واکنش عجیب اینستاگرام به رونمایی از سکه سردار سلیمانی

 

 

پس از انتشار خبری پیرامون ضرب سکه یادبود سردار «حاج قاسم سلیمانی» فرمانده دلاور محور مقاومت توسط مجموعه‌ آرون در شبکه‌ مجازی اینستاگرام، در کمال تعجب این خبر با مخالفت و بلاک شدن از سوی اینستاگرام مواجه شد.

هفته گذشته به پاس قدردانی از مقام والای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و به احترام رشادت‌های این سردار شهید در میدان‌های نبرد علیه دشمنان این مرز و بوم و بخصوص حکومت خودخوانده‌ی‌ داعش، خبر از ضرب سکه یادبود ایشان و رونمایی از آن در صفحه‌ی اینستاگرام مجموعه‌ آرون داده شد.

پس از انتشار این خبر در شبکه‌ مجازی اینستاگرام که یکی از اپلیکیشن‌‌های پرطرفدار شرکت فیسبوک در ایران و جهان است، در کمال تعجب مجموعه با مخالفت و بلاک شدن از سوی اینستاگرام روبرو شد.

شبکه اجتماعی اینستاگرام حتی خبر رونمایی از سکه‌ یادبود شهید سردار سلیمانی را تاب نیاورد و بدون ارائه هیچ دلیل موجهی اقدام به بلاک کردن یا به عبارتی (Action Blocked) کرد. مسئولان شبکه اجتماعی اینستاگرام هیچ پاسخی هم به پیگیری‌های انجام شده توسط مجموعه آرون ارائه نکردند.

حال این سوال مطرح می‌شود که این چه واکنشی است که از سوی یکی از شرکت‌های بزرگترین کشور مدعی دفاع از آزادی بیان در جهان صورت می‌گیرد؟

این واکنش در شرایطی رخ داد که تمام دنیا، سالیان متمادی شاهد سخنرانی‌های طولانی‌مدت سران ایالات متحده در دفاع از آزادی بیان در جهان بودند.

اکنون زمان قضاوت درباره‌ این است که ایالات متحده تا چه حد به وعده ها و ادعاهای خود عمل می کند یا آنها را در رفتارشان اعمال می‌کنند؟ مسئولان شرکتی که به ظاهر به لزوم آزادی بیان برای تمام جهانیان با انواع اعتقادات و فرهنگ‌ها معتقدند، چگونه و به دلیل کدام سیاست‌‌گذاری‌‌ می‌توانند تن به این اعمال بدهند و برخلاف شعارهایشان در برابر چشم جهانیان ظاهر شوند؟

با توجه به فیلتر بودن یوتیوب و تلگرام در ایران، این رسانه‌ها هیچ برخورد و واکنش خاصی در برابر عکس‌های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از خود نشان ندادند اما اینستاگرام که در ایران فیلتر نیست و در معرض نگاه ایرانیان و جهانیان است، برخورد نامناسبی را به این تصاویر نشان داده است. با در نظر گرفتن تمام این امور، آیا نباید اینستاگرام در برابر این اقدام نامناسب، مسئولیتی را به‌ عهده بگیرد؟

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.