نخست وزیر انگلیس اصرار دارد تا زمانی که تعداد جان باختگان مبتلا به کرونا به طور پایدار کاهش پیدا نکند اثری از کاهش مقررات نخواهد بود. او نگران است که با عبور شتاب‌زده از شرایط قرنطینه، موج دوم همه‌گیری کرونا شایع شود.

با این حال نمایندگان عضو فراکسیون حزب محافظه‌کار (کمیته ۱۹۲۲) در جلسه‌ای که روز چهارشنبه برگزار شد درباره تداوم محدودیت‌ها و فشار بر اقتصاد کشور هشدار دادند.

به گزارش نشریه تایمز، «جفری برآون» از اعضای ارشد فراکسیون معتقد است که دولت باید ظرف دو تا سه هفته آینده محدودیت‌ها را به صورت پلکانی رفع کند. وی افزود: در هر مرحله ممکن است آمار ابتلا افزایش یابد، اما چاره‌ای نیست و باید با آن کنار آمد؛ چون اگر بخواهیم شرایط قرنطینه را ادامه دهیم، ترمیم اقتصاد سخت‌تر خواهد شد. برآون هشدار داد؛ درصورتی که دولت سریع‌تر تصمیم‌گیری نکند، اقتصاد به شدت اسیب می‌بیند.

همچنین «چارلز واکر» معاون رئیس فراکسیون عنوان کرد بسیاری از شرکت‌ها نگران آینده اوضاع اقتصادی خود هستند و اگر دولت دیر اقدام کند، شاید آن‌ها هرگز قادر به فعالیت نباشند.

وی هشدار داد که ادامه این وضعیت می‌تواند برای میلیون‌ها نفر پیامد‌های فاجعه‌باری را به همراه داشته باشد.

نشریه ساندی تایمز چندی پیش گزارش داد که اعضای دولت طرحی را برای عبور از شرایط قرنطینه در سه فاز مختلف آماده کرده که محدودیت‌ها به صورت پلکانی برداشته شود.

در این طرح پیشنهاد شده که برای فاز اول یعنی چراغ سبز، مدارس به صورت نیمه وقت یا هر دو هفته یک بار برای دانش‌اموزان مقطع ابتدایی و سال آخر دوره متوسطه که باید در امتحانات سراسری پایان سال تحصیلی شرکت کنند بازگشایی شود.

همچنین فروشگاه‌هایی که بتوان فاصله ایمنی را در آنجا رعایت کرد فعالیت خود را از سر گرفته و وسایل نقلیه عمومی در ظرفیت کامل خود خدمات رسانی خواهند کرد.

در فاز دوم این طرح موسوم به چراغ زرد پیشنهاد شده که برای اواخر ماه «می» (خرداد) بیشتر فروشگاه‌ها و شرکت‌ها به حالت عادی بازگشته و کارکنان به محل کار خود بازگردند.

همچنین برگزاری برخی اجتماعات کوچک مجاز تلقی می‌شود، اما رستوران‌ها، کلوپ‌های شبانه و برنامه‌های پرجمعیت همچنان تا اواخر تابستان غیر مجاز خواهند بود.

بر اساس این طرح افراد بالای ۷۰ سال و آن‌هایی که به لحاظ جسمانی دارای مشکل هستند باید چند ماه دیگر تا بازگشت به زندگی عادی انتظار بکشند.

مقام‌های دولت انگلیس درباره صحت این طرح اظهار نظر نکرده، اما گزارش‌ها از اختلاف نظر شدید میان اعضای دولت درباره نحوه عبور از شرایط قرنطینه حکایت دارد.

«اندرو بیلی» رئیس بانک مرکزی انگلیس به تازگی در گفت: وگو با نشریه دیلی میل هشدار داده که رفع محدودیت‌ها در زمان نامناسب می‌تواند باعث از بین رفتن اعتماد و آسیب زدن به اقتصاد کشور شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.