به نوشته روزنامه واشنگتن پست، جو بایدن، معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا و نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ به اظهارات جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا مبنی بر این‌که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی این کشور تلاش کرده تا شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین را برای افزایش واردات از کشاورزان آمریکایی متقاعد سازد، واکنش نشان داد و گفت: این اقدام برای دورنمای انتخاب مجدد ترامپ خوب بود.

بایدن در این بیانیه گفت: ترامپ تمایل داشته بر سر ارزش‌های دموکراتیک محبوب و برگزیده ما به خاطر وعده توخالی یک توافق تجاری ناپایدار و بی‌دوام که او را از جنگ تعرفه‌ای فاجعه آمیزش خارج می‌کرد، قمار کند؛ جنگ تعرفه‌ای که لطمه بسیاری به کشاورزان، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ما وارد کرده است. اگر این اظهارات مطرح شده در کتاب جدید بولتون حقیقت داشته باشد، این اقدامات نه تنها از نظر اخلاقی زشت و زننده هستند بلکه نقض وظیفه مقدس ترامپ در برابر مردم آمریکا برای حفاظت از منافع این کشور و دفاع از ارزش‌هایمان محسوب می‌شوند.

بایدن سپس نحوه مدیریت ترامپ در رابطه با پاندمی کرونا را با تمایلش برای نهایی کردن توافق تجاری با چین برای مزیت‌های سیاسی مرتبط دانست.

بایدن تاکید کرد: این مساله توضیح می دهد که چرا ترامپ به تحسین دولت پکن ادامه داد و علیرغم شیوع ویروس کرونا این تهدید را کم اهمیت جلوه داد.

در ادامه این بیانیه آمده است: آمریکا به خاطر عدم توانایی ترامپ برای مدیریت و ناکامی‌اش در رسیدگی به این بحران شدیدا آسیب دیده است. امروز ما چیزهای بیشتری از عمق و ماهیت این شکست یاد گرفته‌ایم.

کمی پس از انتشار این بیانیه بایدن، ترامپ در توییتی نوشت: جو بایدن یک شکست خورده کامل در دولت بود. او به هر چیزی که دست می‌زند آن را نابود می‌کند.

بایدن بیانیه خود را با پیامی به رهبران چین یا هر کس دیگری که ممکن است ترامپ از وی برای مداخله دعوت کند به پایان رساند و گفت: از دموکراسی ما فاصله بگیرید. از انتخابات ما فاصله بگیرید. مردم آمریکا به تنهایی درباره آینده این کشور تصمیم خواهند گرفت و من به انتخاب آنها ایمان دارم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.