هنوز درهای بهارستان به روی منتخبان مجلس یازدهم باز نشده زمزمه‌های زیادی از جلسات مجازی آنها و لابی‌ها بر سر کرسی‌های هیات رئیسه به گوش می‌رسد هرچند تصور می‌شد این لابی‌ها یک بحث درون جناحی باشد اما عادل نجف‌زاده از منتخبان مجلس یازدهم از گروه‌هایی سخن‌ می‌گوید که با نام کمیسیون‌ها و برای لابی بر سر ریاست کمیسیون‌های تخصصی شکل گرفته است.

البته آنطور که این نماینده خوی و چایپاره در مجلس که در طیف مستقلین تعریف می شود، می‌گوید همچنان موضوع ریاست مجلس داغ است و این رقابت میان قالیباف، میرسلیم و نیکزاد بیشتر از همه به چشم می‌خورد. وقتی صحبت‌ از فراکسیون‌های سیاسی به میان آمد و نجف‌زاده گفت قطعا مستقلا وارد میدان خواهند شد و نظاره‌گر نخواهند بود. آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح این مصاحبه است:

***

این روزها صحبت‌های زیادی درباره جلسات مجازی منتخبان مجلس یازدهم مطرح می‌شود در این جلسات چقدر شما حضور داشتید و چقدر بحث لابی‌ها برای معادلات سیاسی در مجلس آینده مطرح بوده است؟

یکی از دغدغه های نماینگان شهرستانی این است، آدرس و لینک برخی گروه‌های مجازی برای منتخبان مجلس یازدهم فرستاده می‌شود که مشخص نیست گردانندگان این گروه ها چه کسانی هستند. همین الان که در حال صحبت کردن با شما هستم چندین گروه آن هم به نام کمیسیون‌ها شکل گرفته است؛ مثلا کمیسیون‌های برنامه و بودجه، کمیسیون صنایع و معادن، انرژی و ...

فضاسازی گروه هایی با هویت نامعلوم برای تصاحب ریاست کمیسیون ها

بسیاری از نمایندگان می‌گویند اگر قرار است ما دراین گروه ها دغدغه‌های اصلی خود را مطرح کنیم وقتی مشخص نیست این گروه‌ها با چه هدف و نیتی و از سوی چه کسانی تشکیل شده است عملا موضوعی گنگ و مبهم است که به نظرم مدیریت اجرایی مجلس باید نظارتی بر این مسائل داشته باشد و به این رفتارها پایان دهد چراکه این گروه‌ها درواقع تبدیل به محلی شده است برای لابی به منظور تصاحب کرسی ریاست کمیسیون‌ها.

چرا نمایندگان تهران امتیاز ویژه برای ریاست بر کمیسیون ها دارند؟

مثل اینکه در طول مجالس گذشته این موضوع باب شده است که نمایندگان ادواری یا پایتخت نشین امتیاز ویژه‌ای برای ریاست کمیسیون‌ها دارند درحالیکه به هیچ وجه نباید اینطور باشد، بسیاری از نمایندگان شهرستانی با سابقه اجرایی و علمی و دانشگاهی وارد مجلس شده‌اند که لیاقت‌شان برای ریاست کمیسیون خیلی بیشتر است. این گروه‌ها با رویکردی که دارند نشان می‌دهد نه تنها محلی برای اندیشه‌ورزی و رایزنی برای رسیدن به یک راه حل نیست بلکه هماورد نیروها برای تکیه زدن بر ریاست کمیسیون‌ها است. معتقدم باید نظارتی بر این رفتارها وجود داشته باشد.

شما می‌گویید عمدتا این گروه‌ها به نام کمیسیون‌ها و به منظور لابی برای ریاست یک نماینده‌ ادوار است؛ تا امروز که شاهد چندین گروه بودید این گروه‌ها حول محور چه افراد و کدام طیف می‌چرخد؟

من اسامی را دیدم و مشخص است برای چه کسانی تبلیغ می‌کنند اما من نمی‌خواهم وارد بحث اسامی باشم چراکه نمی‌دانم دقیقا به دنبال چه چیزی هستند و شاید اصلا روح آن فردی هم که برای او تبلیغ می‌شود خبر نداشته باشد. با این وجود حرفم این است که یک قانون‌گذار خودش نباید قانون‌گریز باشد. ما آئین‌نامه داریم برای تعیین هیات رئیسه مجلس و ریاست کمیسیون‌ها درست نیست این قسم لابی ها و رفتارها صورت گیرد. 

این عزیزانی که سال ها در مجلس بوده اند چه گلی به سر مملکت زده اند؟

در برخی موارد تلاش می‌شود در این گروه‌ها اسمی از فردی برده نشود اما واضح است که برای چه کسانی تبلیغ می‌کنند. حرف‌شان هم این است که مثلا فلان فرد سال‌ها در مجلس بوده و حالا گزینه مناسبی برای ریاست کمیسیون است. حرف من این است اگر این عزیزان سال‌های سال در مجلس بوده‌اند در این مدت چه گلی به سر این مملکت زده‌اند؟! اقدامات آنها کجا توانسته است باری از دوش صنعت، انرژی و ... بردارد و یا گره‌ای را باز کند؟!

پایداری ها و وزرای دولت احمدی نژاد درحال رایزنی درباره کرسی ریاست هستند

اینطور که جسته و گریخته از زبان منتخبان اصولگرای مجلس یازدهم شنیده می‌شود می‌گویند این دورهمی‌های مجازی به نوعی لابی برای ریاست مجلس هم هست آیا  از شما که خود را جز طیف مستقل معرفی می‌کنید هم خواسته شده در این جلسات شرکت کنید و یا رایزنی درمورد ریاست مجلس با شما صورت گرفته است؟

رایزنی‌های مختلفی از طیف های مختلف از جمله پایداری‌ها، یا تکنوکرات‌ها و یا وزرای دولت قبل صورت می‌گیرد و اتفاقاتی در حال رخ دادن است اما به نظرم این لابی‌ها خیلی تاثیر گذار نیست و به اعتقاد من مستقلین مجلس هرچند تعدادشان زیاد نیست اما در مشخص کردن پیروز میدان سهم بسزایی دارند.

لابی ها بیشتر برای ریاست قالیباف، میرسلیم و نیکزاد است

این لابی‌ها بیشتر متوجه چه کسی است یعنی، قالیباف، میرسلیم یا آقاتهرانی و .. .

تا امروز آنچه من مشاهده کردم و تماس‌هایی که نمایندگان گرفته می‌شود لابی ها بیشتر حول آقای قالیباف، میرسلیم و نیکزاد می‌چرخد. اینکه در صحن چه تصمیمی گرفته شود و اقبال نمایندگان کدام کفه را برای ریاست مجلس سنگین کند نمی‌دانم اما تا امروز که رقابت بر سر این سه گزینه بیشتر مشاهده می‌شود.

ریاست مجلس باید دست افراد اجرایی و تکنوکرات باشد

شما به عنوان نماینده‌ای که می‌گویید نه راست هستید و نه چپ تمایلتان برای ریاست مجلس کیست؟ درواقع مستقلان ترجیح می‌دهند کدام طیف اداره مجلس را به عهده بگیرد؟

 من نمی‌توانم از زبان همه مستقلین مجلس سخن بگویم اما به نظر خودم آنچه مقتضیات امروز جامعه و شرایط ویژه کشور می‌طلبد این است که کشور به سمت عقلانیت به پیش برود و این موضوع حکم می‌کند مجلس تا حد امکان از نگاه صرف حزبی  جدا باشد و گامی عملی در جهت پیشترفت کشور و گام دوم انقلاب داشته باشد و این میسر نیست مگر آنکه افرادی پستهای ریاستی را به دست بگیرند که اجرایی، عملگرا و تکنوکرات‌ باشند.

نیکزاد یا قالیباف برای ریاست مجلس مناسب تر هستند

منظور شما از تکنوکرات‌ها، قالیبافی‌ها هستند؟

بله به نظر من برای اجرایی کردن این موضوعات آقای قالیباف و آقای نیکزاد که از چهره‌های اجرایی هستند می‌توانند مناسب باشند.

مگر مجلس فقط متعلق به نمایندگان پایتخت نشین و یک گروه سیاسی است؟

پیش‌بینی شما از آرایش فراکسیونی مجلس چیست آیا قرار است مستقلان فراکسیون جداگانه‌ای تشکیل بدهند یا با اصلاح‌طلبان ائتلاف کنند؟

تا آنجا که من از دور می‌بینم، دوستان یک جوری تقسیم بندی می‌کنند که انگار مجلس یازدهم متعلق به نمایندگان پایتخت‌نشین با یک سبقه سیاسی است؛ قطعا مستقلان و افرادی که نگاه ملی را ارجح می‌دانند خارج از گود و نظاره‌گر نخواهند بود.

برخی هیات رئیسه مجلس را حق السهم خود دیدده اند

متاسفانه در این مدت عده‌ای هیات رئیسه مجلس را حق السهم خود قرار داده‌اند و عده‌ای ریاست کمیسیون‌ها را؛ جالب است افرادی مدعی هستند برای ریاست کمیسیون‌ها که تخصصی در آن زمینه ندارند. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.