کریدور 57 میلیارد دلاری

به گزارش رویترز، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین همچنین اعلام کرد که پکن می‌تواند به‌عنوان میانجی‌گر، به پایان درگیری‌ها میان اسلام‌آباد و کابل کمک کند. وزیر خارجه چین همچنین به خبرنگاران گفت: افغانستان نیاز فوری به توسعه و بهبود وضعیت معیشت مردم دارد. وی ابراز امیدواری کرد ابتکار عمل‌ مشترک بین سه کشور باعث این بهبود شرایط شود. وی ادامه داد: چین و پاکستان با همکاری افغانستان می‌توانند این شرایط را در این کشور جنگ‌زده بهتر کنند و از ابزار مناسب برای بسط کریدور اقتصادی میان چین و پاکستان به افغانستان استفاده کنند. البته این مسأله با دستیابی تدریجی سه کشور به اجماع‌نظر حاصل می‌شود.

وزیر خارجه چین همچنین گفت که کشورش به‌طور کامل از مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و شبه‌نظامیان طالبان حمایت می‌کند و به تسهیل این روند ادامه می‌دهد. خواجه آصف، وزیر امور خارجه پاکستان نیز گفت که کشورش و چین دوستی دیرینه‌ای دارند. وی ادامه داد: تحقق موفقیت‌آمیز پروژه‌های کریدور اقتصادی چین و پاکستان مدلی برای ارتقای همکاری و ارتباط از طریق پروژه‌های مشابه با کشورهای همسایه شامل ایران،‌ آسیای میانه و غرب آسیا و افغانستان است.

صلاح‌الدین ربانی، وزیر امور خارجه افغانستان نیز در نشست خبری مشترک با همتایانش در پکن گفت که دولت کابل به همکاری با چین پایبند است؛ چون این کشور به دولت کابل احترام می‌گذارد. وی ادامه داد: ما به اقداماتمان برای مقابله با تروریسم ادامه می‌دهیم. مقابله با تروریسم یک همکاری مشترک را می‌طلبد و بر این باوریم که این مساله روابط ما را با پاکستان برای مبارزه با دشمنی مشترک بهبود می‌بخشد.

وانگ اما تاکید کرد که برای شروع همکاری‌ها چین به‌دنبال سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های کوچک در افغانستان است. او به این دلیل خواستار همکاری اولیه از طریق پروژه‌های کوچک است، زیرا پیشرفت در این راه را گام‌به‌گام و تدریجی می‌داند. وزیر امور خارجه چین تصریح کرد: افغانستان نیاز به پیشرفت فوری دارد. چین و پاکستان هم که تمایل دارند در افغانستان حضور داشته باشند و این همکاری بر پایه بازی برد-برد بنا شده و همه طرفین در آن ذی‌نفع هستند.

کارشناسان می‌گویند هند اصلا به این پروژه نگاه خوبی ندارد. هند به‌عنوان رقیب اصلی پاکستان است و این دو رقابت تنگاتنگی برای حضور در افغانستان دارند. افزون بر این هند و پاکستان بر سر مسائل مرزی در کشمیر با یکدیگر مجادله دارند. از طرفی چون هند هم در افغانستان حضور دارد، وانگ تاکید کرده است که نحوه همکاری با سایر کشورهایی که در افغانستان حضور دارند، بدون توجه به این اختلافات خواهد بود.

همچنین چین به این دلیل پاکستان و افغانستان را به یکدیگر نزدیک کرده است تا مانع قدرت گرفتن شبه‌نظامیان افراطی در این دو کشور شود. چین ترس آن را دارد که نفوذ افراطی‌ها به مناطق استان‌های غربی‌اش منجر به نا‌آرامی‌هایی شود. چین بر این باور است که نزدیکی کابل و اسلام‌آباد موجب می‌شود تا مذاکرات صلح در افغانستان نیز بهتر دنبال شود. خاستگاه طالبان در پاکستان است و همواره کابل، اسلام‌آباد را به ایجاد نا‌آرامی در کشورش متهم می‌کرد. این مذاکرات حساس در سال ۲۰۱۵ متوقف شد. در دوره باراک اوباما تلاش‌هایی صورت گرفت تا این مذاکرات احیا شود اما جان کری در برقرار کردن مذاکرات در افغانستان ناکام بود. در این شرایط وانگ تاکید می‌کند: چین از احیای مذاکرات صلح حمایت کامل می‌کند و طالبان و حکومت افغانستان باید تسهیلات این کار را فراهم کنند.

چین با طرح جاه‌طلبانه خود به دنبال احیای جاده ابریشم در شکل مدرن خود است و افغانستان یکی از کشورهای مدنظر چین برای احیای این پروژه است. طرح‌های اقتصادی چین از کشورهای آسیای مرکزی شروع و به اروپا ختم می‌شود. به همین منظور پکن سعی دارد تا تنش‌ها را در کشورهای آسیای مرکزی بکاهد.