روحانی: زیر سایه رهبری، کشور در برابر انواع توطئه‌ها حراست شده است

حجت الاسلام حسن روحانی در جلسه هیأت دولت اصلاح قانون اساسی در اواخر عمر امام را یکی دیگر از مسائل مهم دانست و گفت: حضرت امام در اواخر عمر خود مواردی که باید در قانون اساسی اصلاح می‌شد را مشخص کردند و نتیجه اصلاح قانون اساسی باید به رأی مردم گذاشته شود. در سال پایانی عمر امام اقدامات بسیاری صورت گرفته، اگر این اقدامات نبود شاید با مشکلات فراوانی بعد از فوت ایشان روبرو می‌شدیم.

وی افزود: درگذشت امام بسیار برای مردم ایران تلخ و ناگوار بود اما وفاداری خود را به او با حضور باشکوه و کم نظیر در مراسم تشییع و خاکسپاری ایشان نشان دادند. اما در سخت‌ترین روزها برای ملت و کشور با توکل به خدا و اعتماد به نفس و همچنین تقویت اعتماد ملی پیش می‌رفتند.

روحانی همچنین با اشاره به در پیش بودن روز ۱۵ خرداد، گفت: ۱۵ خرداد روزی بود که مردم و ما کار ویژه ای از خود نشان دادند؛ یاد امام کبیر را گرامی می‌داریم و همچنین یاد می‌کنیم از تصمیم بزرگ مجلس خبرگان در ۱۴ خرداد که در سریع‌ترین زمان و با استفاده از اشارات و رمزهای امام توانستند تصمیم بگیرند و خلف صالح و جانشین به حق را برای امام تعیین کنند و در کمتر از ۲۴ ساعت رهبری انتخاب شد و همه خوابی که دشمنان برای دوران بعد از رحلت امام دیده بودند و فکر می‌کردند که ملت ما و مسئولین قادر نیستند رهبری را انتخاب کنند، اما با عنایت خداوند در همان ۱۴ خرداد رهبر انقلاب انتخاب شد. 

اهم صحبت‌های او به نقل از مهر، فارس، ایرنا و ایسنا از این قرار است: 

*{ با اشاره به بحث پایان جنگ و قطعنامه ۵۹۸ و دفاع همه جانانه ملت ایران در طول هشت سال دفاع مقدس در سالهای پایانی عمر امام (ره) } مسایل مهم سیاست خارجی از این که راه حج دو مرتبه باید گشوده شود تا آن پیام معروف ایشان به گروباچوف مربوط به همین سال آخر زندگی امام (ره) بود. اما چند مساله مهم در ماه‌های پایانی زندگی امام بود که فوق العاده حایز اهمیت بود که مساله اول مساله مسیر رهبری در ماه‌های آینده و خوب بعد از حیات امام (ره) بود.

*آنچه در قانون اساسی ما قبلا بود شرط مرجعیت برای کسی که می خواهد رهبر نظام اسلامی و انقلاب اسلامی باشد بود و امام (ه) این مساله را حل کرد و با نامه صریحی که نوشت شرط مرجعیت را برداشت و مساله دیگری که بسیار در روزهای پایانی زندگی امام و ماههای آخر عمر ایشان مهم بود مساله اصلاح قانون اساسی بود.

*ایشان در اوایل سال ۱۳۶۸ که سال پایانی عمر امام بود مساله قانون اساسی و اصلاح و مواردی که باید اصلاح شود مشخص کردند. افرادی را که بنا بود این اصلاحات را انجام دهند معین کردند و این که اصلاح قانون اساسی باید به رای مردم گذاشته شود. بنابراین می‌بینیم در سال پایانی زندگی امام(ره) مسایل بسیار مهمی بدست ایشان حل شد که اگر این گونه اقدامات در ماه‌های پایانی عمر امام نبود شاید ما با مشکلاتی بعد از وفات امام مواجه می شدیم.

* اما در عین حال یکی از روزهای پرغم و اندوه برای ملت ما روز ۱۳ خرداد سال ۶۸ بود که در ساعت ۱۰.۲۰ دقیقه شب امام (ه) این جهان را وداع گفتند و روز ۱۴ خرداد وفات ایشان اعلام شد. وفاداری مردم به امام از آغاز تا پایان نشان داده شد که یکی از آن موارد وفاداری عزاداری مردم، آن تشییع جنازه کم نظیر تاریخی نسبت به امام و همچنان بعد از ۳۱ سال امروز هم می‌بینیم مردم عشق و علاقه به آن امام و پیروزی از راه ایشان را مدنظر خود قرار دادند. در سراسر زندگی امام در سخت ترین روزها برای ملت و کشور با توکل امام به خداوند و  اعتماد به نفس و تقویت اعتماد ملی و روحیه اعتماد ملی را در همه جا مشاهده می‌کنیم. از همان قبل و بعد از پیروزی انقلاب و با حوادث متنوع و مختلفی که ما با او مواجه بودیم.  

کارنامه دولت در مقابله با کرونا کارنامه خوبی بود

* ما در مقابله با کرونا از 100 روز عبور کردیم و این بسیار مهم بود در شرایط بسیار سختی که مردم ما می بینند در کشورهایی که حتی از لحاظ مالی، اقتصادی، پزشکی و علمی پیشرفته هستند در طول این مدت با چه مشکلاتی بزرگی برابر این ویرس مواجه شدند.

* آمار و ارقام و وضع اقتصادی آثار کرونا در کشور قابل مقایسه با اقتصاد کشورهای دنیا و کشورهای پیشرفته است و ما امروز بعد از گذشت صد روز از مقابله و ایستادگی برابر این ویروس خطرناک و کاربزرگی که کادر درمانی انجام داد و همه ملت ما که به صحنه آمدند و پشنیبانی کردند امروز شرایط قابل قبولی را مشاهده می کنیم. شرایط ما شکننده هم نیست اگر همه ما آن چه تا امروز مردم با وفاداری و اتحاد و پشتیبانی از کادر درمان در صحنه بودند اگر ادامه بدهیم حتی  شرایط  شکننده ای هم نخواهیم داشت در برخی از استان ها هنوز شرایط سختی وجود دارد حتما با کمک مردم از این شرایط سخت هم عبور خواهیم کرد.

* آمار علمی ما هم نشان می دهد اعم از تعداد بستری، تعداد افرادی که در این مدت متوفی شدند و آنهایی که بهبود  پیدا کردند و آمار مبتلایان را که با هم مقایسه می کنیم می بینیم کارنامه خوبی کادر درمانی و هم ملت در برابر تاریخ ارایه کردند.

* امیدواریم از صد روز که عبور کردیم هفته ها و ماه های آینده با کمک مردم بتوانیم به خوبی عبور کنیم و هر روز به نقطه اطمینان بخشی دست پیدا کنیم در طول این صد روز ما روزهایی بوده که نرخ بازتولید این بیماری بالای دو بوده است و این به معنی اپیدمی خطرناک در جامعه است و امروز ممکن است در یکی دو استان شرایط ما هنوز در این حد نباشد ولی در کلیت کشور ما نرخ بازتولید ما زیر یک است وقتی کشوری زیر یک قرار می گیرد به معنی اطمینان بخشی است که به وجود آمده است امیدورایم این روند پیدا بکند تا اطمینان کامل مردم در برابر این بیماری فراهم بشود.

*همه جهان در طول این صد روز با پیچیدگی های فراوانی برای اداره کشور و اقتصاد مواجه بودند همه ارکان کشور و همه مسوولان و بخش های خصوصی بخش های دولتی و غیر دولتی در بخش اقتصاد تلاش فراوانی را انجام دادند امروز شرایط نسبتا مناسبی را پیش رو داریم. 

*در همین جلسه گزارشی که معاون اول رییس جمهوری و گزارشی که ریس بانک مرکزی ارایه دادند ذخایر کالاهای اساسی و تامین ارز برای کالاهای اساسی حتی از هفته های پیش هم که اطمینان بخش بود امروز شرایط بهتری داریم.

مردم باید برای اداره کشور دلگرم باشند

*۱۱ میلیون تن مورد نیاز دولت است که خریداری خواهد کرد. در بخش های دیگر کشاورزی هم وضع ما امسال بهتر است و پیش بینی ها بهتر است. در زمینه دانه های روغنی تا ۴۰۰ هزار تن و چغندر قند و شکر تا ۸ میلیون تن پیش بینی وضع کشاورزی امسال است که نشان می دهد شرایط ما شرایط مناسبی است.

* در بخش های دیگر هم شاهد یک حرکت خوب اقتصادی هستیم. ما به مردم وعده داده بودیم که از بانک مرکزی استقراض نکنیم و امسال بودجه کشور را از طریق فروش سهام مورد نظر و از طریق انتشار اوراق خزانه اداره کنیم. 

* امروز ۱۰ هزار میلیاردتومان اوراق خزانه منتشر شد و با استقبال بسیار خوب مواجه شد این به آن معناست که پیش بینی دولت برای اداره و اقتصاد کشور همانطور که به مردم وعده داده انجام خواهد شد.  ۳۱ هزار میلیاردتومان تاکنون برای طرح های عمرانی اختصاص داده شده که با این ۳۱ هزار میلیارد تومان ۳۹۰۰ طرح و پروژه تا پایان سال تکمیل و به افتتاح خواهد رسید و ما هر هفته شاهد ده‌ها افتتاح مهم در کشور در این شرایط سخت خواهیم بود که این به معنای آن است که همه بخش‌های اجرایی و اقتصادی کشور برای تامین نیازمندی‌ها و اجرای برنامه‌های از پیش تعیین شده موفق هستیم.

*امسال تا پایان سال حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان در صنعت و معدن  تکمیل طرح و پروژه خواهیم داشت. ۶۵ هزار میلیاردتومان در راه و شهرسازی افتتاح خواهیم داشت.  این شرایط نشان می دهد که مردم ما باید کاملا برای ادامه اداره کشور دلگرم و مطمئن باشند . البته سختی های فراوانی وجود دارد . شرایط تحریم و سختی همه جای خود موجود است.

سهام عدالت می‌تواند وثیقه برای دریافت کارت اعتباری باشد 

*{ با اشاره به ورود بیش از ١۴ تا ١۵ میلیون نفر به بازار بورس} راه برای عرضه و فروش سهام عدالت از روز گذشته برای سهامداران باز شده است؛ اکنون بازار بورس پذیرای سهام داران جدید است که در طول تاریخ ۵٠ ساله فعالیت بورس سابقه نداشته است .

*{ ضمن تشکر  از شورای عالی بورس و سازمان بورس و وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی برای مرافبت از آزادسازی و عرضه سهام عدالت} در روزهای آینده و هفته های آینده مراقبت کنند تا مردم به خوبی به حق خودشان در مالکیت سهام عدالت برسند

*سهام عدالت مال مردم است و بانک مرکزی به بانک ها ابلاغ خواهد کرد این است که سهام عدالت برای هر فردی که تمایل داشته باشد می تواند به عنوان به عنوان وثیقه باشد و می تواند بر مبنای آن از بانک کارت اعتباری از بانک بگیرد که به عنوان وسیله ای است که هر فردی بتواند سهام خود را حفظ کند.

* مردم می توانند سهام عدالت خود را نفروشند، حفظ کند و یا به عنوان وثیقه در بانک بگذارد و کارت اعتباری دریافت کند و برای نیازمندی های خود مصرف کند.

*ما در شرایط فعلی باید این امیدواری را به طور کامل داشته باشیم برای حرکت هایی که در کشور مورد نیاز است

تحقق دولت الکترونیک اولویت نخست اهداف دولت است 

*هیات وزیران و همه اعضای دولت باید تلاش کنیم تا در سال ٩٩ به اهداف خود دست پیدا کنیم، تحقق دولت الکترونیک اولویت نخست اهداف دولت است، امروز مردم براحتی می توانند سهام مورد نظر خود را عرضه کنند در سامانه ببیند و خرید و فروش کنند که در سایه توسعه فناوری اطلاعات انجام شده است 

*مردم می توانند در سایه فناوری اطلاعات در سامانه وام بگیرند اقدامات بانکی و خریدهای لازم خود را انجام دهند. در این شرایط کرونا ما بسیار نیازمند برخی از کرونا برخی از کارهای خود را در فضای مجازی انجام دهیم و در سال جاری باید تلاش کنیم دولت الکترونیک به نقطه مطلوب در جامعه برسد.  

* از طرفی در دولت الکترونیک و فضای مجازی احراز هویت و پرداخت مالیات و تحصیلات و ورود و خروج و کالا و انبارها می‌تواند انجام شود.

*همه این اقدامات باید در فضای مجازی به صورت شفاف وجود داشته باشد اینکه بعضی از انبارها را کشف می کنیم به معنای این است که هنوز در دولت الکترونیک نقص هایی وجود دارد. اگر همه موارد در فضای فضای به صورت شفاف در اختیار مردم قرار می گرفت بسیار از امور بهتر پیشرفت می کرد. 

*مسأله شرکت‌های دانش بنیان و حوزه سلامت سر جای خود موضوع مهمی است و در شرایط موجود باید تقویت بشود. 

*هیات وزیران و مسئولان دولت بایدامسال سهام شرکت های دولتی زیر مجموعه خود را در بورس عرضه کنند این هم باعث اقتصاد در مردم قرار بگیرد و آنها خودشان در صحنه اقتصاد فعال شوند و بر اساس این عرضه ها شفافیت بوجود بیاید. و ما می دانیم که اقتصاد دولتی با اقتصاد مردمی به چه میزان فاصله دارد 

* همه این اقدامات درسال ٩٩ می تواند شرایط مناسبی را برای کشور بوجود بیاورد و امیدواریم با یاری مردم و حضور مردم در صحنه و اتحاد و وحدت قوا و ارکان کشور در این سال بسیار سخت و پیچیده از این مسیر عبور خواهیم کرد و در پایان سال کارنامه قابل قبولی برای این سال سخت به مردم ارایه کنیم.

رییس جمهوری در پایان ابراز امیدواری کرد که بتوانیم وفادار به امام راحل و راه ایشان و پیرو خط امام تا پایان زندگی باقی بمانیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.