کریستالینا گئورگیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول، روز پنج‌شنبه ضمن توضیح چشم‌انداز اقتصادی متصور این نهاد مالی بین‌المللی گفت: «با توجه به این که نیمی از ۱۸۹ کشور عضو صندوق متقاضی دریافت کمک‌های مالی هستند، هیات مدیره تصمیم گرفته که سقف منابع اختصاص یافته به کمک‌های اضطراری را از ۵۰ به ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش دهد.»

گئورگیوا تصریح کرد که مطابق برآورد صندوق، اگر شیوع ویروس کرونا در نیمه دوم سال جاری مهار شود شاید اقتصاد جهان در سال 2021 با بهبود اوضاع جزئی مواجه شود. او تاکید کرد که تردیدها و نگرانی‌های موجود در مورد مدت زمان ادامه شرایط فعلی تردیدی برای بدتر شدن اوضاع اقتصادی جهان باقی نمی‌گذارد.

به گزارش یورونیوز، خانم گئورگیوا خاطرنشان کرد که با بدتر شدن اوضاع، صندوق بین‌المللی پول آمادگی دارد تا از توان وام‌دهی 1 تریلیون دلاری خود استفاده کند. او همچنین از تلاش صندوق بین‌المللی پول برای متقاعد کردن کشورهای ثروتمند برای تعویق بازپرداخت بدهی‌های کشورهای فقیر خبر داد.

رئیس صندوق بین‌المللی پول یاد آور شد که مطابق بررسی‌های این نهاد مالی، دولت‌ها در سراسر جهان برای عبور از رکود سال ۲۰۲۰ که مطابق برآورد ما سنگین‌ترین رکود پس از «رکود بزرگ» خواهد بود، حدود ۸ تریلیون دلار هزینه می‌کنند.

صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در حال تدارک برگزاری نشست‌های بهاری خود از طریق ویدئو کنفرانس در هفته آینده هستند.

در جریان رکود بزرگ که از ماه اوت سال 1929 آغاز شد و حدود 10 سال ادامه داشت، طی 43 ماه نخست، نرخ بیکاری در سطح جهان به نزدیک 25 درصد رسید. در فاصله 1929 تا 1932  تولید ناخالص داخلی جهان 15 درصد کاهش یافته بود؛ این نرخ در جریان رکود سال 9-2008 تنها 1 درصد پایین آمد.

صحبت‌های رئیس صندوق بین‌المللی پول درباره اعطای وام به کشورهای آسیب دیده از کرونا در حالی است که این نهاد تحت فشارهای خصمانه آمریکا تاکنون حاضر به اعطای وام به ایران نشده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.