حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور روز یکشنبه در جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا همچنین در خصوص بازگشت دانشجویان ایرانی خارج از کشور به ایران اظهار داشت: ایرانیان در خارج از کشور، چه دانشجو و چه غیردانشجو که خواستار برگشت به ایران هستند، باید پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده را رعایت کنند، حتما برای آنها قرنطینه ای خواهد بود و از آنها تست گرفته خواهد شد.

وی افزود: اگر تست همه منفی بود، به فعالیت خود ادامه می دهند اما اگر تعدادی مثبت بودند، مدتی باید در قرنطینه بمانند. این مقررات را وزارت راه و شهرسازی، وزارت بهداشت و وزارت کشور با مشارکت یکدیگر تعیین کرده و انجام می‌دهند. این مقررات به همه ایرلاین‌ها و مردم اعلام شده است تا مشکلی ایجاد نشود.

طراحی اپلیکیشن غربالگری کرونا 

روحانی در خصوص غربالگری کرونا در کشور نیز گفت: دانشگاه شریف با داده‌هایی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اختیارش قرار داده است، اپلیکیشنی آماده کرد که در جمعی که با هم توافق داشته و هم اپلیکیشن را نصب کرده باشند و بلوتوث شان روشن باشد به خوبی می‌فهمیم چه افرادی در شرایط قرمز (مبتلا)، زرد (غیرمبتلایان) و بنفش (دارای وضعیت درمان شده و تا حدی پادتن دارند) نشان داده می‌شود، این برای بسیاری از مراکز و تجمعات در ادارات و بخش های مختلف می‌تواند مفید باشد.  

وی ادامه داد: به غیر از تستی که انجام می‌شود، از تست آنتی بادی هم همزمان استفاده می‌کنند و در جلسه ستاد کرونا دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اعلام کرد در این تست آنتی بادی افرادی که مثبت هستند، بررسی می شود و قابل اعتماد است؛ یعنی آنهایی که قبلا این بیماری را داشتند و گذرانده اند و آنهایی که منفی هستند و محل بحث است،‌ مشخص می شوند. این شیوه هم به کمک شیوه‌های قبلی می آید و قرار است در برخی شهرها و کارگاه‌ها اینها تست شود و نتیجه آن را وزارت بهداشت اعلام می‌کند.

روحانی با اشاره به شرایط سخت این روزها در کشور و دنیا اظهار داشت: شرایط این روزها برای همه مردم در سراسر دنیا سخت است؛ کشوری نداریم با این ویروس درگیر نباشد و مشکل نداشته باشد. این ویروس در زندگی اجتماعی و سیاسی‌ همه تاثیرگذار بوده در اقتصاد و سیاست جهانی هم تاثیر گذاشته است. اما این شرایط برای مردم ما سخت تر بوده چراکه دو سال است در شرایط تحریم بسیار سخت به سر می بریم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.