رسانه‌های پاکستان روز چهارشنبه این اظهارات را به نقل از «شاه محمود قریشی» در واکنش وی به درگیری اخیر مرزی میان چین و هند که ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشته است، عنوان کردند. 

قریشی موضع چین در بحث مناقشه مرزی با هند را اصولی خواند و اظهار داشت: منطقه مرزی تبت و لاداخ به طول ۳۵۰۰ کیلومتر میان چین و هند منطقه مورد مناقشه شناخته می‌شود و اگر دهلی‌نو فکر تصرف بر تمام منطقه را در سر دارد، ممکن است برای دولت پکن قابل قبول نباشد. 

وی از این فرصت برای تبیین سیاست‌های اسلام‌آباد علیه تصمیم دهلی نو به منظور الحاق کشمیر و برداشتن امتیازات ویژه در این منطقه استفاده کرده، دولت هند را به ترویج تفکر هندو متهم کرد و آن را دلیل رویارویی اخیر این کشور با چین در مرزها توصیف کرد. وی مدعی شد که طرز نگرش دهلی نو موجب نابودی صلح در منطقه می‌شود. 

وزیر امور خارجه پاکستان که کشورش از سوی هند به تشدید درگیری‌های مرزی و حمایت از نیروهای شبه نظامی ضدهندی متهم است، افزود: دولت چین درصدد پرداختن به مناقشه مرزی از طریق گفت وگو است اما هند به توسعه طلبی و ساخت و ساز در منطقه مورد مناقشه ادامه می‌دهد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز گذشته در واکنش به درگیری مرزی با هند اظهار داشت: تحریک و حمله به پرسنل چینی منجر به درگیری فیزیکی جدی بین نیروهای مرزی دو طرف شده است. 

دره گالوان که در حدود ۶۰ کیلومتری شمال شهر لاداخ قرار دارد به مرکز اختلافات اخیر مرزی هند و چین به عنوان دو همسایه هسته‌ای تبدیل شده است. این اختلافات ابعاد مختلفی دارد که سبب شده تمایزی با اختلافات پیشین این دو کشور داشته باشد. 

ارتش هند در بیانیه‌ای که رسانه‌های این کشور آن را منتشر کردند، تعداد کشته‌ها را ۲۰ سرباز هندی و ۴۰ کشته و زخمی برای طرف مقابل اعلام کرد. 

«عمران‌خان» نخست وزیر پاکستان اوایل خردادماه امسال در واکنش به تنش‌های مرزی میان هند با نپال و چین، آنچه را که سیاست‌های توسعه طلبانه دهلی‌نو خواند، برای منطقه خطرناک دانست و همزمان پیش بینی احتمال رخدادهای ناگوار میان پاکستان و هند را نیز تکرار کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.