معادلات بازگشایی سینماها در ایران و جهان

خلاصه آنکه سینماها رغبتی به این طرح نشان ندادند و طرح روی دست طراحانش ماند. از این نظر گمان می‌رود که هفته آینده همزمان با عید فطر نیز امیدی به بازگشایی سینماها نباشد. این در حالی است که زمزمه‌های بلیت ۳۰ هزار تومانی نیز مطرح است. اگرچه هنوز خبر رسمی و دقیقی درباره قیمت بلیت‌های سینمایی در سال جدید منتشر نشده اما به‌نظر می‌رسد با توجه به تعطیلی سه ماهه سینماها و خسارت مالی سالن‌داران و همچنین با توجه به رعایت فاصله اجتماعی در داخل سالن‌ها (دو صندلی سینما فاصله میان هر دو نفر) افزایش قابل توجه قیمت بلیت حتمی باشد. دیروز نیز خبر رسید که با مجوز سازمان سینمایی و به شرط رعایت دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا، تولیدات سینمایی از سر گرفته خواهد شد. بیانیه سازمان سینمایی در این باره یک هشدار هم داشت: «در صورتی‌ که ضوابط یاد شده رعایت نشود هر یک از همکاران می‌توانند مراتب را برای رسیدگی فوری به اداره کل نظارت بر تولید یا خانه سینما اطلاع دهند تا ضمن رسیدگی، تصمیم درباره ادامه یا توقف فعالیت پروژه مورد نظر صورت پذیرد.»

در واقع به‌نظر می‌رسد تلاش‌ها برای بازگرداندن فعالیت سینماها در ایران روز‌به‌روز بیشتر می‌شود. در بیست روز گذشته دولت با تدوین و تصویب شرایطی، مجوز کلی بازگشایی سینماها و از سرگیری تولیدات را صادر کرده است. اما نکته مهم در این میان بازگشت سرمایه فیلم‌ها است. از یکسو اکران با محدودیت‌های بسیاری مواجه است و طبق برنامه‌ای که برای بازگشایی سینماها ارائه شده فروش هر فیلم در هر سانس از اکران، یک‌سوم دوران پیش از کرونا خواهد بود. نکته دیگر آن است که اگرچه دولت مجوز ازسرگیری تولیدات را صادر کرده اما با توجه به ادامه‌دار بودن بحران کرونا در روزها و ماه‌های آینده و احتمالا لغو جشنواره‌های سینمایی و همچنین وضعیت نامتعادل اکران فیلم‌ها، به نظر می‌رسد تهیه‌کنندگان نیز رغبت چندانی به ادامه فعالیت نداشته باشند. البته واضح است که برخی از پروژه‌های نیمه کاره از این مجوز استقبال خواهند کرد اما به نظر می‌رسد پروژه‌های کمتری در این روزها دست به تولید ببرند.

 بازگشایی‌ها در دیگر کشورها

بسیاری دیگر از کشورهای جهان نیز که بازار سینمای فعالی دارند، با مشکلاتی نظیر کشور ما روبه‌رو هستند و تصمیم‌های متنوع و متعددی درباره شیوه بازگشایی سینماها گرفته‌اند. انگلستان با تعیین اقدامات جدید برای هر کسی که به این کشور سفر می‌کند، از یکم جولای (۱۱ تیر) صنایع مهمان‌پذیری و دیگر مراکز عمومی از جمله سینماها را بازگشایی می‌کند. آنچه در قوانین مربوط به بازگشایی سینماها در انگلستان آمده است البته قطعی نیست و ممکن است تغییر کند و به زمان دیگری نیز موکول شود. اما در آمریکا قضیه کمی متفاوت است. در هفته‌های اخیر یک برنامه زمانی موقت برای آغاز فعالیت مجدد سینماها در آمریکا پس از تعطیلی به سبب شیوع ویروس کرونا در حال شکل گرفتن است که بر اساس آن ۷۵ درصد از ۵۵۴۸ سالن سینما در آمریکا در تابستان بلیت‌فروشی خواهند کرد و بنابراین فیلم‌های مهمی چون «Tenet» ساخته جدید «کریستوفر نولان» و «مولان» پروژه پرهزینه دیزنی می‌توانند به ترتیب در تاریخ ۱۷ و ۲۴ جولای (۲۷ تیر و سوم مرداد) اکران شوند. اما در این میان برخی سیاستمداران جمهوری‌خواه خواهان بازگشایی سینماها در اسرع وقت هستند و فرمانداران برخی ایالت‌ها نیز از سینماداران خواسته‌اند هر چه زودتر سالن‌های سینما را به‌رغم نگرانی‌های بهداشتی و سلامتی بازگشایی کنند. «برایان کمپ» فرماندار ایالت جورجیا خواسته برای رونق مجدد اقتصاد این ایالت سالن‌های سینما فعالیت خود را از سر بگیرند. اما سینماداران نسبت به عواقب بازگشایی زودهنگام سالن‌های نمایش فیلم ابراز نگرانی می‌کنند و دوست ندارند سینماها به‌عنوان کانون انتشار ویروس کرونا شناخته شوند. اما آلمانی‌ها گویی بیش از دیگران برای بازگشایی سینماها عجله دارند. مجوز بازگشایی تدریجی سینماها در آلمان پس از اعمال یک دوره قوانین و شیوه‌‌نامه‌های سختگیرانه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا صادر شده و ایالت نوردراین-وستفالن در غرب آلمان با جمعیت حدود ۱۸ میلیون نفر که شامل شهرهای مهمی چون کلن و دوسلدورف می‌شود، اعلام کرده از ۳۰ می‌(۱۰ خرداد) سینماها می‌توانند با رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی فعالیت خود را از سر بگیرند. در ایتالیا نیز فعالیت‌های سینمایی در بخش تولید به زودی از سر گرفته می‌شود. اما در شرق جهان و با فروکش کردن بیماری، سینماها کمابیش فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.