زهرا نژادبهرام در مورد آخرین وضعیت دستگاه زباله‌سوز اهدایی چین به شهرداری تهران اظهار کرد: در اوایل بیماری کرونا در ویدئومپینگی اقدامی بجا و انسان دوستانه برای حمایت از مردم چین و شهر ووهان از سوی شهردار تهران و در محل برج آزادی انجام گرفت که باعث افتخار تهران شد.

وی تصریح کرد: بعد از این اتفاق، دولت چین اقدام به ارسال ۳۰ تُن اقلام بهداشتی و همچنین دستگاه زباله سوز (دستگاه بی خطر سازی زباله‌های بیمارستانی) و اهدا آن به شهرداری تهران کرد که البته شهرداری تهران نیز اعلام کرد اقلام بهداشتی را در اختیار وزارت بهداشت برای توزیع در بیمارستان‌ها قرار خواهد داد.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران ادامه داد: در حالی که همه چیز براساس برنامه ریزی در حال انجام بود که به ناگهان اعلام شد که دستگاه زباله‌سوز اهدایی دولت چین باید در اختیار شهرداری قم قرار بگیرد که این مسئله ابهاماتی بسیاری را به وجود آورد.

نژادبهرام گفت: تصمیمات سیاسی در سطوح مجلس و دولت موجب ارسال یکباره دستگاه امحا زباله بیمارستانی به شهر قم شد. هرچند همه کشور اکنون درگیر این بیماری و شیوع آن است اما شهرهای پرجمعیت و کلان شهری مثل تهران برای کنترل بیماری و پیشگیری از شیوع اولویت اول را دارند خصوصا اینکه برخی تجهیزات برای تهران ارسال شده است و پیگیری‌های صورت گرفته نشان از لابی‌هایی از سوی وزارت امور خارجه و نمایندگان قم در دوره قبل برای انتقال این دستگاه زباله سوز به قم انجام داده شده است.

وی ادامه داد: در حالی این اتفاق نادرست شکل گرفته است که بر اساس آمارهای ارائه شده از زمان شیوع ویروس کرونا میزان جمع آوری پسماندهای خطرناک بیمارستانی تهران به عنوان پایتخت کشور در طول روز به ۱۱۰ تُن افزایش پیدا کرده است و شرایط موجود این امکان را برای بیمارستان‌ها فراهم نمی‌کند که بخواهند با استفاده از دستگاه‌های اتوکلاو پسماندهای بیمارستانی خود را بی خطر کنند و وجود این دستگاه در این شرایط برای تهران مفید بود.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در پایان گفت: متاسفانه به دلیل کوتاهی شهرداری تهران این دستگاه از طریق گمرک در اختیار شهرداری قم قرار گرفته است  و قاعدتاً دیگر پیگیری نمی توان برای ارجاع این دستگاه به شهر تهران انجام داد چرا که این دستگاه در اختیار شهرداری قم قرار گرفته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.