«طارق خوری» عضو پارلمان اردن به نقل از یک مقام وزارت خارجه اردن ادعای روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» درباره موافقت اردن با مشارکت عربستان در مدیریت اماکن مقدس در شهر قدس اشغالی را رد کرد.

خوری در گفت‌وگو با شبکه المیادین تاکید کرد که شورای اوقاف قدس با تصمیم دولت اردن و نه طرفی دیگر تشکیل می‌شود.

این عضو پارلمان افزود: « محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی تلاش داشت تا مقدسات فلسطین را تحت کنترل خود بگیرد گویی که قدس یک کارت امتیازی متعلق به اهل تسنن است؛ قدس سنی نیست بلک خاک فلسطین است.»

خوری گفت: «قیمومیت اردن بر مسجد الاقصی و مقدسات قدس مسئله‌ای تاریخی است و انصراف از آن به نفع عربستان یا ترکیه کار دشواری است».

وی افزود: «از زمانی که اردن معامله قرن را رد کرده است این کشور تحت فشار قرار دارد، اما مردم اردن مخالف سازش با اشغالگران هستند».

عضو پارلمان اردن تاکید کرد: «فشارهایی که بر اردن به دلیل موضوع قیمومیت اردن بر مقدسات قدس تحمیل شده اصلا کم‌تر از چیزی نیست که به معامله قرن مرتبط است».

خوری مفهوم سازش با دشمن صهیونیستی را از بین رفته توصیف کرد و گفت: وقتی مذاکرات با اسرائیل به نتیجه‌ای نرسید معلوم شد که دشمن  فقط زبان مقاومت را می‌فهمد».

وی حفاظت از قدس را مسئولیت همه امت اسلامی خواند و گفت: «این چیزی نیست که فقط به اردن، عربستان یا فلسطینی‌ها تعلق داشته باشد.

خوری تاکید کرد: «مقدسات در فلسطین هرگز با پول خریده یا فروخته نمی‌شود».

اسرائیل هیوم امروز نوشت که موضوع حضور سعودی‌ها در تولیت بیت‌المقدس از مدت‌ها پیش مطرح بوده است؛ طبق طرح‌هایی که تاکنون مطرح شده اردنی‌ها همچنان مسئولیت اصلی در تولیت اماکن مقدس را در قدس اشغالی بر عهده خواهند داشت و نمایندگان دولت سعودی صرفا به عنوان کارشناس و ناظر عمل خواهند کرد.

به نوشته این نشریه، حضور سعودی‌ها در مدیریت اماکن مقدس فلسطینیان، به نفع رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا نیز است تا بتوانند طرح موسوم به «معامله قرن» و اشغال کرانه باختری را اجرا کنند. طرحی که ریاض موافقت خود را با آن اعلام و حمایت امارات و بحرین را نیز جلب کرده است.

به ادعای اسرائیل هیوم اردنی‌ها نیز پیام‌هایی به اسرائیل و آمریکا فرستاده و گفتند که با حضور نمایندگانی از دولت سعودی در شورای تولیت بیت‌المقدس موافق هستند تا ازین مجری هم جلوی نفوذ ترکیه در بیت‌المقدس را بگیرد و هم از کمک‌های میلیون دلاری سعودی‌ها بهره‌مند شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.