تجارت آمریکا کرونا گرفت

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه دنیای‌اقتصاد، به عقیده کارشناسان، این گزارش‌ها تازه‌ترین شواهدی هستند که نشان می‌دهند اقتصاد آمریکا در حال غرق شدن در رکودی عمیق است، رکودی که به‌نظر نمی‌رسد به این زودی‌های روند رو به بهبود یابد، حتی با وجود اینکه برخی از بخش‌های این کشور مجدد فعالیت‌های خود را از سر گرفته‌اند. کریس راپکی، اقتصاددان ارشد در شرکت جهانی خدمات مالی «میتسوبیشی یو‌اف‌جی» واقع در نیویورک آمریکا، می‌گوید: «تجارت میان کشورهای تعطیل‌شده اقتصاد جهان که چیزی شبیه «رکود عظیم دوم» است به لغزش خود ادامه خواهد داد. به‌نظر می‌رسد این وضعیت برای سال‌ها ادامه داشته باشد تا اینکه جهانی شدن مجدد به روند سابق خود بازگردد.»  براساس تازه‌ترین آمارهای وزارت بازرگانی آمریکا، کسری تجاری این کشور به‌عنوان اصلی‌ترین کارت بازی ترامپ در جنگ‌تجاری علیه چین، در ماه مارس (اسفند/  فروردین) با جهشی ۶/ ۱۱ درصدی به سطح ۴/ ۴۴ میلیارد دلار رسید، افزایشی که از دسامبر ۲۰۱۸ بی‌سابقه است. پیش‌تر اقتصاددانان مشارکت‌کننده در نظرسنجی «رویترز»، کسری تجاری ماه مارس آمریکا را ۴۴ میلیارد دلار پیش‌بینی کرده بودند. هفته گذشته نیز آمارهایی منتشر شد که نشان داد تولیدناخالص‌داخلی ایالات‌متحده در فصل نخست امسال ۸/ ۴ درصد کاهش یافت، شدیدترین کاهش اقتصادی این کشور از فصل چهارم ۲۰۰۸. به عقیده اقتصاددانان، اقتصاد آمریکا از نیمه دوم ماه مارس که محدودیت‌های فاصله‌گذاری اجتماعی به اجرا درآمدند وارد رکود شد. به ادعای «اداره ملی تحقیقات اقتصادی» این کشور، نهادی خصوصی که رکود اقتصاد آمریکا را رصد می‌کند، تعریفی که بسیاری از کشورها از رکود اقتصادی مبنی بر دو فصل متوالی کاهش در تولید‌ناخالص‌داخلی دارند صحیح نیست. بنا به تعریف این نهاد، رکود زمانی اتفاق می‌افتد که فعالیت‌های اقتصادی در تمام بخش‌های اقتصاد کاهشی چشمگیر یابند، کاهشی که برای چند ماه ادامه داشته باشد. هر چند فعالیت‌های اقتصادی در برخی از بخش‌های آمریکا از سر گرفته شده است، اما اقتصاددانان امید ندارند به این زودی‌ها اقتصاد این کشور به وضعیت پیش از شیوع بیماری بازگردد، روندی که به اعتقاد آنها سال‌ها طول خواهد کشید. این در حالی است که بازگشایی اقتصاد، خطر موج دوم شیوع ویروس را به همراه دارد و ممکن است منجر به اجرای محدودیت‌های سختگیرانه‌تر شود.

روز سه‌شنبه همچنین نتایج نظرسنجی «موسسه مدیریت عرضه» نشان داد شاخص فعالیت‌ غیرتولیدی اقتصاد آمریکا در ماه گذشته (آوریل) برای اولین بار از دسامبر ۲۰۰۹ کاهش یافت و به سطح ۸/ ۴۱ واحد رسید، پایین‌ترین مقدار از مارس ۲۰۰۹. بنا بر تعریف این موسسه، مقدار شاخص کمتر از ۵۰ واحد حکایت از انقباض بخش خدمات دارد، بخشی که بیش از دوسوم از اقتصاد آمریکا را تشکیل می‌دهد. ریان سوئیت، یکی از اقتصاددانان بخش تحلیلی موسسه اعتبارسنجی «مودیز» در این رابطه می‌گوید: «ما انتظار داریم اوج اثرگذاری «کووید-۱۹» بر اقتصاد آمریکا در فصل جاری اتفاق بیفتد، جایی که تولید‌ناخالص‌داخلی براساس نرخ‌های سالانه تا ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت!»

در ماه مارس کسری تجاری آمریکا با جهشی ۶/ ۱۱ درصدی به سطح ۴/ ۴۴ میلیارد دلار رسید، افزایشی که از دسامبر ۲۰۱۸ بی‌سابقه است. زمانی که مقادیر با تورم تعدیل می‌شوند، کسری تجاری ماه مارس افزایش ۵/ ۶ میلیارد دلاری را نشان می‌دهد که مجموع کسری این کشور را از ابتدای امسال به ۳/ ۷۵ میلیارد دلار می‌رساند. در این ماه صادرات آمریکا ۶/ ۹ درصد کاهش یافت و روی ۷/ ۱۸۷ میلیارد دلار ایستاد، پایین‌ترین میزان از نوامبر ۲۰۱۶. بر این اساس در جریان صادرات کالاها شدیدترین کاهش از دسامبر ۲۰۰۸ رخ داد، کاهشی معادل ۷/ ۶ درصد. صادرات خدمات نیز با افت ۸/ ۱۰ میلیارد دلاری، رقم ۶/ ۵۹ میلیارد دلار را به ثبت رساند. در ماه مارس صادرات کالاهای سرمایه‌ای برای اولین بار در سه سال اخیر ۲ میلیارد دلار یافت و به سطح ۶/ ۴۲ میلیارد دلار رسید. همچنین صادرات وسایل نقلیه با کاهشی ۵/ ۲ میلیارد دلاری به ۳/ ۱۱ میلیارد دلار رسید. بخش واردات نیز کاهش‌های مشابهی را تجربه کرد، جایی که مجموع واردات ۲/ ۶ درصد افت داشت (شدیدترین کاهش از ژانویه ۲۰۰۹) و رقم ۲/ ۲۳۲ میلیارد دلار را به ثبت رساند. به تفکیک بخش‌ها واردات کالاها در ماه مارس با کاهش ۳/ ۲ درصدی مواجه شد و به ۷/ ۱۹۳ میلیارد دلار رسید و واردات خدمات نیز ۷/ ۱۰ میلیارد دلار کاهش یافت و روی عدد ۵/ ۳۸ میلیارد دلار ایستاد.  در نهایت کسری تجارت کالاهای از لحاظ سیاسی حساس با چین با کاهشی ۲/ ۴ میلیارد دلاری به پایین‌ترین سطح ۱۶ سال اخیر یعنی ۸/ ۱۱ میلیارد دلار رسید.