وبگاه خبری گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه»، امروز (سه‌شنبه)، گزارش کرد که یک کاروان نظامی ترکیه از گذرگاه مرزی «کفرلوسین» وارد خاک سوریه شده است و به سمت منطقه «کاهش تنش» در حال حرکت است.

مناطق کاهش تنش مناطقی است که حاصل توافق ترکیه، روسیه و ایران در چند سال گذشته است. از چند سال پیش این سه کشور برای همکاری در خصوص سوریه سلسله نشست‌هایی موسوم به نشست‌های «آستانه» (پایتخت وقت قزاقستان) داشتند که منجر به توافقی برای کاهش تنش در برخی مناطق سوریه موسوم به «مناطق کاهش تنش» شد؛ منطقه ادلب (همه استان ادلب به اضافه برخی از مناطق حلب و شمال حماه) یکی از مناطق پنجگانه کاهش تنش بود. مطابق این توافق، درگیری در این مناطق متوقف و کاهش می‌باید مگر اینکه طرف درگیر داعش یا جبهه النصره (شاخه سوریه القاعده) باشد؛ جبهه النصره طی سال‌های گذشته برای فرار از حملات و عملیات‌های ارتش سوریه، بارها اسم خود را تغییر داده است.

دیدبان با اشاره به اینکه این کاروان نظامی متشکل از ۳۴ خودروی نظامی است، گزارش کرد که از زمان آغاز آتش‌بس جدید در سوریه و با ورود ماشین‌آلات نظامی ترکیه به خاک سوریه، تعداد این خودروهای نظامی به ۲۵۴۵ دستگاه رسیده است؛ افزون بر هزاران سرباز.

 در همین ارتباط، ولادمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه شامگاه پنجشنبه (۱۵ اسفندماه) در کنفرانس خبری مشترک با «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای خود اعلام کرد دو طرف بر سر برقراری آتش‌بس در ادلب سوریه به توافق دست پیدا کرده‌اند؛ اما از آن زمان گروه‌های تروریستی قریب به ۴۰ بار آتش‌بس در ادلب را نقض کردند.

ترکیه و روسیه توافق کرده‌اند که در طول بزرگراه M۴ سوریه یک کریدور امنیتی به عمق شش کیلومتر هم از شمال و هم از جنوب ایجاد شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.