نصرالله پژمانفر  در خصوص این که ماهیت جلسه وفاق روز  گذشته چه بوده و چه کارکردی را برای خود تعریف کرده است، گفت: با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد و اینکه مجلس دهم نتوانست موفقیت‌های لازم را در عرصه قانونگذاری و مخصوصاً در عرصه نظارت کسب و توانمندی خود را اثبات کند و در جمع‌بندی مردم به‌عنوان یک مجلس ناموفق شناخته شد، نیاز بود تا در شکل‌گیری مجلس یازدهم یک بررسی صورت بگیرد تا از همان ابتدای آغاز به کار مجلس، فرایندها و مسائل را با دقت در نظر بگیریم تا اینکه به یک نتیجه بسیار مطلوبی نسبت به مجلس یازدهم یعنی مجلسی که در گام دوم انقلاب ورود پیدا کرده، برسیم.

این منتخب مجلس یازدهم  با بیان اینکه انتخاب مناصب مجلس با شام و لابی دور از شأن مجلس است، در گفتگو با ایسنا تاکید کرد: متأسفانه در سابق اینطور بود که رفتار نامناسب و دون از شأن یک مجلس تراز انجام می‌شد و برخی افراد با شام دادن‌ها، ارتباط‌ها، قول‌ها و زدوبندها خودشان را به مسند ریاست، نایب‌رئیسی، دبیری یا مسئولیت‌های دیگری مثل ریاست کمیسیون‌ها می‌رساندند. ما تصمیم گرفتیم این موضوع را نظام‌مند کنیم و از همان ابتدا از اقدامات متداولی از این قبیل، جلوگیری کنیم. این کار، ساده‌ هم نبود.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس عنوان کرد: تلاش کردیم که بتوانیم به این مسئله ورود کنیم و اساساً انگیزه ابتدایی که برای تشکیل این جلسه وجود داشت این بود که بتوانیم در یک فرآیند منطقی و قابل دفاع با شاخص‌های کاملاً روشن به وحدت برسیم؛ وحدت واقعی و وحدتی که بتواند در چهار سال نماینده‌ها را کنار هم داشته باشد.

وی در خصوص اینکه نسبت به موضوع ریاست مجلس، اقدام خاصی انجام شده یا خیر؟تاکید کرد: درباره این موضوع، افرادی بودند که مدعی ریاست مجلس بودند. ما سعی کردیم همه افراد را چنانچه تمایل داشته باشند در این فرآیند قرار بگیرند، دعوت کنیم. اینکه در ابتدا برخی کاندیداهای ریاست مجلس را دعوت نکردیم به خاطر این بود که رفتار آن‌ها و نیز دوستانی که با آن‌ها کار می‌کردند خلاف فرآیندی بود که در جلسه وفاق به دنبال آن بودیم و جمع‌بندی‌ها را انجام داده بودند. آن‌ها اگرچه در ظاهر می‌گفتند ما هم در این فرآیند هستیم، امّا قول و قرارها و پشت صحنه‌ها غیر از این را نشان می‌داد.

وی با بیان اینکه قالیباف، شرایط جلسات وفاق درباره کاندیدای واحد را پذیرفت، گفت: ابتدا این جلسه کار خود را با برخی افراد مثل آقایان زاکانی، حاجی بابایی و بعد هم آقایان نیکزاد و میرسلیم شروع کرد. در گزارشی که یکی از دوستان در جلسه ارائه کرد، اظهار تمایل آقای قالیباف نسبت به اینکه در جلسه وفاق حضور پیدا کند، اعلام شد. بنده به‌عنوان دبیر جلسه با ایشان صحبت کردم و شرایط جلسه مبنی بر اینکه در فرآیند جلسات وفاق، به هر کسی که برای ریاست مجلس رسیدیم، دیگران باید نسبت به آن تعهد داشته باشند، اعلام شد و ایشان هم در جلسه ای که مصوب همین جلسه بود و  با حضور مدعیان ریاست مجلس برگزار  شد، حضور پیدا کرد.

پژمانفر تصریح کرد: جبهه پایداری علی‌رغم اینکه گزینه‌ای را برای ریاست مجلس، مدنظر داشت، برای اینکه بتواند پرچمداری این جلسات و موضوع انسجام و وحدت را به‌عهده بگیرد، گزینه خود را مطرح نکرد و تمام تلاش خود را در یک فضای بی‌طرف بین عزیزان فراهم کرد و بنا شد تا پنج کاندیدای ریاست مجلس، نماینده‌هایی را به این جلسه معرفی کنند تا در جلسات حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه ما به عنوان جبهه پایداری گزینه‌ای را برای ریاست مجلس مطرح نکردیم و تمام تلاش‌مان این بود که نشان دهیم عملاً وحدت ارزشی و تلاش یک‌پارچه نماینده‌ها برای ما اصل است، گفت: حتی برخی عزیزان صریحاً ‌اعلام می‌کردند که از لحاظ دیدگاه‌ها با پایداری تفاوت‌های جدّی دارند، امّا پایداری از آن‌ها صادقانه خواست تا شرکت کنند و حمایت‌هایی را هم از آن‌ها انجام داد. این نشان‌دهنده این بود که رسیدن به این ارزش‌ها برای پایداری بسیار حائز اهمیت بود.

وی با اشاره به چگونگی برگزاری این جلسات وفاق تاکید کرد: هر کدام از کاندیداها چند نفر را همراه خود دعوت کردند و با توجه به محدویت مکانی که وجود داشت، جلسه با حضور حدود ۳۰ نفر شکل گرفته و تاکنون نیز ادامه دارد، بعد از مذاکرات مختلف قرار شد ما در سه گام،‌  مسیر را جلو ببریم. گام نخست این بود که ما پیامی را به مردم شریف ایران اسلامی برسانیم و آن پیام این بود که بین عزیزانی که کاندیدای ریاست مجلس شده‌اند، هیچ تفاوت و اختلافی نیست و آن‌ها دور هم جمع شده‌اند.

پژمانفر افزود: در گام اول بنا شد این عزیزان در یک جلسه جمع شوند و با یکدیگر به گفتگو بپردازند تا این ضمن تبادل نظر این پیام به جامعه نیز مخابره شود که ما می‌خواهیم یک مجلس کارآمد داشته باشیم و در ما پنج نفر هیچ نیتی مبنی بر اینکه اگر نتیجه جلسه به ما نرسید، وجود ندارد.

وی ادامه داد: این جلسه قرار شد در یک فضای مجزا با حضور همین پنج عزیز بعلاوه سه نفر از بزرگان روحانیت تشکیل شود. آقایان تقوی، آقاتهرانی و میرتاج‌الدینی و پنج نفر از عزیزانی که در جلسه بودند، یعنی آقایان قالیباف، حاجی بابایی، نیکزاد، میرسلیم و زاکانی در جلسه به میزبانی آقای نادران شرکت کردند. اولین گام را ما برداشتیم. آقای نادران نیز در توییتی آن را اعلام کردند و پیام این جلسه را به عنوان یک جلسه فرعی که در ذیل آن جلسه اصلی شکل گرفته بود اعلام کردند که این عزیزان کنار هم نشسته‌اند و گفت‌وگو داشتند.

وی در خصوص این که جلسه فرعی که متشکل از کاندیداهای ریاست است همچنان ادامه دارد یا کارکرد آن تمام شد، تاکید کرد: جلسه را به‌عهده خود دوستان گذاشتیم که بخواهند ادامه دهند یا نه. از نظر ما مأموریت آن جلسه تمام شده است و ما وارد گام دوم شدیم و گام دوم این بود که وارد چارچوب نقطه‌نظرات کسانی که می‌خواهند رئیس مجلس بشوند شویم و فرآیندهایی که در ارتباط با این موضوع هست را بررسی کنیم.

پژمانفر در خصوص این که برخی از افراد نام‌برده شده اعلام کرده‌اند که کاندیدای ریاست مجلس نخواهند شد و آیا این تصمیم فردی بوده یا در فرآیند جلسات وفاق چنین نتیجه‌ای حاصل شده است، اظهار کرد: این نیز از ثمرات این جلسه بود. یعنی این جلسه توانست هم در کم کردن افرادی که کاندیدای ریاست مجلس بودند، مؤثر واقع شود و هم ان‌شاءالله در گام‌های بعدی موفق خواهد بود تا تشکیل فراکسیون و بعد هم صحن علنی مجلس و تا زمانی که پیام وحدت را به جامعه مخابره کند.

وی افزود: تأکید می‌کنم این جلسه در عرض جلسه فراکسیون نیست و آن مجموعه مأموریتی دارد و این جلسه نیز به‌عنوان جلسه مستقل، مأموریتی را برای خودش دارد و کمیته‌ای دارد و توانسته مسیر خودش را در هشت جلسه اصلی و حدود بیست جلسه فرعی جلو ببرد و در جهت شکل‌گیری این مجلس نقش خاص خودش را ایفا کند.

پژمانفر تاکید کرد: ما سه گام را پیش بینی کرده‌ایم که مورد وفاق همه بود. گام اول این بود که عزیزان خودشان را در جلسه‌ای نمود داشته باشد، جلسه‌ای را شکل دهند و کنار هم قرار بگیرند. پیامی که جریان‌های مخالف جریان انقلابی می‌دادند این بود که بین دوستان مجلس اختلاف هست. اینکه بتوانیم این پیام را خنثی کنیم و یک پیام امید و پیام نشاط را برای رسیدن به یک وحدت انقلابی به جامعه ارائه دهیم. این گام را برداشته‌ایم.

وی در پایان گفت: گام دوم بررسی فرآیندهای رسیدن به وحدت است که فرآیند این موضوع با تشکیل کمیته ۷ نفره شروع شده است. در گام سوم پیش بینی کرده‌ایم که در صورتی که ما به این ترتیب نتوانستیم کار را پیش ببریم و به نتیجه برسیم، این جمع در یک انتخابات داخلی در فراکسیون جمع‌بندی خود را نسبت به فرآیند طی شده در این مدّت اعلام بکند و نتیجه نهایی را به‌دست آورد.

قالیباف به جلسه وفاق نیامد 

اما این اظهارات پژمانفر در شرایطی مطرح شد که مصطفی میرسلیم در گفتگویی که کانال جبهه پایداری منتشر کرده گفته است: ما در این مدت جلسات زیادی داشتیم و جلسات ما یکی دو تا نیست اما جلسه ای نیز برای نظر سنجی تشکیل شد تا با اطلاع از نظر و رای نمایندگان منتخب مشخص شود که تمایل آن ها برای ریاست مجلس به چه کسی بیشتر است. 

وی گفت: من در کمیته هفت نفره نیستم نماینده من شرکت می کند. در واقع بر اساس ساز وکاری که مشخص شد کسانی که برای ریاست کاندیدا شدند خودشان حضور مستقیم ندارند بلکه نمایندگانشان در این کمیته حاضر می شود. این تصمیم هم برای بررسی منصفانه اتخاذ شده است.

میرسلیم گفت: اگر قالیباف دعوت جبهه پایداری را قبول می کرد و در این جلسه شرکت می کرد او هم قطعا یکی از اعضا بود اما علیرغم دعوت از او، قالیباف حاضر به شرکت در این جلسه نشد. البته من هم خودم مدعو بود و دعوت کننده بچه های جبهه پایداری بودند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.