شبکه خبری سی‌ان‌ان بامداد دوشنبه به نقل از یک مقام کاخ سفید و یک نیروی امنیتی گفت که جمعه‌شب وقتی معترضان در مقابل کاخ سفید تجمع کردند، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا برای مدت کوتاهی به پناهگاه زیرزمینی این کاخ فراری داده شده است.

این منابع گفتند که ترامپ برای مدتی کمتر از یک ساعت در پناهگاه زیرزمینی کاخ سفید بوده و سپس خارج شده است؛ اما مشخص نیست که ملانیا ترامپ همسر و بارون پسر او نیز همراه وی بوده‌اند یا خیر.

ترامپ پس از تجمع جمعه‌شب معترضان در مقابل کاخ سفید چندین بار از سرویس مخفی به خاطر اقداماتش تشکر کرده است. وی روز شنبه در پیامی توییتری نوشت: شب گذشته سرویس مخفی در کاخ سفید عالی کار کرد. آن‌ها نه تنها بسیار حرفه‌ای، بلکه عالی بودند. من داخل و در حال نظارت بر همه تحرکات بودم و امنیتم بالاتر از این نمی‌توانست باشد.

رییس جمهوری آمریکا همچنین معترضان را تهدید کرد در صورتی که قصد عبور از دیوار کاخ سفید را داشتند، "با وحشی‌ترین سگ‌ها و بدترین سلاح‌ها" روبرو می‌شدند.

کاخ سفید جمعه‌شب با گرد هم آمدن هزاران تن در برابر محوطه آن برای ابراز همدردی با کشته شدن فلوید سیاهپوست، به حالت قرنطینه کامل درآمد و تمامی دروازه‌های ورودی و خروجی آن بسته شد. با اینکه این تجمع عمدتا مسالمت آمیز بود، اما پس از نیمه شب تنش‌ها و درگیری‌هایی رخ داد که شامل شلیک گاز اشک آور ماموران محافظ برای پراکنده کردن معترضان بود.

اما پس از گذشت چند ساعت و با حرکت تظاهرکنندگان به سوی کاپیتول هیل مقر کنگره ایالات متحده، اوضاع کاخ کم کم به حالت عادی درآمد و دروازه‌های آن بازگشایی شد.

در پی قتل «جورج فلوید» شهروند سیاهپوست آمریکایی به دست یک پلیس سفیدپوست، اعتراض‌های گسترده‌ای سراسر آمریکا را فراگرفته است.

فلوید هفته گذشته (ششم خرداد) در شهر مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا به دست یک افسر سفیدپوست به نام «درک شووین» کشته شد. این افسر پلیس جمعه نهم خرداد ماه پس از بازداشت به قتل درجه سه متهم و سپس با وثیقه ۵۰۰ هزار دلاری آزاد شد.

شهروندان خشمگین آمریکایی با وجود تهدیدهای دونالد ترامپ رییس جمهوری این کشور و هشدارهای مقام‌های ایالتی در اعتراض به نژادپرستی و قتل فلوید سیاهپوست، در چند روز اخیر تظاهرات کردند که در برخی شهرها به صحنه‌های اعتراضی و درگیری با نیروهای امنیتی منجر شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.