رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شده او حین درگیری معترضان با مأموران سرویس مخفی آمریکا فقط برای مدت کوتاهی به پناهگاه کاخ سفید رفته است.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ادعا کرده حضور چند روز پیش او در پناهگاه زیرزمینی کاخ سفید حین درگیریِ معترضان آمریکایی با مأموران «سرویس مخفی» برای حفظ ایمنی‌اش نبوده است. 

رئیس‌جمهور آمریکا که با فاکس‌نیوز مصاحبه می‌کرد اصرار کرد حضور او در این پناهگاه فقط برای مدت کوتاهی صورت گرفته و او برای «بازرسی» به آنجا رفته است. 

روزنامه نیویورک‌تایمز چند روز پیش برای اولین بار فاش کرد ترامپ بعد از درگیری معترضان با مأموران سرویس مخفی در محوطه بیرونی کاخ سفید به مدت نزدیک به یک ساعت به «مرکز عملیات اضطراری رئیس‌جمهور» منتقل شده است. دیگر رسانه‌های آمریکا نیز با استناد به منابعی در کاخ سفید این خبر را تأیید کردند. 

گفته می‌شود هنگام حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱، «دیک چنی»، معاون وقت رئیس‌جمهور آمریکا هم از بیم حمله احتمالی هواپیمای مسافربری به ساختمان کاخ سفید به این پناهگاه زیرزمینی منتقل شده است. 

ترامپ در مصاحبه با فاکس‌نیوز مدعی شد: «من فقط برای مدت کوتاهی انجام بودم و دو یا سه بار برای انجام بازرسی از این پناهگاه بازدید کردم.»

 

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه اضافه کرد: «رفتم آنجا گفتم شاید یک روز لازم بشود. روز بود، پایین رفتم، آن را بررسی کردم و دیدم مشکلی نیست. بعد خواندم دیدم انگار چه اتفاق بزرگی افتاده! هیچ مشکلی وجود نداشت. هیچ‌کس کوچکترین مشکلی برایمان درست نکرد.»

ترامپ

پیام روز شنبه ترامپ در توئیتر مبنی بر اینکه معترضان در صورت عبور از حصارهای کاخ سفید با «سگ‌های هار» و «سلاح‌های شوم» مواجه می‌شدند موجی از انتقاد و سرزنش به همراه داشته است.

تظاهرات‌های این روزها در واشنگتن و دیگر شهرهای آمریکا بدترین ناآرامی‌های مدنی در این کشور را از زمان ترور «مارتین لوتر کینگ» در سال ۱۹۶۸ رقم زده‌ است.

جرقه این اعتراضات را انتشار فیلمی زد که در آن قتل نژادپرستانه یک مرد سیاه‌پوست ۴۶ ساله به دست یک افسر پلیس سفیدپوست به ثبت رسیده بود. 

روز جمعه محوطه اطراف کاخ سفید به صحنه زد و خورد میان معترضان و مأموران سرویس مخفی آمریکا تبدیل شد. عده‌ای از معترضان قصد داشتند از حصارهای کاخ سفید عبور کنند. 

ترامپ در مصاحبه با فاکس‌نیوز به سئوال مجری مبنی بر اینکه آیا سرویس مخفی از او خواسته بود برای حفظ ایمنی‌اش به زیرزمین کاخ سفید برود پاسخ منفی داد.  سرویس مخفی آمریکا وظیفه محافظت از جان رئیس‌جمهور آمریکا و خانواده او را به عهده دارد.

ترامپ گفت: «نه آنها اصلاً به من چنین چیزی نگفتند ولی گفتند که وقت خوبی است که پایین بروید و نگاهی بیندازید چون شاید روزی لازم باشد آنجا بروید... رفتم و نگاه کردم. برای مدت زمان خیلی خیلی کمی آنجا بودم. گروهی از افراد هم با من برای بازرسی آمدند.»

رسانه‌های آمریکایی گزارش داده بودند «ملانیا ترامپ»، همسر رئیس‌جمهور آمریکا و پسرشان «بارون ترامپ» هم همراه رئیس‌جمهور به پناهگاه منتقل شده‌اند. 

رئیس‌جمهور آمریکا خطاب به مجری فاکس‌نیوز گفت: «برایان ضمناً روز بود. شب نبود. فکر کنم داخل گزارش‌ها نوشته بودند شب بود.»

«دونالد ترامپ» در روزهای گذشته از سرکوب اعتراضات و برخورد خشن با معترضان حمایت کرده است. شبکه تلویزیونی KTLA مستقر در لس آنجلس روز چهارشنبه گزارش داد اعتراضات و ناآرامیها در ایالات متحده آمریکا طی روزهای گذشته به کشته شدن دست‌کم ۱۱ نفر منجر شده است. 


بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.