حمیدرضا معزی درباره سوال پر تکرار مردم در سامانه ۴۰۳۰ مبنی بر اینکه بیمارانی که دارای نارسایی تنفسی هستند برای اینکه به کووید ۱۹ مبتلا نشوند باید چه مراقبت‌هایی انجام دهند، توضیح داد: کروناویروس‌ها از آن دسته ویروس‌هایی هستند که مجاری تنفسی را درگیر می‌کنند، دسته‌ای از آنها در قسمت فوقانی دستگاه تنفسی و دسته‌ای دیگر که شامل ویروس‌های سارس، مرس و کووید ۱۹ روی قسمت‌های تحتانی ریه اثر می‌گذارند.

وی ادامه داد: وقتی کووید ۱۹ به سلول‌های پوششی بافت مجاری تنفسی می‌رسند وارد سلول شده و شروع به تولید مثل می‌کنند، به طور معمول در افراد واکنش‌ متفاوتی بوجود می‌آورند و به همین دلیل است که الگو و علائم بیماری در افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد. وقتی ویروس وارد سلول شد و شروع به تولید مثل کرد مسلما سیستم ایمنی به آن واکنش نشان می‌دهد.

معزی تصریح کرد: در این حالت ویروس در فردی که معمولا سالم است علائم زیاد نخواهد داشت و توسط سیستم ایمنی به راحتی مهار می‌شود و سلول‌هایی که ویروس در آنها ورود کرده پاک می‌شوند، ضمن اینکه خود ویروس هم توسط آنتی بادی‌ای که بدن ایجاد می‌کند، از بین خواهد رفت و فرد ممکن است علائم زیادی نشان ندهد، اما این اتفاق همیشه رخ نمی‌دهد و در درصدی از افراد زمانیکه ویروس وارد بدن می‌شود سیستم ایمنی در مهار ویروس دچار اشکال شده و از طرف دیگر به صورت خیلی افزایش یافته سیستم ایمنی به آن پاسخ می‌دهد و با این پاسخ طوفان التهابی در بافت ریه ایجاد و مشکلات بعدی تظاهر پیدا خواهد کرد.

این فوق تخصص ریه و بیماری​های تنفسی گفت: مشکلاتی که در ریه ایجاد می‌شود به صورت یک سندروم زجر تنفسی است، یعنی بافت ریه در حالت‌های التهابی غوطه ور شده و تنفس به خوبی انجام نمی‌شود و علاوه بر ایجاد التهاب ریه به سمت سندروم زجر تنفسی می‌رود، به غیر از آن ممکن است عفونت‌های دیگر فرصت را مناسب دیده و به بافت ریه حمله کنند و عفونت‌های ثانویه هم برای فرد ایجاد شود. در مجموع فردی که به این بیماری پاسخ شدید می‌دهد دچار کمبود اکسیژن شده و از این وضعیت آسیب می‌بیند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.