سیاست عدم خام‌فروشی  در«نفت بهران »

اما این سیاست عدم خام‌فروشی و برندسازی در راستای عرضه به مصرف‌کننده نهایی شرکت بهران تنها به بازار داخل محدود نمی‌شود و در اصل تمام این اقدامات در راستای ایجاد اعتبار در بازارهای بین المللی است و همان‌طور که توتال فرانسه در جهان شناخته شده است، روانکار خودرویی یا صنعتی در ایران با بهران شناخته شود. همین سیاست هم باعث شد که شرکت توتال چند سال پیش زمانی که تحریم‌ها برداشته شد، بهران را به عنوان شریک تجاری خود در ایران برگزیند و ماحصل این شراکت تاسیس شرکت «به توتال» بود که پس از تحریم‌های اخیر به شرکت «به‌تام روانکار» تغییر نام داد.

در همین حال بهران به عنوان بزرگترین تولیدکننده روانکار بزرگ‌ترین سیستم توزیع روغن موتور و روانکار در سطح ایران را دارد و بالغ بر ۵۰ درصد بازار روغن موتور کشور در اختیار شرکت بهران است. براین اساس سهم سه شرکت باقی‌مانده در حوزه تولید و عرضه روغن موتور کمتر از ۵۰ درصد است که همین امر اهمیت شرکت بهران را به عنوان لیدر بازار نشان می‌دهد، اما در حالی که اکثرا این شرکت را به روغن موتور می‌شناسند باید در نظر داشت تنوع محصولی این شرکت بالا است و در راستای نیاز بازار ایران و عدم واردات نمونه خارجی آن است.

شرکت بهران با هدف جذب هر چه بیشتر رضایت مشتری همواره اقدامات بسیاری را برای افزایش سطح کیفی روغن موتور خود انجام داده است و این اقدامات از ابتدای زنجیره تولید محصولات آغاز می‌شود. بالا بردن سطح کیفیت روغن موتور با بالا بردن کیفیت روغن پایه تولیدی این شرکت رابطه مستقیم دارد و در واقع روغن پایه ماده اصلی روغن موتور است. تنها دو شرکت تولید کننده روغن موتور در ایران به سیستم هیدروفینیشینگ مجهز هستند که یکی از این دو شرکت، بهران است. این سیستم تا ۲۵ درصد کیفیت روغن پایه را افزایش می‌دهد و حال با این روغن پایه بهبود یافته و افزایش ادتیو مناسب، روغن موتور با کیفیت تولید شده و آماده عرضه به مصرف‌کننده است. تمام این اقدامات هزینه‌بر است و نیاز به توجه و زمان دارد و بهران نیز مانند سایر رقبای خود می‌توانست بدون دردسر تنها روغن پایه را تولید کرده و تماما در اختیار شرکت‌های کوچک‌تر تولیدکننده روغن موتور گذاشته یا آنها را به صورت خام به کشورهای دیگر صادر کند؛ اما این شرکت با صرف انرژی و در مقاطعی هزینه مناسب سعی در ارتقای کیفیت کرده و روز به روز از خام‌فروشی فاصله گرفته است.

شرکت بهران در کنار روغن موتور خودروی بنزینی و دیزلی، روغن موتور نیمه سینتتیک مناسب ماشین‌آلات کشاورزی نیز تولید می‌کند. علاوه بر این شرکت بهران روانکارهایی را برای ماشین‌آلات صنعتی و همین طور تجهیزات برون جاده‌ای نیز تولید می‌کند. محصول بهران گردان UTTO گرید SAE ۱۰W-۳۰ را که شرکت ولوو سوئد تایید کرده است، مناسب  سیستم هیدرولیک تراکتور‌ها، دیگر ماشین‌آلات کشاورزی و سایر تجهیزات برون جاده‌ای است. از مزیت‌های این محصول می‌توان به پایداری حرارتی و اکسیداسیون مطلوب و در نتیجه افزایش طول عمر روغن، خواص ضد سایش و تحمل بار عالی، محافظت بسیار خوب در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی، روانکاری مناسب و کاهش سر و صدای سیستم کلاچ و ترمز و سازگاری با آب‌بند‌ها اشاره کرد.

همچنین شرکت بهران شش محصول روغن دنده اتوماتیک دارد. محصول بهران اتوماتیک CVT مخصوص خودروهایی است که سیستم انتقال نیروی پیوسته یا به اصطلاح  CVT دارند. از مزیت‌های این محصول می‌توان به مقاومت عالی در برابر اکسیداسیون، خواص ضد سایش عالی و در نتیجه کاهش شوک ناشی از تعویض دنده، خواص اصطکاکی مناسب به منظور عملکرد نرم و بدون لرزش کلاچ، پایداری برشی عالی و سازگاری با انواع آب بندها اشاره کرد. بهران به غیر از این محصول، پنج محصول دیگر برای سیستم انتقال نیرو یا جعبه دنده اتوماتیک دارد که شامل  بهران اتوماتیک MV، بهران اتوماتیک MVLV، بهران اتوماتیک VI، بهران اتوماتیک ۲ و بهران اتوماتیک ۳ هستند. البته شرکت بهران روغن سیستم انتقال نیروی دستی را در کنار اتوماتیک نیز تولید می‌کند.

محصولات شرکت بهران تنها به روغن موتور و روغن دنده خلاصه نمی‌شود و این شرکت روغن‌های صنعتی، گریس، ضدیخ، مکمل‌های سوخت، روغن‌های فرآیند و پارافین وکس را نیز تولید می‌کند. روغن‌های صنعتی شرکت بهران در بسیاری از صنایع مصرف می‌شوند که از جمله این محصولات می‌توان به روغن‌های گردشی و هیدرولیک، روغن‌های دنده صنعتی، روغن‌های عملیات حرارتی، روغن‌های نساجی، روغن‌های توربین، روغن‌های کمپرسور، روغن‌ ترانسفورماتور و روغن‌های عملیات فلزکاری اشاره کرد. همچنین این شرکت در تولید مواد ضدعفونی‌کننده نقش بسیار مهمی ‌دارد و در دوران کرونا یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های مواد ضدعفونی‌کننده در ایران محسوب می‌شود.