اردیبهشت ماه سال گذشته شورای پول و اعتبار با افزایش سقف فردی «تسهیلات یارانه‌ای قابل اعطا بابت بازسای و نوسازی اماکن مسکونی روستایی» به مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال (۴۰ میلیون تومان) موافقت کرد.

به‌طور معمول بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در اواخر هر سال با توجه به تورم سالانه،‌پیشنهاد افزایش وام بازسازی و نوسازی مسکن روستایی را به دولت ارائه می‌دهد. بر اساس پیگیری‌های تسنیم، در این راستا پیشنهاد افزایش وام مسکن روستایی به 50 میلیون تومان به دولت ارسال شده که به دلیل مباحث مربوط به شیوع کرونا سال گذشته تصویب نشد.

پیش‌بینی می‌شود طبق روال هر سال طی روزهای آینده و حداکثر تا پایان اردیبهشت 99 شورای پول و اعتبار افزایش وام مسکن روستایی به 50 میلیون تومان را تصویب کند.

معاون نوسازی بنیاد مسکن چندی پیش بابیان این‌که مسکن روستایی یکی از آسیب‌پذیرترین مساکن در برای وقوع حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله به شمار می‌رود، به تسنیم گفته بود:‌ در راستای مقاوم‌سازی مسکن روستایی، برنامه بهسازی این مساکن از سال 1373 آغاز شد که تا سال 84 حدود 200 هزار واحد بهسازی شد.

عزیزالله مهدیان افزود:‌ این در حالی بود که از سال 84 این برنامه توسعه یافت و بهسازی و نوسازی سالانه 200 هزار واحد مسکن روستایی در دستور کار قرار گرفت. تسهیلات ارائه‌شده برای این برنامه هرسال با تصویب دولت و کارمزد 5 درصد به ساده‌ترین شیوه یعنی با ضمانت زنجیره‌ای 3 نفره به روستاییان پرداخت می‌شود.

وی با یادآوری این‌که وام مسکن روستایی از 5 میلیون تومان به 40 میلیون تومان در زمان حاضر افزایش‌یافته که به‌صورت نظارت‌شده و مرحله‌ای به روستاییان پرداخت می‌شود، اضافه کرد:‌ در قالب برنامه نوسازی و بهسازی سالانه 200 هزار مسکن روستایی تاکنون یک میلیون و 850 هزار واحد با بانک‌ها عقد قرارداد صورت گرفته که از این تعداد یک میلیون و 734 هزار واحد تمام‌شده و روستاییان در این واحدها ساکن شده‌اند.

وی با اشاره به این‌که حدود 450 هزار واحد مناطق سانحه دیده از سیل و زلزله بازسازی‌شده است،‌ اظهار کرد:‌ از ابتدای آغاز طرح بازسازی و بهسازی مسکن روستایی تاکنون 2 میلیون و 350 هزار واحد مسکن روستایی کشور مقاوم‌سازی شده که با توجه به 5.3 میلیون مسکن روستایی حدود 45 درصد کل این واحدها در کشور مقاوم‌سازی شده است.

وی تأکید کرد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا سال 1405 حدود 75 درصد از واحدهای مسکن روستایی کشور مقاوم‌سازی خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.