نشریه آمریکایی نشنال اینترست با اذعان به توانمندی جنگنده پنهانکار نسل پنجم سوخو-۵۷ روسیه اعلام کرد این جنگنده روس به زودی وارد فاز عملیاتی می‌شود.

نشنال اینترست با استناد به اظهارات مقامات نظامی روسیه گزارش داد جنگنده پنهانکار سوخو-۵۷ اخیرا در آزمایش‌های عملیاتی تمام فاکتور‌های مورد نیاز را برآورده کرده و به زودی وارد مرحله عملیاتی می‌شود.

«یونایتد نیوز آو ایندیا» اخیرا به نقل از رسانه روسی اسپوتنیک گزارش داد یوری بوریسف، معاون نخست وزیر اظهار کرد در آزمایش‌های جامع اخیر، جنگنده سوخو-۵۷ تقریبا تمامی الزامات عملکردی را برآورده کرده است. مقام روس در ادامه تاکید کرد برنامه تحویل ۷۶ جنگنده سوخو-۵۷ در مسیر انجام است و آن را نشانگر پیشرفت روسیه در تولید این نوع جنگنده‌ها دانست.

نشنال اینترست در گزارش خود اعلام کرد هنوز مشخص نیست این جنگنده پنهانکار چه الزاماتی را تامین کرده و پارامتر‌های عملکردی تا چه میزان ارزیابی شده اند. جنگنده دو موتوره پنهانکار سوخو-۵۷ قصد رقابت با جنگنده اف-۲۲ آمریکا را دارد. این جنگنده با چشم غیرمسلح قابل رویت نیست و از قابلیت راداری پیشرفته‌ای برخوردار است.

پیشتر خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد این جنگنده نسبت به جنگنده‌های آمریکایی اف-۳۵ و اف-۲۲ برتری عملکردی قابل توجهی دارد. سوخو-۵۷ قرار است جایگزین جنگنده سوخو-۲۷ شود که در دهه‌های پایانی پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی توسعه یافته بود.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پیش از این «سوخو-۵۷» را بهترین جنگنده موجود در جهان برشمرد.

تولید جنگنده نسل پنجم سوخو-۵۷ با قابلیت پنهانکاری از اوایل سال ۲۰۰۱ آغاز شد و در ژانویه سال ۲۰۱۰ با یک پرواز نمایشی رونمایی شد. پیشتر مقامات روسیه اعلام کردند این جنگنده از سال ۲۰۱۹ در نیروی هوایی روسیه بکار گرفته می‌شود. همچنین مدل‌های دیگری از جنگنده سوخو-۵۷ روسیه با موتور‌های پیشرفته‌تر تا سال ۲۰۲۵ در نیروی هوای روسیه بکار گرفته می‌شود. 

سوخو-۵۷، یک جنگنده چند منظوره نسل پنجم برای نابود کردن انواع اهداف هوایی در مسافت‌های کوتاه و بلند، هدف قرار دادن اهداف زمینی و دریایی و غلبه بر قابلیت‌های دفاع هوایی است. این جنگنده نخستین بار در ژانویه (دی) ۲۰۱۰ پرواز کرد.

در مقایسه با جنگنده‌های قبلی، سوخو-۵۷ ترکیبی از یک هواپیمای رزمی و یک جنگنده است و استفاده از مواد ترکیبی و فناوری‌های نوین و پیکربندی آیرودینامیکی موجب سطح مقطع راداری پایین می‌شود. جنگ افزار‌های این هواپیما شامل موشک‌های فراصوت هستند. این جت جنگنده نسل پنجم در میادین جنگی سوریه نیز با موفقیت آزمایش شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.