به گزارش خبرگزاری رویترز از دوبی؛  آرامکو با نام رسمی شرکت نفت عربستان سعودی در سال گذشته (۲۰۱۹) برای جذب سرمایه گذاران بین المللی به مشارکت در عرضه اولیه سهام خود، تعهد کرده بود در پنج سال نخست سالانه ۷۵ میلیارد دلار سود سهام پرداخت کند.

اما اکنون محدودیت های اعمال شده بر حمل و نقل بین المللی برای مهار ویروس کرونا، تقاضای سوخت را از بین برده و بازارهای جهانی نفت در پی نبرد ماه آوریل ریاض و مسکو بر سر دستیابی به بخش بزرگ تری از بازار با افزایش شدید صادرات، بر اثر عرضه مازاد سقوط کرده است.

تحلیلگران برآورد می کنند آرامکو در نتایج مالی سه ماهه نخست که قرار است روز سه شنبه (فردا) منتشر شود، درآمد کمتر و کاهش گردش نقدینگی را گزارش کند و برخی نیز کاهش پرداختی های این شرکت عظیم به دولت سعودی را شاید تا نیمی از مبلغ تعهد شده، پیش بینی می کنند که بر مشکلات مالی و بار اقتصادی دولت عربستان ناشی از سقوط بازار نفت خواهد افزود.

یوسف حسینی تحلیلگر ای اف جی هرمس، کاهش ۵۰ درصدی سود پرداختی این شرکت را به دولت سعودی به علت کاهش بهای نفت و افت تولید، ارزیابی می کند.

هر چند احتمالا مالکان ۱.۷ درصد از سهام این شرکت که سال گذشته وارد بازار سهام شد، سود کامل خود را دریافت خواهند کرد، زیرا آرامکو مانند دیگر شرکت های عظیم نفتی تلاش می کند با کاهش نگرانی سهامداران از تکانه های دوگانه بحران ویروس کرونا و بحران اقلیمی زمین، آنان را همچنان در کنار خود نگهدارد.

آرامکو در سال گذشته میلادی (۲۰۱۹) با پرداخت مبلغ ۷۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار سود،  اعلام کرد قصد دارد در سال جاری ۷۵ میلیارد دلار سود پرداخت کند که ۱.۷ درصد این مبلغ به سهامداران اقلیت پرداخت خواهد شد. بر اساس برآورد تحلیلگران، آرامکو  این بخش ۱.۷ درصدی را که معادل یک میلیارد  ۳۰۰ میلیون دلار می شود، بدون کم و کاست پرداخت خواهد کرد.

شرکت های نفتی اکسون موبیل، بریتیش پترولیوم و شورون، سودهای سه ماهه نخست سهامداران را بدون کاهش پرداخت کرده اند اما رویال داچ شل برای نخستین بار از دوره جنگ دوم جهانی، مبلغ سود پرداختی را به منظور صرفه جویی کاهش داد.

عامل دیگر فشار بر آرامکو، قرارداد خرید ۷۰ درصد از شرکت پتروشیمی سابیک به مبلغ ۶۹ میلیارد دلار است که به گفته ۲ منبع آگاه، آرامکو اکنون برای کاهش این مبلغ تلاش می کند. این شرکت بر اساس شرایط خرید، باید در سال جاری ۲۵ میلیارد دلار به صندوق توسعه ملی عربستان پرداخت کند.

بر اساس ارزیابی ها، آرامکو که در پایان ۲۰۱۹ میلادی ۶۰ میلیارد دلار در اختیار داشته، در سال جاری هفت میلیارد دلار بدهی خواهد داشت.

بهای نفت خام شاخص جهانی برنت در سه ماهه نخست سال جاری، پیش از توافق اوپک پلاس برای کاهش عرضه به میزان بی سابقه ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز از اول مه (۱۲ اردیبهشت ماه) برای جبران کاهش تاثیر ویروس بر تقاضا و تقویت بهای نفت، حدود ۶۵ درصد افت کرد.

 خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) روز دوشنبه گزارش داد: دولت سعودی در پی انتشار ویروس کرونا و تاثیرات شدید آن بر اقتصاد مانند کاهش قیمت جهانی نفت و افت شدید درآمدهای ارزی ناشی از آن، مالیات بر ارزش افزوده را تا سه برابر افزایش می دهد و پرداخت یارانه کمک معیشتی را متوقف خواهد کرد.

 "محمد الجدعان" وزیر  دارایی عربستان گفت: بر اساس این تصمیم در راستای اجرای اقدامات مهم ریاضت اقتصادی برای مقابله با بحران اقتصادی اتخاذ شده است از اول  ژوئیه (۱۲ خرداد) مالیات بر ارزش افزوده از ۵ تا ۱۵ درصد افزایش خواهد یافت و از اول جولای (۱۱ تیر) پرداخت هزینه معیشتی متوقف خواهد شد.  

 دولت سعودی ۱۷ اردیبهشت امسال نیز با صدور مصوبه‌ای تصمیم گرفت تا برای مقابله با شرایط سخت شیوع «ویروس کرونا» و شدت گرفتن بحران اقتصادی در عربستان، حقوق کارکنان بخش خصوصی در این کشور را به میزان ۴۰ درصد کاهش دهد.  

عربستان که از جمله بزرگترین صادرکنندگان نفت در جهان است، به دلیل جاه‌ طلبی‌های «محمد بن سلمان» ولیعهد جوان این کشور در به راه انداختن جنگ در یمن و منازعه بر سر بهای نفت با روسیه، به شدت با بحران مالی و اقتصادی مواجه شده است.  

ویروس کرونا موسوم به کووید ۱۹ اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر «ووهان» در مرکز چین شناسایی شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.  

همه گیری این ویروس موجب اعلان قرنطینه و تعطیلی گسترده در کشورهای عربی خاورمیانه به ویژه حوزه خلیج فارس مانند عربستان و امارات و وارد شدن زیان های سنگین به اقتصاد آنها شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.