محمد باقر نوبخت با اعلام توضیحاتی در رابطه با آخرین وضعیت برنامه اصلاح ساختاری بودجه گفت که این برنامه سال قبل به شورای عالی هماهنگی اقتصادی ارایه شد که بررسی بخشهایی از آن در این شورا آغاز شد، البته هنوز تکمیل نشده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه در این سند پیش بینی می شود چه منابعی و از چه محل هایی می تواند در طول یکسال فراهم و در چه مواردی هزینه کرد تا  بتوان منطبق با سیاست های  موجود به اهداف مورد نظر برنامه دست یافت، افزود: اگر دولت بخواهد بر اساس این تعریف به سمت جلو حرکت کند، نخستین تمرکز خود را باید روی منابع بودجه بگذارد. این در حالی است که منابع بودجه از سه محل تامین می شود: نخست مالیات، گمرک و سایر خدماتی که دولت به مردم عرضه و مابه ازای آن پول دریافت می کند.

وی با بیان اینکه برای مصارف و هزینه ها باید از این درآمدها استفاده کرد، گفت: وقتی درآمدها تکافوی همه هزینه ها را نمی کند باید دارایی هایی (نفت و اوراق) فروخته شود و به درآمدها اضافه تا امورات کشور بگذرد.

اوراق به نوعی واگذاری دارایی های مالی و نفت هم به نوعی دارایی های سرمایه ایی کشور محسوب می شود.

نوبخت با اشاره به اینکه دارایی که متعلق به نسل آینده است، کسی حق ندارد آن را بفروشد و صرف هزینه های جاری کند. البته اگر دارایی ها فروخته و تبدیل به دارایی دیگر شود به یقین کار بدی نیست، گفت:  بر اساس قانون حداکثر رقمی که دولت می توانست در بودجه سال ۱۳۹۹ از فروش نفت داشته باشد نزدیک به ۴۹ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: امسال دولت مجوز فروش ۵۰ هزار میلیارد تومان نفت را از مجلس گرفته اما ۸۰ هزار میلیارد تومان در سال جاری باید صرف تملک دارایی های سرمایه ای (فعالیت های عمرانی) کند.

وی افزود: بودجه سال ۹۹ نزدیک به ۵۷۰ هزار میلیارد تومان است که ازاین میزان تنها ۵۰ هزار میلیارد تومان یعنی کمتر از ۱۰ درصد مربوط به نفت است.

نوبخت بیان کرد: این در حالی است که طی سنوات گذشته بیش از ۵۰ درصد منابع بودجه از نفت تامین می شد.

وی با بیان اینکه کشور هزینه هایی دارد که نمی توان این هزینه ها را انجام نداد البته صرفه جویی در هزینه ها امری بایسته و شایسته است که باید صورت گیرد، افزود: کل مصارف کشور تحت چهار سرفصل و تحت ۱۰ امور است.

او افزود: نخستین اموری که بیشترین منابع در آن صرف می شود امور رفاه اجتماعی است. این امور رفاه اجتماعی معطوف به صندوق های بازنشستگی، کمیته امداد، بهزیستی و ایثارگران است و فقط ۱۱۰ هزار میلیارد تومان از مجموع بودجه مملکت صرف این امور می شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه دومین بخشی که بیشترین بودجه را به خود اختصاص می دهد مربوط به آموزش و پژوهش است، ادامه داد: سومین و چهارمین بخش به ترتیب مربوط به «دفاع و امنیت» و «بهداشت و درمان» است.

نوبخت با بیان اینکه اگر نفت کنار گذاشته شود برای جایگزینی نفت چه منابعی وجود دارد، یادآور شد: یک هزار و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بصورت آشکار و پنهان یارانه در مملکت پرداخت می شود. آیا می شود درصدی از میزان یارانه پرداختی را در این زمینه استفاده کرد. قطع به یقین شدنی است منتها نیازمند عزم و اراده جمعی است.

وی ادامه داد: سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد این بود که تا جایی که امکان دارد بتوان ترکیب منابع را از نفت به سمت مالیات برد حال سئوال اینکه آیا مالیات ظرفیت بیش از این را دارد؟ این در حالی است که مالیات هم در دنیا دارای شاخص است. یعنی سهمی که مالیات از تولید ناخالص داخلی دارد در کشورهای پیشرفته صنعتی ۳۰ تا ۴۰ درصد، در کشورهای در حال توسعه ۲۰ تا ۳۰ درصد و در ایران کمی بیش از شش درصد است.

نوبخت با اعلام اینکه آمار و ارقام نشان می دهد کشور ظرفیت مالیاتی مناسبی دارد که با اصلاح قانون مالیات ها، تعریف پایه های جدید مالیاتی، جلوگیری از فرار مالیاتی و کاهش معافیت های مالیاتی می توان از این ظرفیت برای تامین درآمدهای بودجه استفاده کرد، افزود: هم اکنون معافیت مالیاتی در کشور ۵۰ هزار میلیارد تومان است که افراد از معافیت های مالیاتی استفاده می کنند.

این مقام مسئول افزود: مولدسازی اموال و دارایی ها به عنوان سومین عاملی است که در صورت جدا شدن بودجه از نفت دولت روی این مولفه ها متمرکز خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.