بامداد روز ۵ شنبه اخبار الجزیره عربی در خبرهای فوری خود خبر از نزدیک شدن شناورهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ناو آمریکایی داد. سنکتام، به وقت تهران با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که ۱۱ شناور ایرانی با نزدیک شدن به کشتی‌های آمریکایی در شمال خلیج فارس، برای آنها ایجاد مزاحمت کردند.فرماندهی مرکزی آمریکایی در منطقه، در ادامه بیانیه خود مدعی شد که رفتارهای شناورهای ایرانی در آب‌های بین المللی در شمال خلیج فارس، «خطرناک» و «تحریک آمیز» است. سنتکام در ادامه مدعی شده که یکی از شناورهای ایرانی تا فاصله ۹ متری یکی از کشتی‌های گارد ساحلی آمریکا پیش رفته بود. در این بیانیه همچنین ادعا شده که کشتی‌های نظامی آمریکا بارها به شناورهای ایرانی اخطار دادند، اما شناورهای ایرانی تا یک ساعت توجهی به این اخطارها نکردند. خبرگزاری فارس همچنین از پرواز غیرقانونی و تحریک آمیز چند روز قبل جنگنده آمریکایی در نزدیکی آب‌های ایران نوشته. آمریکایی ها ادعا کردند این اتفاق روز گذشته در شمال خلیج فارس رخ داده اما از نامی جعلی برای خلیج زیبای ایران استفاده کرده اند.

قابل ذکر است در حالی این خبر منتشر شده که روز گذشته گزارش شد افراد مسلح با «حمله» به یک کشتی هنگ‌کنگی در دریای عمان، این کشتی را به آب‌های ایران آورده‌اند.خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز اعلام کرد که این کشتی پس از آنکه توسط افراد مسلح به درون آب‌های ایران به نزدیکی سواحل ایران هدایت شد سپس آزاد شده و هدایت آن اکنون در دست کاپیتان کشتی است.

مقامات ایران و سپاه پاسداران هنوز به اخبار ادعایی آمریکا واکنشی نداشته اند. این روزها آمریکایی ها در عراق تحرکات نظامی جدی انجام داده اند و برخی تحلیلگران معتقدند که اقدامات تازه امریکا از جمله پاداش تعیین کردن در ازای اطلاعات برای کشورمان تا انتقال تجهیزات نظامی تازه به پایگاه ها نظامی خود نشان از بهانه جویی تازه امریکا برای حمله نظامی به ایران یا گروه های مقاومت دارد.این درحالی است که فشار حداکثری آمریکا به بالاترین حد خود رسیده است و از سویی دیگر ترامپ با کرونا و انتخاباتی که در راه است دست به گریبان است. از سویی دیگر یکی از تبلیغات انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۱۶ بازداشت نظامیان آمریکایی در خلیج فارس بود که تواست با این حربه بر دموکرات ها غلبه کند.

با توجه به اینکه اخبار امروز هنوز از سوی سپاه پاسداران تایید نشده است، با اینحال این سوال را مطرح می کنه آیا اخبار منطقه به نفع وضعیت ایران است یا به ضررمان؟  در همین رابطه نصرت الله تاجیک، دیپلمات و سفیر اسبق کشورمان در اردن گفت:

خبرهای این دو روزه در زمینه تحرکات نظامی درخلیج فارس چه واقعی از سوی هر طرف و مخصوصا" نیروهای نظامی ایران باشد و یا طرفهای دیگر و یا خبرسازی و جو سازی باشد، در هر دو مورد یک پوست خربزه زیر پای سیاستهای منطقه و بین المللی ایران است! زیرا حتی اگر جهت گیری سیاست خارجی ایران در زمینه انتخابات آینده آمریکا تلاش برای باخت ترامپ در دور دوم باشد که سیاست درستی هم هست ، اما برای فشار بر ترامپ و فراهم کردن زمینه پبروزی جو بایدن که با کنار رفتن برنی سندرز به نفع او و حمایت اوباما از وی موقعیت خوبی برای رقابت با ترامپ پیدا کرده است راهش بسیج قایقها در خلیج فارس نیست! تنش در آبراه، کشورهای منطقه را پشت سر ترامپ می اورد و اوضاع داخلی او را که در اثر سیاستهای ۴ ساله اش و مخصوصا" در پیش گرفتن سیاست غلط در زمینه رویاروئی با ویروس کرونا روز به روز خرابتر شده و ممکنه همین مورد اخر نیز یک استیضاح دیگر را برای وی رقم بزند، خوب می کند! و این نقض غرض آن جهت گیری سیاست خارجی ایران در مورد انتخابات آمریکا بوده و لذا راه نیل به نتیجه برای اجرای آن جهت گیری بسیج ایرانیان مقیم آمریکاست تا حتی مخالفین دموکراتها هم به جو بایدن رای بدهند!

و اما در زمینه اخبار اولیه این موضوع که سه شنبه شب آمد، ستاد عملیات نیروی دریایی انگلیس از سلطه افراد مسلح بر یک کشتی در خلیج عمان خبر داد، اما مشخص نکرد که حمله از سوی چه کسانی انجام شده و یا کشتی مذکور متعلق به چه کشوری است.دریکی از خبرها و به نقل از وال استریت ژورنال و سپس المیادین صحبت ازنیروی دریائی ایران و سپس نیروی دریائی سپاه مطرح شد.با توجه به اینکه اولین خبر را ستاد عملیات نیروی دریائی انگلیسکه وظیفه حفاظت از کشتی های تجاری و غیر تجاری این کشور و هم پیمانانش در خلیج عمان و تنگه هرمز را بر عهده دارد، دو احتمال است: یا کشتی انگلیسی است و یا انگلیس به نوعی در آن ذینفع است. ولی ممکنه مقامات کشور مالک کشتی و تخلف کشتی را می دانند و برای جو سازی علیه ایران چنین مطلبی را خبری کرده اند تا با نشان دادن افزایش تنش در خلیج فارس مقامات ایرانی را منفعل کنند. البته انگلیسیها در اینگونه جو سازی ها تبحر دارند. اگرچه هنوز ملیت کشتی توقیف شده اولی مشخص نیست اما گفته می شود با پرچم هنگ کنک و کشتی تجاری چینی بوده. تا اینکه امروز اخباری مبنی بر نزدیک شدن قایق های سپاه پاسداران به ناوهای آمریکا منتشر و آمریکا نیروهای ایرانی را متهم کرد که بیش از حد به شناورهای نظامی این کشور در خلیج فارس نزدیک شده و به شکلی «خطرناک» آنها را «آزار» داده‌اند.

به هر صورت مقامات ایرانی هنوز در هیچ مورد نه کشتی تجاری توقیف شده و یا نزدیک شدن به ناوهای آمریکائی عکس العملی نداشته ولی ممکنه کشتی تجاری و یا ناوهای آمریکائی خطائی داشته و تا زمانیکه مسئولین سازمانهای ذیربط ایرانی و مخصوصا" سازمان بنادر و کشتیرانی ایران و یا ستاد نیروهای مسلح موضع نگیرند نمیشود در مورد اصل ماجرا و محتوای این اخبار اظهار نظر و تحلیل همه جانبه ای کرد ولی توجه به دو نکته در مورد افزایش تنش در خلیج فارس ضروریست: ۱- به بالا رفتن قیمت نفت کمک می کند و ۲- افزایش تنش از منظر بین المللی و منطقه ای به نفع ما نیست و بر عکس به نفع ترامپ است که برایش مفری است در این شرایط اشتباهات کرونائی و فشاری که بر رویش هست.

با توجه به وضعیت جو بایدن و از سوی دیگر مشکلات روز افزون ترامپ تا انتخابات آمریکا اگر کمکی به دموکراتها نمی کنیم حداقل پاس گل به جمهوریخواهان و ترامپ هم ندهیم! شاید از این شر نجات پیدا کنیم! لذا به نظر می رسد چنانچه اصل و کم و کیف اینگونه اخبار بطور کامل و یا درصدی هم درست باشند، مساله جدی نباید باشد و سیاست ایران در شرایط کنونی کرونائی جهان افزایش تنش در منطقه نباید باشد!

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.