرونا، گفت: ما داریم پا به پای دنیا کار می‌کنیم و چند شرکت ما در زمینه واکسن کرونا در حال فعالیت هستند. ما هم به عنوان سازمانی که باید مجوز دهیم، این آمادگی را داریم که به محض ارائه مدارک و مستندات، رسیدگی کرده و در اسرع وقت مجوزها را صادر کنیم. هنوز هیچ کجا واکسن کرونا را نساخته است و سازمان بهداشت جهانی نیز از صرف زمان ۱۲ ماه و ۱۸ ماه برای ساخت آن صحبت می کند.

وی ادامه داد: در مجموع ما هم گام به گام با دنیا پیش می رویم. اگر چه همه اطلاعات را به شدت از هم مخفی می کنند، اما در کشور ما هم شرکت های متعددی بر روی این موضوع کار می کنند و واقعا من به توان داروسازی کشور اعتقاد راسخ دارم که ما از بقیه دنیا چیزی کم نداریم و می‌توانیم ‌جزو کشورهای پیشرو باشیم.

صادرات ماسک سه لایه، ممنوع

توقف صادرات ماسک N۹۵

شانه ساز در پاسخ به سوال ایسنا درباره وضعیت ماسک و بحث صادرات ماسک، اظهار کرد: صادرات ماسک سه لایه هیچ گاه آزاد نبوده است. زیرا ظرفیتمان در این حوزه متناسب با نیاز کشور است و بیشتر از نیاز کشور نیست، اجازه صادرات آن را ندادیم. صادرات ماسک N۹۵ قبلا آزاد بود اما به دلیل وضعیتی که اکنون پیش آمده متوقف شده است.

وی درباره برخی اخبار مبنی بر جمع آوری ماسک های فیلتر دار، گفت: چنین چیزی مطرح نشده است. البته این مباحث از آنجایی که در حوزه تامین است، بیشتر به وزارت صمت بازمی گردد.

تولید "رمدیسیویر" در کشور در انتظار اعلام کمیته علمی کرونا

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، درباره وضعیت داروی رمدیسیویر نیز گفت: این دارو هنوز وارد پروتکل درمانی کشورها نشده است. فقط تایید شده که می‌تواند یکی از داروهای موثر باشد. ما هم در ایران سه الی چهار مورد از شرکت‌هایمان آمادگی برای تولید آن را اعلام کردند و حتی می‌توانیم مواد اولیه آن را هم در کشور تولید کنیم. منتظر هستیم تا زمانیکه کمیته علمی کرونا به ما درباره مجوزها اعلام کنند. شرکت های ما پشت خط استارت آماده‌اند تا به محض اینکه تعداد و مجوز بیاید، تولید را آغاز کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.