اسکای نیوز گزارش داد، چند ساعت پس از آن‌که چین قانون امنیت ملی را در هنگ‌کنگ اعمال کرد، سایمون مک‌دونالد، معاون وزیر خارجه انگلیس لیو شیائومینگ، سفیر چین در لندن را احضار کرد.

سایمون مک‌دونالد صریحا نگرانی عمیق بریتانیا نسبت به این قانون جدید را ابراز کرد؛ قانونی که یک ماه پیش پیشنهاد شد و ساعت ۲۳ روز سه‌شنبه به وقت محلی در هنگ‌کنگ اجرایی شد.

وی بار دیگر مدعی شد: این قانون اطلاعیه مشترک چین-بریتانیا را که در سال ۱۹۸۴ میلادی امضا شده بود و به هنگ‌کنگ پس از واگذاری‌اش به چین در سال ۱۹۹۷ میلادی به مدت ۵۰ سال یک خودمختاری کامل می‌داد را نقض می‌کند.

از سال ۱۹۸۴ میلادی تاکنون این دومین بار است که یکی از سفرای چین به وزارت امور خارجه انگلیس احضار می‌شوند.

این قانون امنیتی جدید چین در هنگ‌کنگ هرگونه فعالیت جدایی‌طلبانه، خرابکارانه یا تروریستی در این دولت‌شهر و همچنین مداخله خارجی در امور داخلی آن را غیرقانونی می‌سازد.

همزمان با اینکه پلیس هنگ‌کنگ بازداشت معترضان را به خاطر پخش شبنامه‌های حامی استقلال هنگ‌کنگ در بیست و سومین سالروز واگذاری آن به چین آغاز کرده، دومینیک راب، وزیر امور خارجه انگلیس روز چهارشنبه به ۲.۹ میلیون تن در هنگ‌کنگ حق شهروندی پیشنهاد داد.

راب ضمن متهم کردن چین به نقض شدید و نگران‌کننده اطلاعیه مشترک، گفت: این اعطای ویزای قراردادی به اتباع انگلیسی برون مرزی یعنی افرادی که قبل از سال ۱۹۹۷ میلادی شهروند هنگ‌کنگ بودند و بستگانشان اجازه می‌دهد تا از هنگ‌کنگ خارج شده و به مدت پنج سال در بریتانیا مشغول کار یا تحصیل شوند.

آنها سپس می‌توانند برای اقامت اقدام کنند و اگر موفق شدند می‌توانند یک سال بعد برای دریافت حق شهروندی درخواست دهند.  

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.