«ریچارد گرنل» سفیر آمریکا در آلمان و از چهره‌های مورد اعتماد ترامپ که به خاطر اظهارات مداخله جویانه اش بارها مورد انتقاد قرار گرفته، کماکان به فعالیت خود در این سمت ادامه دهد.

شبکه دویچه وله به نقل از مقام‌های آمریکایی اعلام کرد که خبرهای منتشرشده از سوی خبرگزاری‌ها مبنی بر عوض شدن سفیر ایالات متحده در برلین درست نبوده است. به گفته این مقام‌ها «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا، در بیان این موضوع در روز گذشته دچار اشتباه شده است.

ترامپ پیش از سفر خود به هند، به پرسش‌های خبرنگاران در برابر کاخ سفید پاسخ داد. در این میان از ترامپ درباره گرنل هم سؤال شد که پیش‌تر از سوی او به عنوان سرپرست موقت اداره اطلاعات ملی آمریکا منصوب شده بود.

رییس جمهوری آمریکا همچنیین  در پاسخ گفت که فرد دیگری را به عنوان سفیر در برلین منصوب خواهد کرد. ترامپ افزود که چند نامزد را برای این پست در نظر دارد که همگی تخصص لازم را دارند و او به‌زودی مشخصا نام فرد مورد نظر را مطرح خواهد کرد.

در پی این سخنان ترامپ خبرها و گزارش‌های متعددی درباره کنار رفتن گرنل از مقام سفیر آمریکا در آلمان منتشر شد. با این حال اینک مقام‌های آمریکایی موضوع را تکذیب کرده‌اند. به گفته آنان، ترامپ می‌خواسته بگوید که او به‌زودی می‌خواهد سرپرست دائم اداره اطلاعات ملی آمریکا را معرفی کند و پس از آن گرنل دوباره به عنوان سفیر به برلین باز خواهد گشت.

گرنل از آغاز فعالیت‌اش به عنوان سفیر آمریکا در آلمان چهره‌ای جنجالی بوده و واکنش‌های شدیدی را هم برانگیخته تا جایی که شماری از سیاستمداران آلمانی خواهان اخراج او شده اند. این دیپلمات وفادار به ترامپ بارها بدون رعایت قواعد دیپلماتیک و اغلب در توییتر مسایلی را که معمولا پشت درهای بسته عنوان می‌شوند، به عرصه عمومی کشانده است.

وی از سال ۲۰۱۸ که سفیر آمریکا در آلمان شد بارها به خاطر انتقادهای صریح و تند از سیاست‌های دولت آنگلا مرکل، از جمله در مورد بودجه دفاعی، همکاری با روسیه در پروژه خط لوله انتقال گاز و "عدم قاطعیت" در برابر جمهوری اسلامی جنجال‌ آفریده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.