یک پایگاه خبری به نقل از منابع عربی از وجود مذاکرات سری میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی برای امضای یک توافقنامه نظامی خبر داد.

در گزارشی نوشت که رژیم صهیونیستی به آرامی در حال قدم گذاشتن در خاک عربستان است و همزمان با اعزام نیروهای آمریکایی به پایگاه هوایی «سلطان بن عبدالعزیز» در شرق عربستان، اسرائیل نیز قصد دارد بخشی از این پایگاه را به نیروها و تجهیزات نظامی خود اختصاص دهد و در این راستا تصاویر ماهواره‌ای نشان از ساخت و سازها در این مکان را دارد.

در این راستا، منابع عربی از برقراری ارتباطات سری میان ریاض و تل آویو برای امضای یک توافقنامه نظامی خبر می‌دهند که می‌تواند نفوذ رژیم اشغالگر را تا عمق منطقه عربی توسعه بخشد. طبق این توافق اسرائیل می‌تواند جنگنده‌های خود را در این پایگاه فرود آورد. همچنین قرار است سربازان رژیم صهیونیستی نیز مستقر شده و رادار و تجهیزات جاسوسی نیز تعبیه شود.

به گفته این منابع خواسته اسرائیل چند ماه پیش به عربستان سعودی اعلام شده و اکنون دیدارها و رایزنی‌ها در این خصوص انجام می‌پذیرد و قرار است در ازای پرداخت دراز مدت پول، عربستان سعودی بخشی از خاک خود را در  اختیار رژیم صهیونیستی قرار دهد.

به نوشته الخلیج اونلاین در صورت امضای نهایی این توافق، این اقدام ریاض بی سابقه خواهد بود و موجب خواهد شد تا چشم‌انداز جدیدی پیش روی باقی کشورهای عربی برای برقراری ارتباط با رژیم صهیونیستی باز شود.

«یوسف الشرقاوی» کارشناس امور امنیتی و نظامی در این خصوص گفت که ریاض به طور حتم با درخواست اسرائیل برای ایجاد یک پایگاه نظامی در خاک عربستان به بهانه مقابله با ایران موافقت خواهد کرد.

این کارشناس امنیتی با اشاره به بهره برداری خوب رژیم صهیونیستی از شرایط حال حاضر منطقه و نزدیکی بیشتر به عمق کشورهای عربی از طریق ایجاد روابط و تاسیس بنادر و فرودگاه های نظامی گفت: حضور ارتش اسرائیل در خاک عربستان در مقطع پیش رو هرگز غافلگیر کننده نخواهد بود بخصوص که ریاض همه درهای خود را به روی اسرائیل گشوده است.

پیش از این پایگاه الخلیج اونلاین در ۲۸ اکتبر سال گذشته از توافق ریاض و تل آویو برای خرید تجهیزات جاسوسی به قیمت ۲۵۰ میلیون دلار خبر داده بود.

ورود جنگنده‌ها و نیروهای آمریکایی به عربستان

در همین راستا دو مسئول وزارت دفاع آمریکا روز پنج‌شنبه (دیروز) به شبکه سی ان ان گفتند که اقدامات ابتدایی در پایگاه سلطان بن عبدالعزیز برای فراهم سازی زمینه ورود سامانه موشکی پاتریوت و همچنین جنگنده‌های اف-۲۲ و دیگر انواع جنگنده‌ها به این پایگاه در حال انجام است.

به گفته این منابع، نزدیک به ۵۰۰ سرباز آمریکایی نیز پیش بینی می‌شود به این پایگاه وارد شوند و در حال حاضر تعدادی نیروی آمریکایی برای امور پشتیبانی و لجستیکی حضور دارند.

دولت آمریکا ماه گذشته اعلام کرد که قصد دارد در سایه بحران با ایران ۱۰۰۰ نیروی نظامی دیگر به منطقه غرب آسیا اعزام کند.

دولت آمریکا هنوز تصمیم خود برای استقرار نیرو در عربستان را رسما به کنگره اطلاع نداده، اما یک منبع مطلع به سی‌ان‌ان گفته است که کنگره به صورت غیررسمی در جریان قرار گرفته و انتظار می‌رود که هفته آینده این تصمیم رسما اعلام شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.