«ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (دوشنبه) در جمع خبرنگاران ضمن انتقاد از تصمیم اخیر واشنگتن در لغو کلیه امتیازهای ویژه تجاری و مسافرتی برای هنگ کنگ و اقداماتی علیه دانشجویان و شرکت‌های چینی هشدار داد که قاطعانه اقدامات متقابلی را علیه اینگونه اقدامات آمریکا انجام خواهند داد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی وزارت خارجه چین تصریح کرد که هردو کشور آمریکا و چین می‌توانند از همکاری دوجانبه منفعت حاصل کنند اما پکن قاطعانه از امنیت و منافع خود دفاع خواهد کرد.

اظهارات این دیپلمات چینی در شرایطی مطرح شده است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا اخیراً در واکنش به لایحه امنیتی مصوب در کنگره ملی خلق چین در خصوص هنگ کنگ، تصریح کرد که از این پس امتیازهای ویژه تجاری و مسافرتی برای هنگ کنگ را لغو می‌کند.

بنا به گزارش شبکه یورونیوز، طبق این تصمیم واشنگتن، کلیه توافقات دوجانبه میان آمریکا و هنگ کنگ به حالت تعلیق درآمده و معافیت‌های سیاسی اعطا شده از سوی واشنگتن به این منطقه از میان برداشته می‌شود.

تصمیم ترامپ، همچنین تبعات منفی برای دانشجویان چینی مشغول به تحصیل در آمریکا دارد و همچنین موجب تعلیق روادید برخی از اتباع چینی از سوی واشنگتن می‌شود.

پیش از این نیز برخی رسانه‌ها گزارش کردند که ایالات متحده آمریکا در صدد اخراج تعدادی از دانشجویان چینی است و مدعی است که این دانشجویان خطری بالقوه برای امنیت واشنگتن محسوب می‌شوند.

پنجشنبه گذشته مجمع خلق چین قطعنامه امنیت ملی هنگ‌‌کنگ را با هدف تقویت امنیت این منطقه به تصویب درآورد که طبق آن، کمیته کنگره خلق ملی مسئولیت تدوین لایحه‌ای در خصوص امنیت هنگ‌کنگ را برعهده خواهد داشت. مقامات آمریکایی مدعی هستند که تصویب این قانون در چین باعث محدودیت آزادی و خودمختاری هنگ‌کنگ خواهد شد.

دولت چین اما می‌گوید که هدف این لایحه مقابله با براندازی، تروریسم و مقابله با مداخلات خارجی در امور هنگ‌کنگ است. دولت هنگ‌کنگ روز پنج شنبه اعلام کرد هر تحریمی یک شمشیر دو لبه است که نه تنها به منافع هنگ‌کنگ بلکه به اقتصاد آمریکا نیز ضربه بزرگی وارد خواهد کرد.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا به دنبال اعمال فشار به چین برای کاهش تسلط این کشور بر هنگ کنگ هستند.

این درحالیست که سیاست «یک کشور، دو سیستم» یا سیاست «چین واحد» از سال ۱۹۷۹ تا به امروز موضع رسمی دولت‌های آمریکا و اروپا بوده و طبق آن واشنگتن هنگ‌کنگ و تایوان را بخشی از سرزمین اصلی چین می‌داند اما آمریکا در عمل طی سال‌های اخیر با اقداماتی از قبیل فروش تسلیحات پایبندی کامل به این سیاست نشان نداده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.