آسوشیتدپرس نوشت: اینکه ترامپ با گذشت ماه‌ها از شیوع این بیماری دست از اتهام زنی به چین برنداشته، گواه این حقیقت است که هدف او این است که با سیاست حمله به چین، شهرت جهانی این کشور را خدشه‌دار کرده و اهرم فشاری را در اختیار آمریکا، برای استفاده در مذاکرات تجاری آتی با این کشور قرار داده و در عین حال ناکارآمدی دولتش را در مواجهه با بحران کرونا، پنهان کند.

رئیس جمهور آمریکا در این ماه‌ها بارها وعده مجازات چین را اعلام کرده است. مجازات برای آنچه که به گفته مقامات آمریکایی تداوم الگوی فریبکاری از سوی چین توصیف می شود که موجب از دست رفتن زمان ارزشمندی برای کشورهای دنیا برای کسب آمادگی برای مقابله با شیوع کرونا شد.

وزارت خارجه، وزارت امنیت میهن و کاخ سفید همگی در این روزها در کمپین اتهام زنی ترامپ علیه چین مشارکت فعالی داشته و این کشور را متهم به پنهانکاری درباره ابعاد واقعی شیوع ویروس کرونا متهم کردند.

ترامپ و متحدان او به یک نظریه غیرقابل اثبات یعنی سردرآوردن ویروس کرونا از آزمایشگاهی در شهر ووهان چین، پناه برده تا بلکه کمپین فشار علیه چین را تقویت کنند. هر چند بررسی های صورت گرفته تا به امروز چنین ادعایی را رد می کند، اما ترامپ و متحدانش بویژه وزیر خارجه او بر این نظریه برای برجسته سازی پنهانکاری چین در خصوص شیوع ویروس کرونا، امید بسته اند.

اما مقامات بلندپایه آمریکایی می گویند دولت ترامپ با اتهام زنی به چین، سعی دارد دنیا را متقاعد کند چین برخلاف رویه های بین المللی عمل می کند تا اعتبار خود را هم در میان افکار عمومی آمریکا و هم در دنیا بهبود بخشد. به اذعان مقامات آمریکایی او از انتقادات بی وقفه از پکن بر سر شیوع ویروس کرونا، هدفی ورای این بیماری را دنبال می کند و آنچه روشن است که ترامپ برای اتهام زنی‌های خود به شواهد و اسناد معتبری استناد نمی‌کند.

در این میان واشنگتن تلاش می کند تا با فشار بر منتقدان خود، آنها را برای انتقاد از چین با خود همراه کند. تلاشی که به نظر نمی رسد تا به امروز چندان مثمرثمر بوده باشد. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.