به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در فرمانی اجرایی مجوز تحریم‌های اقتصادی و محدودیت‌های مسافرتی علیه کارکنان دیوان کیفری بین المللی، لاهه، را که در تحقیقات درباره جنایات جنگی نظامیان این کشور در افغانستان نقش داشته‌اند، صادر کرد.

مقاماتی از دیوان لاهه که درگیر تحقیقات در خصوص جنایات جنگی سربازان و مقامات اطلاعاتی آمریکا در افغانستان بوده اند، مشمول فرمان اجرایی رئیس جمهور آمریکا برای وضع تحریم قرار می‌گیرند.

آمریکا نسبت به انجام چنین تحقیقاتی از سوی دیوان لاهه بدون درخواست مجوز از واشنگتن معترض است. تلاش آمریکا برای تحریم دیوان لاهه به دنبال آن صورت می‌گیرد که این دادگاه بین المللی در ماه مارس تحقیقاتی را در خصوص جنایات جنگی و اقدامات ضد حقوق بشری نیرو‌های آمریکا در افغانستان در فاصله سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۴ از جمله شکنجه‌های گزارش شده از سوی ماموران سازمان سیا در لهستان، رومانی و لیتوانی صورت داد.

در اوایل ژوئن مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا ادعا کرد واشنگتن مصمم است تا مانع حضور نیرو‌های خود و هم پیمانانش در سرزمین‌های اشغالی و دیگر نقاطی شود که توسط دیوان فاسد لاهه تحت بررسی هستند. پمپئو در آن زمان اعلام کرد دولت ترامپ در آینده نزدیک در این خصوص تصمیم گیری خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.