خبرگزاری رویترز امروز در خبری اختصاصی نوشت که «رژیم کنترل فن آوری موشکی» ۳۳ سال پیش به امضای هفت کشور در آمد و اکنون ۳۴ عضو دارد. منابع آگاه معتقدند که تفسیر مجدد این پیمان ممکن است پایبندی کشورهایی مانند روسیه به این رژیم را تضعیف کند.

تفسیر جدید آمریکا شامل پهپادهایی مانند ریپر و گلوبال هاوک می‌شود که سرعتی کمتر از ۸۰۰ کیلومتر در ساعت دارند. گلوبال هاوک پهپادی غیرمسلح و جاسوسی است و ریپر پهپادی رزمی- تهاجمی است.

پیمان مذکور در حال حاضر این پهپادها را به عنوان موشک کروز طبقه بندی کرده و طبق مشخصات فنی پیمان برای هواپیماهای بدون خلبان، آنها را مشمول محدودیت‌های سختگیرانه صادراتی می‌کند. در تفسیر جدید آمریکا، این کشور پهپادهای فوق را در یک طبقه بندی پائین‌تر و خارج از مقررات رژیم قرار می‌دهد.

تفسیر مجدد این رژیم بخشی از تلاش‌های دولت ترامپ برای فروش سلاح‌های بیشتر به کشورهای دیگر است. واشنگتن تاکنون بسیاری از مقررات صادرات سلاح را تغییر داده و آمریکا را از برخی از پیمان‌های تسلیحاتی بین المللی مانند پیمان نیروهای هسته‌ای میان برد و پیمان آسمان‌های باز خارج کرده است.

دور زدن این پیمان به تولیدکنندگان آمریکایی تسلیحات مانند نورثروپ گرومن (Northrop Grumman) و جنرال اتومیکس (General Atomics) اجازه می‌دهد تا محصولات خود را به بازارهای جدیدی که هم اکنون در قبضه تولیدات نه چندان پیشرفته چین قرار دارند، صادر کنند. چین عضو رژیم کنترل فن آوری موشکی نیست.

رویترز به نقل از منایع آگاه افزود که وزراتخانه‌های بازرگانی، انرژی، دادگستری و امنیت داخلی در ماه می(اردیبهشت-خرداد)  با این تغییر سیاست موافقت کردند و انتظار می‌رود که وزارت امور خارجه تابستان امسال با نخستین فروش پهپادها طبق شرایط جدید موافقت کند. دولت ترامپ شرکت‌های جنرال اتومیکس و نورثروپ گرومن را از برنامه‌های خود مطلع ساخته است.

شورای امنیت ملی کاخ سفید قرار است ۱۶ ژوئن (۲۷ خرداد) تغییرات مذکور را بررسی کند. پیش بینی می‌شود که این نهاد امنیتی از تفسیر مجدد رژیم کنترل فن آوری موشکی حمایت کند.

تاکنون تنها انگلیس، فرانسه و استرالیا مجاز بودند تا از تولیدکنندگان آمریکایی پهپادهای بزرگ مسلح خریداری کنند.

اردن، رومانی، امارات متحده عربی و عربستان سعودی به خرید سامانه‌های آمریکایی علاقه نشان داده و زمانی که سیاست صادراتی آمریکا تغییر کند، جزو اولین مشتریان خواهد بود.

رژیم کنترل فن آوری موشکی که در سال ۱۹۸۷میلادی به امضای آمریکا، آلمان، فرانسه، کانادا، ایتالیا، ژاپن و انگلیس رسید بر توقف اشاعه سلاح‌های هسته‌ای تمرکز داشت. این پیمان را مسبب توقف یا آهسته شدن برنامه موشکی کشورهایی مانند مصر، آرژانتین و عراق می‌دانند.

دولت ترامپ از سال ۲۰۱۷ تغییر سیاست آمریکا در قبال رژیم مذکور را مد نظر قرار داده بود ولی به دلیل مخالفت‌های داخلی و خارجی این اقدام چندین بار به تاخیر افتاد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.