بنا به توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی که در سال ۲۰۱۵ امضا شده بود، از اکتبر ۲۰۲۰ (شش ماه دیگر) تحریم تسلیحاتی ایران لغو شده و ایران می‌تواند از کشورهای دیگر سلاح‌های متعارف بخرد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت که آمریکا اجازه نخواهد داد بعد از این دوره ایران سلاح بخرد.

 پمپئو گفت: «ما (آمریکا) با همکاری شورای امنیت سازمان ملل تحریم‌های تسلیحاتی را تمدید خواهیم کرد.»

او گفت در صورتی که کشورهای دیگر حاضر به همکاری با آمریکا نشوند، این کشور راه‌های مختلف برای انجام این کار را بررسی خواهد کرد.

او از چین و روسیه به صورت مشخص به عنوان کشورهایی نام برد که احتمالا به ایران سلاح خواهند فروخت. این دو کشور از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند و چون حق وتو دارند احتمالا آمریکا بدون رضایت آنها نمی‌تواند تحریم‌های ایران را تمدید کند.

وزیر خارجه آمریکا گفت همین که تحریم‌های تسلیحاتی ایران به زودی لغو می‌شود، خود نشانه‌ای از این است که برجام، قرارداد خوبی نبوده است.

او گفت ایران کشوری است که "به حزب‌الله لبنان و جنبش‌های شیعیان در عراق کمک می‌کند و موشک نظامی به هوا شلیک می‌کند. " و از این حرف نتیجه گرفت که این کشور نباید به چنین سلاح‌هایی دست پیدا کند.

خبرگزاری رویترز گزارش کرده که آمریکا پیش‌نویس ادامه داشتن تحریم‌های تسلیحاتی ایران را نوشته و به آلمان، بریتانیا و فرانسه داده است. کشورهایی که در برجام هم طرف قرارداد ایران هستند.

اما آمریکا حدود دو سال پیش از برجام خارج شد.

دیپلمات‌ها در سازمان ملل به این خبرگزاری گفته‌اند که آمریکا هنوز متن پیش‌نویس را در اختیار یازده عضو دیگر شورای امنیت قرار نداده است.

رویترز همچنین گزارش کرده که در میان دیپلمات‌های اروپایی در آمریکا، کسانی هستند که معتقدند آمریکا به دلیل خروج از برجام دیگر نمی‌تواند خواهان بازگشت تحریم‌های ایران شود.

آقای پمپئو در نشست خبری خود با خبرنگاران با این برداشت مخالفت کرد. او گفت که متن قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل در این مورد مشخص است و نیازی نیست که آمریکا حتما در توافق هسته‌ای باشد که بتواند جلوی فروش سلاح به ایران را بگیرد.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای است که در حمایت از برجام وضع شد. در متن این قطعنامه آمده که تا هشت سال پس از اجرای برجام، فعالیت‌های موشکی ایران نباید در حد حمل کلاهک‌های هسته‌ای باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.