این روزها که حرف و حدیث درباره ریاست مجلس یازدهم و رقابت اصولگرایان برای راس نشینی بهارستان جلب توجه می‌کند صحبت‌های اخیر زاکانی که خود یکی از مدعیان ریاست بود و در نهایت به سود ائتلاف کناره گرفت قابل توجه است. 

زاکانی که ریاست کارگروه اجرایی فراکسیون مردمی نیروهای انقلاب را به عهده دارد در نشست خبری‌اش درباره ساز و کار این فراکسیون توضیح داده است. او گفت:  فراکسیون اکثریت مجلس متشکل از نمایندگانی است که ائتلاف نیروهای انقلاب در انتخابات مجلس یازدهم آن‌ها را معرفی کرد که بالغ بر ۲۰۷ نفر از این نمایندگان متعلق به ائتلاف هستند. در کنار آن، چند نفر از افرادی که جبهه پایداری معرفی کرده بود و عضو ائتلاف نبودند نیز به‌عنوان اعضای ثابت فراکسیون مد نظر قرار گرفته شده‌اند.

او ادامه داد:  با توجه به اقبالی که جمع مستقلین برای حضور در فراکسیون اکثریت دارند، یک فراکسیون بالغ بر ۲۴۰ نفر را در مجلس یازدهم داشته باشیم که اسم آن هم فراکسیون مردمی انقلاب اسلامی پیشنهاد شده است.

زاکانی با بیان اینکه به‌علت کرونا امکان گردهم آمدن این افراد در تهران فراهم نشد،‌ تصریح کرد: قرار شد به ازای هر پنج نفر یک نفر از هر حوزه انتخابیه به ائتلاف معرفی شود و مجموعاً ۶۲ نفر به عنوان شورای موقت فراکسیون اکثریت مجلس معرفی شدند.

او گفت: هفته گذشته جلسه پرشوری برگزار شد و ۵۹ نفر در جلسه شرکت کردند که در این جلسه چهار کارگروه اعم از کارگروه تنظیم برنامه مجلس یازدهم، کارگروه تغیر آیین‌نامه مجلس و کارگروه تغییر مؤلفه‌های نحوه اجرایی شدن تبصره ۱ ماده ۳۶ آیین نامه که مربوط به تقسیم کمیسیون‌های مجلس است و کارگروه اجرایی، مشخص شدند که برای کارگروه اجرایی رأی گیری شد.

زاکانی ادامه داد:‌ ۱۱ نفر از اعضای کارگروه اجرایی در این جلسه انتخاب شدند و با محبت خود، بنده را به عنوان رئیس این کارگروه انتخاب کردند. همچنین آقایان جوکار به‌عنوان نایب رئیس، نادری و حاتمی هم به‌عنوان دبیران کارگروه انتخاب شدند.

جلسه برای انتخاب رئیس 

منتخب مردم قم در مجلس یازدهم درباره وظایف کارگروه اجرایی فراکسیون مردمی انقلاب اسلامی، گفت:‌این کارگروه تلاش دارد تا هم شورای موقت را مجدداً‌ برگزار کند و هم فراکسیون را در دو نوبت داشته باشد که در نوبت اول فراکسیون، هیئت رئیسه مجلس انتخاب خواهد شد. درواقع عصر روز چهارشنبه هفتم خرداد که جلسه نخست مجلس یازدهم برگزار خواهد شد، انتخاب هیئت رئیسه مجلس در فراکسیون مردمی انقلاب اسلامی صورت می‌گیرد.

زاکانی با بیان اینکه انتخاب رئیس، نواب رئیس و سایر اعضای مجلس، فقط از مجرای فراکسیون است،‌ تصریح کرد: سایر دوستانی که این روزها گرد هم جمع می‌شوند و دیگران را به تفاهم دعوت می‌کنند، اقدام آن‌ها جنبه پیشنهادی خواهد داشت و رسمیت ندارد.

او  ادامه داد: آن چیزی که رسمیت دارد، فراکسیون مجلس است،‌ لذا هیچ ایرادی هم ندارد که دوستان در کنار هم بنشینند و برای به تفاهم رسیدن کار بکنند تا در فراکسیون بتوانند نامزدهای خودشان را اعلام کنند.

زاکانی ادامه داد: مقرر شد پنجشنبه یکم خرداد در دو نوبت صبح و عصر، نشستی برای نمایندگان عضو فراکسیون انقلاب داشته باشیم. از اعضای شورای موقت استمداد شد که آیا رؤسای پیشنهادی و نواب رئیس پیشنهادی را دعوت کنیم یا خیر؟ که بنا شد بعد از نظرخواهی از این ۶۲ نفر، همه افرادی که در مظان انتخاب هستند به جلسه روز پنجشنبه دعوت شوند تا برنامه‌های خودشان را بیان کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.