دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد بار دیگر با دور زدن کنگره به عربستان سعودی سلاح بفروشد. 

روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از منابعی در کنگره این خبر را گزارش داد و افزود دولت ترامپ با این تصمیم بار دیگر کنگره را دور خواهد زد. 

وزارت خارجه آمریکا به صورت غیررسمی در ماه ژانویه قانونگذاران آمریکایی را از تصمیم خود برای پیشبرد طرح فروش ۴۷۸ میلیون دلار موشک‌های هدایت دقیق به عربستان سعودی مطلع کرده است. 

نمایندگان ارشد کنگره هم در مجلس نمایندگان و هم در مجلس سنا مخالفت خودشان را با این برنامه اعلام کرده‌اند اما علی‌رغم این بیم دارند که وزارت خارجه آمریکا به هر طریق ممکن طرح فروش این سلاح‌ها را پیش ببرد.

دولت دونالد ترامپ سوم خردادماه سال گذشته به بهانه وضعیت اضطراری به دلیل تشدید تنش‌ها با ایران اعلام کرد قصد دارد بیش از هشت میلیارد دلار تسلیحات نظامی به عربستان سعودی، امارات و اردن بفروشد. 

رئیس‌جمهور آمریکا در صورت اعلام وضعیت اضطرار ملی می‌تواند مفاد مندرج در قوانین کنترل تسلیحاتی را نادیده گرفته و بدون مجوز کنگره سلاح بفروشد.

رسانه‌های آمریکا در آن زمان گزارش داده بودند «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا و برخی از دستیاران او دولت را راضی کرده‌اند با اعلام «وضعیت اضطراری»، دستور تحویل ۸ میلیارد دلار تسلیحات به عربستان سعودی و امارات را صادر کند. 

این تصمیم ترامپ فوراً با مخالفت‌های نمایندگان کنگره روبه‌رو شد و مجلس سنای آمریکا روز۳۰ خرداد ۹۸ (۲۰ ژوئن ۲۰۱۹) طرحی را به تصویب رساند که خواستار لغو برنامه دولت برای استفاده از اختیارات ویژه جهت فروش سلاح به عربستان سعودی بود. 

 «دونالد ترامپ» سوم مردادماه این مصوبه را وتو کرد و نمایندگان کنگره از دو سوم رأی لازم برای شکستن وتوی ترامپ برخوردار نبودند. 

این قرارداد ۸.۱ میلیارد دلاری میان آمریکا و عربستان‌سعودی، تحویل ۱۲۰ هزار موشک هدایت‌شونده، پشتیبانی برای جنگنده‌های اف-۱۵ سعودی، تعدادی خمپاره‌انداز، موشک‌های ضد تانک و مسلسل‌های کالیبر ۵۰ را شامل می‌شد.

چند روز پیش سی‌ان‌ان گزارش داد «مایک پامپئو» بعد از آنکه وضعیت اضطراری در قبال ایران اعلام شد از مشاورانش خواسته راهی پیدا کنند تا بتوانند این وضعیت اضطراری را توجیه کنند. 

منابع خبری گفته‌اند معنای درخواست پامپئو این بود که مقام‌های وزارت خارجه آمریکا باید وضعیت را مهندسی معکوس می‌کردند تا توجیهی برای تصمیمی عجولانه و غیرمتعارف پیدا کنند.

«نانسی پلوسی»، رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا هم پیش از این تصمیم ترامپ برای اعلام وضعیت اضطراری در قبال ایران به منظور فروش تسلیحات به عربستان سعودی را «جعلی» توصیف کرد. 

قبل‌تر از او، «الیوت انگل»، رئیس‌ کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان گفته بود اخراج بازرس کل وزارت خارجه آمریکا ممکن است به این دلیل بوده باشد که او در حال انجام تحقیقاتی درباره اعلام وضعیت اضطراری با ایران، با هدف فروش سلاح به عربستان سعودی بوده است. 

آمریکا از زمان آغاز جنگ علیه یمن با ارائه کمک‌های اطلاعاتی و فروش تسلیحات به عربستان سعودی و امارات از ائتلاف متجاوز به یمن حمایت کرده است. 

حملات ائتلاف سعودی در یمن به نابودی زیرساخت‌های یمن و شیوع فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است.

منابع مختلف آمار کشته‌ها در این جنگ را ده‌ها هزار نفر برآورد می‌کنند. سازمان‌های بشردوستانه گفته‌اند از زمان آغاز جنگ دست‌کم ۸۵۰۰۰ کودک از گرسنگی جان باخته‌اند و حدود ۱۴ میلیون نفر در معرض خطر قحطی قرار دارند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.