رویترز گزارش داد، در پی تشدید لحن مقامات رسمی دو طرف تایوان و چین، دو مسئول برجسته چینی امروز جمعه تاکید کردند اگر گزینه دیگری برای پکن جهت ممانعت از استقلال تایوان نماند، از گزینه نظامی استفاده خواهد کرد.

رئیس هیات ستاد مشترک در شورای نظامی چین در اظهاراتی در همایشی به مناسبت پانزدمین سالروز تصویب قانون مبارزه با جدایی طلبی و استقلال، گفت: درصورت ادامه پافشاری تایوان گزینه نظامی را اجرایی می‌کنیم.

وی گفت: اگر فرصت برای اتحاد دوباره چین و تایوان از دست برود نیروهای مسلح و همه مردم چین و حتی ساکنان تایوان همه اقدامات و امکانات لارم برای از بین بردن هر طرحی برای جدایی و استقلال را به کار خواهند بست.

این مسئول چینی خاطرنشان کرد: قول نمی‌دهیم که در این مساله از استفاده از گزینه نظامی اجتناب شود ما استفاده از همه تدابیر مطلوب برای تضمین ثبات و سلطه بر اوضاع در تنگه تایوان را حق خود می دانیم.

رئیس کمیته دائم شورای ملی نمایندگان چین نیز که سومین مسئول در حزب حاکم کمونیست است تاکید کرد گزینه نظامی آخرین گزینه در قبال تایوان است و چین برای بار صدم هم تلاش مضاعفش را خواهد کرد تا این مساله از راه مسالمت آمیز حل شود.

وی نیروهای جدایی طلب تایوان را مخاطب قرار داد و گفت: مسیر استقلال تایوان به بن بست می‌رسد و هرگونه به چالش کشیدن قانون مجازات سختی خواهد داشت.

قانون مخالفت با جدایی طلبی که در سال ۲۰۰۵ در چین به تصویب رسید زمینه را برای هر اقدام نظامی علیه تایوان در صورت جدایی یا حتی نزدیک شدن به این هدف فراهم می‌کند.

تایوان از پایان جنگ داخلی در ۱۹۴۹ همچنان خارج از سلطه دولت چین است.

دولت تایوان نیز امروز جمعه در پاسخ به تهدید چین برای اقدام نظامی تاکید کرد که تهدید به جنگ مخالف قوانین بین المللی است.

دولت تایوان تاکید کرد ملت تایوان هرگز دیکتاتوری یا تسلیم شدن در برابر خشونت را نمی پذیرند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.