رویترز گزارش داد، آبراهام واینتروب، وزیر آموزش برزیل یکی از پر حاشیه‌ترین مقام‌های دولت این کشور بود و روش‌های پرخاشجویانه‌اش برای ژایر بولسونارو، رئیس جمهوری برزیل مشکلاتی ایجاد کرد که شامل اظهارات نژادپرستانه‌اش درباره چین و زندانی شدن قضات دادگاه عالی است.

این وزیر در فیلم ضبط شده کابینه گفته بود: اگر به من بود، همه آن بیکاره‌ها را حبس می‌کردم.

دادگاه عالی برزیل،‌ واینتروب را در تحقیقات خود درباره یک شبکه توهین آمیز و دروغ‌گرا که توسط هواداران بولسونارو اداره می‌شد، پس از علنی شدن این ویدئوی ضبط شده در ماه مه قرار داد.

دیاس توفولی، رئیس دادگاه عالی برزیل هشدار داد که بی‌ثباتی تدریجی نهادهای دولتی در کشور به خودکامگی و استبدادگرایی منجر می‌شود.

وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم این حملات و تهدیدها علیه دادگاه عالی را بی اهمیت بشماریم و نادیده بگیریم.

بولسونارو در ماه‌های اخیر با دادگاه عالی دچار تنش شده و با حضور در راهپیمایی‌هایی خواستار انحلال آن شده، به ویژه پس از آنکه تحقیقاتی درباره مداخله احتمالی وی در اجرای قانون و عملکرد پلیس برزیل صورت گرفته است.

رئیس جمهوری برزیل در تلاش برای کاهش تنش با دادگاه عالی، به صورت علنی وزیر آموزش را حین حضورش در اعتراضات روز یکشنبه مورد انتقاد قرار داد.

وزیر آموزش برزیل در رسانه‌های اجتماعی به بحث درباره اینکه چرا می‌خواهد دولت را ترک کند و پستی در بانک جهانی بگیرد، صحبت نکرده است.

استعفای این وزیر درست در همان روزی اتفاق افتاد که پلیس برزیل معاون سابق پسر بزرگ بولسونارو را در تحقیقات رسوایی مالی دستگیر کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.