«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی و مشاورانش به مقامات دولت ترامپ اعلام کرده‌اند که ملاحظاتی درباره یکی از بخش‌های طرح صلح آمریکا موسوم به معامله قرن دارند.

به گزارش شبکه 13 رژیم صهیونیستی، یکی از ملاحظات کابینه اسرائیل، درباره ارتباط میان کرانه باختری و نوار غزه است. ایده ایجاد پل ارتباطی میان کرانه‌باختری و نوار غزه با هزینه ۵ میلیارد دلاری در بخش اقتصادی طرح صلح دولت آمریکا آمده که چند روز پیش در کنفرانس بحرین مطرح شده است.

بر اساس ایده مطرح شده در معامله قرن، دولت ترامپ نوار غزه و کرانه باختری را یک قلمروی واحد می‌داند این در حالی است که سیاست کابینه نتانیاهو، تفاوت قائل شدن میان دو منطقه است.

چند هفته پیش مقامات آمریکایی جزئیات طرح اقتصادی نشست بحرین را در اختیار نتانیاهو قرار داده بودند و نخست وزیر رژیم صهیونیستی تاکید داشته که با دیدی باز طرح صلح پیشنهادی ترامپ را بررسی خواهد کرد.

منابعی که در جریان گفت‌وگوها میان نتانیاهو و مقامات کاخ سفید قرار داشتند گفته‌اند که ملاحظه اصلی که نخست وزیر اسرائیل به مقامات آمریکایی گفته درباره مسیر ارتباطی میان غزه و کرانه باختری است که مایه نگرانی امنیتی برای رژیم صهیونیستی است.

نخست وزیر اسرائیل و مشاورانش به دولت ترامپ گفته‌اند که حتی امروز و با وجود آنکه اسرائیل به طور کامل کنترل گذرگاه‌ها میان غزه و کرانه‌باختری را در اختیار دارد، حماس هنوز قادر به انتقال فعالان، پیام‌ها و دانش نظامی به کرانه باختری است.

«جیسون گرینبلات» فرستاده ویژه آمریکا در امور خاورمیانه در جریان کنفرانس دو هفته پیش در هرتصیلیا به این نکته اشاره کرده بود. هر چند که به اظهارات گرینبلات در این باره توجهی نشده و تا کنون نیز در جایی انتشار نیافته است.

گرینبلات گفته بود که کاخ سفید تا آنجایی که امکان دارد تلاش می‌کند که موضوعات سیاسی را در بخش اقتصادی طرح صلح دخالت ندهد اما موضوع وجود ارتباط میان غزه و کرانه باحتری از این حد عبور کرده است.

وی اضافه کرد: «این تصمیم شامل این موضوع است که امکان انتقال میان نوار غزه و کرانه باختری که در بخش اقتصادی طرح صلح آمده، ناشی از اهمیت اتصال میان این دو بخش است.»

فرستاده آمریکا در امور صلح خاورمیانه اضافه کرد: «ملاحظاتی که ما از طرف اسرائیلی دریافت کردیم سیاسی بود و البته اغلب حالت امنیتی دارد و مهمترین ملاحظه‌ای که دریافت کردیم درباره امنیت است.»

گرینبلات اضافه کرد: «این باعث تعجب من شد چون هیچگونه کوتاهی در اظهاراتمان درباره این حقیقت وجود ندارد که امنیت اسرائیل به صورت ویژه‌ای حتما مد نظر قرار خواهد گرفت.»

وی طی هفته جاری نیز گفته بود که به ملاحظاتی که دریافت کرده اشاره داشته است.

گرینبلات ابراز امیدواری کرد زمانی که بخش سیاسی طرح صلح ارائه شد و زمانی که طرح به صورت کامل مطرح گردید، شاهد رویکرد سازنده و عمیقی از سوی اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها باشد.

نماینده آمریکا در امور صلح خاورمیانه تاکید کرد در هر صورت، در چارچوب این طرح اسرائیل اولویت اول آمریکا خواهد بود و هیچ کاری که امنیت اسرائیل را به خطر می‌اندازد انجام نخواهد شد.

البته گرینبلات اعلام کرده که دولت آمریکا موعد رونمایی از طرح موسوم به معامله قرن را اعلام نکرده اما انتخابات رژیم صهیونیستی (طی ماه سپتامبر) در این باره در نظر گرفته می‌شود و در نهایت این «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکاست که مشخص می‌کند چه زمانی از طرح رونمایی شود. 

معامله قرن، طرح صلح پیشنهادی آمریکا به فلسطین و رژیم صهیونیستی است که قرار است منازعه طرفین حل و فصل شود اما طرف فلسطینی اعلام کرده که این طرح حقوق فلسطینی‌ها را نادیده گرفته و آن را قبول ندارد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.