ابهام در «ساماندهی تعطیلات» به سبک «میراث»

پافشاری روی استدلال‌های نادرست

اما ولی تیموری، معاون گردشگری کشور، لزوم تعطیلات زمستانی را از آن رو مطرح می‌کند که اکثر تعطیلات در دو فصل بهار و تابستان است و دو فصل دیگر پاییز و زمستان مغفول مانده و تعطیلات زمستانی می‌تواند دو سیاست کلان سازمان را که توزیع سفر در طول سال و توزیع جغرافیایی سفر است، پوشش دهد. او بر این باور است که میل به سفر در دو فصل نخست سال به شهرهای جنوبی کشور زیاد نیست و تعطیلات زمستانی می‌تواند به رونق گردشگری در جنوب کشور کمک کند. تیموری همچنین به خبرنگار ما می‌گوید: «از آنجا که ۶ ماه دوم سال مدارس و دانشگاه‌ها فعال هستند و خانواده‌ها کمتر فرصت سفر پیدا می‌کنند، می‌شود با ایجاد یک هفته تعطیلی زمستانی، این موقعیت را برای آنها فراهم کرد تا برای سفر و گردشگری برنامه‌ریزی داشته باشند.» تیموری طرحی را که از سوی سازمان در زمینه تعطیلات ارائه شده، طرح «ساماندهی تعطیلات» می‌نامد و تاکید دارد نهایتا بعد از بررسی‌های صورت گرفته به این جمع‌بندی رسیده‌اند که این تعطیلات در نیمسال دوم باشد.

به گفته معاون گردشگری آلودگی هوا به‌صورت اجتناب‌ناپذیر تعطیلاتی را در زمستان به همراه دارد اما چون از قبل روزها مشخص نیست، خانواده‌ها و دستگاه‌هایی که در زمینه گردشگری فعالیت می‌کنند نمی‌توانند برنامه‌ریزی مشخصی داشته باشند. معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی همچنین به این نکته نیز اشاره می‌کند که هدف از تعطیلات زمستانی اضافه کردن به تعطیلات طول سال نیست بلکه هدف ساماندهی تعطیلات است: «ایجاد یکسری تعطیلات برنامه‌ریزی‌شده نه اضافه کردن به تعطیلات، یعنی از حجم تعطیلات موجود و پراکندگی آن کاسته و کل سال را درگیر کند. این کارها در بالا بردن روحیه و نشاط اجتماعی نیز موثر خواهد بود.»

او دلیل آنکه امسال نیز این طرح به مرحله اجرایی شدن نرسیده را رد آن از سوی مجلس اعلام می‌کند و می‌گوید: «این بار هم طرح تعطیلات زمستانی به دلیل تطابق نداشتن با قوانین آموزش و پرورش مسکوت ماند. به هر حال دانش‌آموزان و دانشجویان بین دو ترم معمولا بلاتکلیفی دارند. می‌توان این فرصت مرده را زنده و آن را به فعالیت اقتصادی و اجتماعی تبدیل کرد.» با وجود آنکه تیموری بر این عقیده است که تعطیلات آخر هفته نیز در زیرمجموعه ساماندهی تعطیلات قرار دارد؛ با این حال باور دارد که باعث خواهد شد کشور با تعطیلات فراوان مواجه شود. این درحالی است که تجارب جهانی نشان می‌دهد تعطیلات آخر هفته هم توانسته بهره‌وری کشور را افزایش دهد و هم به رونق گردشگری نیز کمک کرده است.

بسیاری از مخالفان طرح تعطیلات زمستانی در مجلس بر این باورند که چنین تعطیلاتی نه‌تنها به گردشگری و رونق آن کمک نخواهد کرد بلکه آموزش و تولید کشور را نیز دچار مشکل می‌کند. علیرضا سلیمی، نایب رئیس دوم فراکسیون گردشگری و میراث‌فرهنگی در این باره به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: «به دلیل مخالفت مجلس، طرح تعطیلات ۵ روزه زمستانی امسال هم اجرایی نمی‌شود؛ چون در این زمینه هنوز مستندات به‌صورت روشن از سوی دولت و سازمان مطرح نشده است.» او با تاکید بر اینکه در دنیا تعطیلات دانش‌آموزان در کل سال یک ماه و نیم است، اضافه کردن تعطیلات زمستانی را موجب افزایش تعطیلات دانست. وی گفت:«تعطیلات اینچینی هم روی تولید و هم بر آموزش اثر سوء دارد. آیا در ارائه چنین طرحی ضررهای اقتصادی محاسبه شده است؟

کشور ما دارای اقلیم‌های آب و هوایی گسترده است. در زمستان شهرهای جنوبی هوای مطلوبی دارد. چرا باید این روزها برای آنها تعطیل شود و آن‌وقت در روزهای گرم تابستان به مدرسه بروند؟» سلیمی با انتقاد از کم‌کاری سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها ادامه می‌دهد، «چرا باید کم‌کاری برخی دیگر از سازمان‌ها را تولید و آموزش کشور به دوش بکشد؟ اگر هوا آلوده است باید آموزش ضربه ببیند؟» این نماینده مجلس در نهایت به موضوع طرح ساماندهی تعطیلات اشاره می‌کند که دولت قرار بود از مجلس هشتم لایحه‌ای در این زمینه ارائه دهد؛ اما همچنان خبری از لایحه نیست. اگر لایحه مشخص شود و قرار باشد ساماندهی تعطیلات از طریق دو روز تعطیلی آخر هفته یا تعطیلات زمستانی باشد، باید تمام جزئیات آن مشخص شود. در این شرایط است که مجلس می‌تواند نسبت به موضوع ساماندهی تعطیلات به یک تصمیم‌گیری مناسب که به نفع تمام کشور باشد برسد.  با وجود تمام انتقادها و ضعف‌هایی که در مورد تعطیلات زمستانی وجود دارد اما همچنان سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بر اجرایی شدن آن پافشاری می‌کند؛ بدون آنکه پژوهش‌های علمی و مستندی نیز در این زمینه ارائه شود. امسال نیز این طرح به دلیل وجود نواقصی که دارد اجرایی نمی‌شود.