«مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا امروز چهارشنبه ابراز امیدواری کرده کشورهای دنیا ضرورت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را درک کنند. 

 به نوشته خبرگزاری رویترز، پامپئو که در جمع خبرنگاران حضور داشت گفت: «من امیدوارم که کل دنیا این دیدگاه که لازم است این تحریم‌های تسلیحاتی تمدید شود را بپذیرد.»

وی در ادامه با بیان اظهاراتی که احتمالاً به روسیه و چین اشاره داشت گفت: «فکر می‌کنم همه غیر از دو کشور درک می‌کنند که این تحریم‌ها نباید منقضی شوند و رایزنی‌هایی در خصوص اینکه چطور آن را تمدید کنیم صورت خواهد گرفت.»

خوش‌بینی پامپئو درباره تصویب این قطعنامه در حالی صورت گرفته که دیپلمات‌های غربی احتمال موفقیت آمریکا در تصویب این قطعنامه را ضعیف برآورد کرده‌اند. 

منابع دیپلماتیک به پایگاه مجله «فارن‌پالیسی» گفته‌اند این قطعنامه از شانس اندکی برای تصویب در میان ۱۵ عضو شورای امنیت برخوردار است. 

یک دیپلمات غربی گفت این قطعنامه ممکن است حتی در کسب ۹ رأی لازم برای وادار کردن روسیه یا چین به استفاده از حق وتو هم ناکام بماند. 

برخی از دیپلمات‌های شورای امنیت و سایر کارشناسان مسائل تسلیحاتی اقدام آمریکا را تلاشی برای کسب امتیازهای سیاسی در داخل آمریکا می‌دانند و نه چیزی که هدف آن مقابله با اقدامات ایران است. 

مجله فارن‌پالیسی در ادامه نوشته به رونوشتی از پیش‌نویس قطعنامه آمریکا دست پیدا کرده است. 

قطعنامه پیشنهادی آمریکا خواستار منع فروش، عرضه یا انتقال سلاح یا اقلام مرتبط از سوی ایران است. این قطعنامه همچنین کشورها را از فروش، عرضه، یا انتقال سلاح یا اقلام مرتبط به ایران، مگر در صورت موافقت کمیته‌ای در شورای امنیت منع می‌کند. 

پیش‌نویس آمریکا علاوه بر این از کشورها می‌خواهد چنانچه دلایل متقنی در دست دارند مبنی بر اینکه محموله‌ای در خاک آنها ممکن است حاوی اقلام ممنوعه از ایران باشد اقدام به بازرسی آن کنند.  این قطعنامه همچنین از کشورها خواسته با توجیه مشابه اقدام به بازرسی کشتی‌ها در آب‌های آزاد کنند. 

این قطعنامه همچنین خواستار مصادره دارایی‌ها و در نظر گرفتن ممنوعیت‌های مسافرتی علیه افرادی است که تحریم‌های تسلیحاتی را نقض می‌کنند. 

شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است نخستین جلسه رایزنی برای بحث درباره قطعنامه پیشنهادی آمریکا جهت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را فردا چهارشنبه برگزار کند. 

دیپلمات‌های غربی گفته‌اند ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه اقدام به توزیع این قطعنامه در میان ۱۵ عضو شورای امنیت کرده است. چین و روسیه به عنوان دو عضو دائم شورای امنیت که از حق وتو برخوردارند مخالفت خودشان را با طرح آمریکا اعلام کرده‌اند. 

یک قطعنامه برای تصویب در شورای امنیت نیازمند موافقت دست‌کم ۹ عضو، بدون وتو از سوی هر یک از ۵ عضو دائم شورای امنیت (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس) است. 

فارن‌پالیسی نوشته این قطعنامه در صورت تصویب ذیل فصل هفت منشور ملل متحد قرار خواهد گرفت و الزام‌آور خواهد بود. 

آمریکا تهدید کرده در صورتی که در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران موفق نشود از یکی از بندهای برجام برای بازگرداندن همه تحریم‌های سازمان ملل استفاده خواهد کرد.

ماده‌ای در برجام که مقام‌های دولت آمریکا مدعی هستند می‌توانند از آن برای بازگرداندن تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران استفاده کنند «ساز و کار حل و فصل اختلافات» است که با نام‌های دیگری مانند «مکانیسم ماشه» یا «ساز وکار بازگشت خودکار تحریم‌ها» هم شناخته شده است.  

با این وجود چین و روسیه تصریح کرده‌اند که آمریکا از این توافق هسته‌ای خارج شده و از هیچ حقی برای رجوع به مفاد برجام جهت بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران برخوردار نیست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.