حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی امروز پنجشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ مصادف با نیمه‌ شعبان، سالروز ولادت باسعادت قائم آل محمد (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در سخنانی تلویزیونی با ملت شریف ایران  ضمن تبریک امروز، فرمودند: سلام بر تو ای ذخیره الهی در زمین، سلام بر تو ای عهد و میثاق استوار خداوندی، سلام بر تو ای وعده تضمین شده پروردگار، ای پرچم برافراشته.

ایشان اظهار داشتند: شاید در تاریخ بشر کمتر دوره ای اتفاق افتاده باشد که آحاد بشری در همه جای عالم به قدر امروز احساس نیاز به یک منجی داشته باشند.  چه نخبگان که آگاهانه این نیاز را احساس می کنند چه بسیاری از مردم که احساس نیاز می کنند ولی در ناخودآگاه خودشان. 

اهم بیانات معظم له را بخوانید؛

*احساس نیاز به یک منجی، احساس نیاز به مهدی، احساس نیز به یک دست قدرت الهی احساس نیاز به یک امامت معصوم، به عصمت به هدایت الهی

*کمتر دوره ای در تاریخ احساس نیاز به این حقیقت والا سراغ داریم. امروز بعد از آنکه بشیریت مکاتب فکری و مسلک های گوناگون را تجربه کرده است، از کمونیسم تا لیبرال دموکراسی غربی و با همه ادعاهایی که این مکاتب و مسالک مطرح دارند اما بشریت باز هم احساس ارامش نمی کند.

*بشر با این همه پیشرفت های علمی حیرت آور که به کلی وضع زندگی را در جهان تغییر داده احساس خوشبختی نمی کند. بشریت دچار فقر و بیماری است، دچار فحشا و گناه است، دچار بی عدالتی است، دچار نابرابری است، دچار شکاف طبقاتی بسیار وسیع است، بشر دچار سواستفاده قدرت ها از علم است، از کشفیات طبیعت سواستفاده می کنند، از توانایی استخراج شده از طبیعت سواسفاده می کنند، بشر دچار خستگی و نگرانی شده است و احساس آرامش ندارد.

دیدار مداحان اهل‌بیت با رهبر انقلاب

* خرد انسانی نعمت بزرگی است و می‌تواند بسیاری از مشکلات دنیا را حل کند، لکن برخی گره‌ها را نمی‌توان با آن حل کرد.

*امروز بی عدالتی در دنیا از علم تغذیه می کند یعنی علم پیشرفته در خدمت بی عدالتی و سلطه بر ملت‌ها است. حل اینها به یک قدرت الهی نیاز دارد؛ به دست پرقدرت امام معصوم. لذا ماموریت بزرگ حضرت بقیه الله الاعظم(عج) قسط و عدل است.

*این عدالت در همه ابعاد زندگی است و انتظار است توسط بقیه الله انجام پذیرد آحاد بشر چه انها که نخبه هستند و چه توده مردم همه این احساس نیاز دارند اما برخی آگاهانه و برخی ناآگاهانه . البته در همه ادیان هم این وعد ه داده شده است البته با ظهور پایان دنیا نیست و تازه زندگی دیگری شروع می شود

*برای این که این نیاز جهت پیدا کند و مفید فایده باشد در اسلام خواسته شده است که انتظار داشته باشیم. انتظار فراتر از نیازمندی و احساس نیاز است. گفتند منتظر باشید. انتظار یعنی امید و اعتقاد به اینکه آینده قطعی وجود دارد. انتظار سازنده است. لذا در معارف ما انتظار فرج جایگاه بسیار مهمی دارد.

*از امیرالمومنین روایت شده که فرمودند انتظار فرج داشته باشید از رحمت و گشایش الهی مایوس نشوید. پس در انتظار فرج امید و تحرک است، اقدام وجود دارد. البته در مورد انتظار فرج گفته شده است و مسلم است که انتظار فرج یعنی انتظار فرج حضرت ولیعصر(عج). 

*انتظار فرج ناظر به همه مشکلاتی است که برای همه زندگی انسان پیش می آید، انسان نباید مایوس شود و باید بداند که فرج حاصل خواهد شد. خود انتظار فرج یک فرج و گشایش است و انسان را از حالت درماندگی و یاس نجات می دهد.

*انتظار فقط به معنای نشستن و چشم به در دوختن و دست روی دست گذاشتن نیست، انتظار به معنای آماده شدن و اقدام کردن است. انتظار به معنای این است که انسان احساس کند که عاقبتی وجود دارد که باید به آن دست یافت و برای رسیدن به آن تلاش کند. ما که انتظار فرج داریم باید تلاش کنیم و در راه ایجاد جامعه مهدوی تلاش کنیم. 

*هم خودسازی کنیم و هم به قدر توانمان دگرسازی کنیم و بتوانیم محیط پیرامونی خود را به هر اندازه ای که قدرت داریم به جامعه مهدوی نزدیک کنیم. جامعه مهدوی جامعه قسط و معنویت و معرفت و برادری و اخوت و عزت و علم است.

* انتظار فرج غیر از بی صبری و مدت معین کردن است. بی صبری کردن و پا کوبیدن برای فرج نیست بلکه باید خود را آماده برای حضور امام عصر کرد. 

-*انسان نباید عجله کند بلکه باید بر اساس حکمت عمل کرد. مراد از انتظار فرج، فرج نهایی است و فرج بعد از هشدار و حوادث همه گیر مانند حوادث امروزه دنیا که برخی را ناراحت کرده و حتی برخی‌ها خودکشی کرده‌اند.باید با دعا و مناجات با پرودگار باید انتظار فرج را افزایش داد. دعاهای فراوان و مناجات گوناگون در ماه شعبان و رمضان وجود دارد ضمن اینکه باید با ائمه خداوند راز و نیاز کرد.

*درباره موضوع و حوادث اخیر یعنی مسئله کرونا باید گفت این یک آزمون است هم برای دولت ها و هم برای ملت ها و آزمون عجیبی بود و ملت ایران در آزمون کرونا خوش درخشید اما اوج افتخار متعلق به نیروهای درمانی است.

*البته درباره آمارها و اقدامات خوبی که مسئولین انجام داده اند  حرف بسیار گفته شده است و صدا و سیما هم انصافا خوب کار کرده است که من در این زمینه صحبتی نمی کنم. 

*ملت ایران در این آزمون خوش درخشید و در این وبای مدرن خوش درخشید  اولا اوج این افتخار ملی مربوط است به کادر درمانی است که قبلا هم گفته‌ام و باز هم لازم است از ارزش و اهمیت کار آنها و اقدامات درخشان آنها در همه بخش‌ها بگوییم و این اوج افتخار متعلق به اینها است که جان و سلامت خود را در اختیار مردم قرار دادند خیلی از این افراد دوری از خانواده را تحمل کردند و حتی در نوروز خانواده خود را ندیدند. این خاطره خوشی از مجموعه و دستگاه درمانی کشور در ذهن این ملت به ثبت خواهد رساند.

*در این دوره جامعه پزشکی و درمانی کشور از خودش یادگار و خاطره خوبی به جا گذاشت. در کنار اینها داوطلبانی که وارد میدان شدند، طلاب و دانشجویان جهادی و هزاران بسیجی پرتلاش و آحاد مردم خدمات باارزشی ارائه دادند که انسان را خرسند و متشکر می کند.

*در کنار اینها، داوطلبانی هم بودند که عضو جامعه پزشکی هم نبودند، طلاب، دانشجویان و هزاران بسیجی و آحاد مردم خدمات باارزشی که واقعا از توصیف بالاتر است ارائه کردند. در کنار اینها نیروهای مسلح که از همه توان خود حتی در زمینه‌های علمی و ساخت و ساز و تولید امکانات بهداشتی و درمانی استفاده کردند.

*بر خلاف خواسته و کسانی که در یکی دو دهه اخیر بعضی‌ها تلاش کردند فرهنگ ایرانی-اسلامی را تحقیر کنند و مردم را متوجه سبک زندگی غربی کنند، خوشبختانه احساس تفکر اسلامی و زنجیره ارزش های اسلامی در مردم بسیار قوی و راسخ است.

*متقابلا فرهنگ و تمدن غربی هم محصول خود را نشان داد- آنچه در آمریکا و اروپا اتفاق افتاد، بعضی از آنها در تلویزیون نشان داده شد، برخی هم نشان داده نشد. اینکه یک دولت ماسک و دستکش مربوط به دولت و ملت دیگر را برای خود ببرد یا مردم هر روز در ظرف مدت کوتاهی فروشگاه ها را تخلیه کنند و برای خرید بیشتر تلاش کنند. یا کسانی برای چند دستمال توالت به جان هم بیافتند و یا برای خرید اسلحه صف بکشند چون احساس خطر می‌کنند. یا اینکه بیمار پیر را معالجه نکنند.

*بعضی‌ها از ترس کرونا و مرگ خودکشی کردند. این البته نتیجه منطقی و طبیعی فلسفه حاکم بر تمدن غربی است که فلسفه مادی و اغلب بی خدایی است.

*یکی از سناتورهای غربی همین چند روز پیش گفته بود که غرب وحشی زنده شد. وقتی می گوییم غرب روحی وحشی دارد که با ظاهر ادکلن زده و کروات زده منافاتی ندارد، برخی انکار می کنند.

*بعد دیگر این حادثه رفتار عمومی ملت ما در به کار بستن توصیه ها است. مردم واقعا آنچه را ستاد ملی مبارزه به صورت قاطع اعلام می کند، مردم رعایت می کنند. ممکن است چیزی را به صورت مردد اعلام کنند و مردم به آنصورت رعایت نکنند، اما آنجا که قاطع اعلام می کنند مردم رعایت می کنند. نمونه اش روز ۱۳ فروردین است که کسی باور نمی کرد مردم ایران سیزده به در نروند، اما مردم به توصیه عمل کردند. این نظم عمومی باید ادامه داشته باشد و توصیه های ستاد ملی مقابله باید جدی گرفته شود.

*کرونا مشکل بزرگی برای بشریت است ولی این مشکل در قیاس با بسیاری از مشکلات چیز کوچکی به حساب می آید. مشکلات فراوانی را در دنیا و کشور خودمان داشتیم که از این حادثه کمتر نبود بلکه بیشتر بود.

*درست در ۳۲ سال پیش در همین ایام هواپیماهای صدام مواد شیمیایی را در بخش هایی ریختند و از مردم ما و مردم خوشان هزاران نفر را کشتند و البته همه قدرت های بزرگ هم از صدام حمایت می کردند. برخی از همین کشورهای غربی سلاح شیمیایی را به صدام دادند و تا به امروز هم احدی از آنها جواب پس نداده است.

*در جنگ‌های بزرگ دنیا مثل دو جنگ جهانی میلیون‌ها نفر کشته شدند. در جنگ ویتنام همینطور و در جنگهای گوناگون دیگر مثل حمله به عراق عده زیادی به شهادت رسیدند.

*مسئله کرونا ما را نباید از توطئه دشمنان و استکبار غافل کند، دشمنی استکبار با اصل نظام جمهوری اسلامی است. اصل جمهوری اسلامی و مردمسالاری اسلامی از نظر استکبار قابل فهم نیست.

*برنامه های دولت برای قشرهای ضعیف، هرچه زودتر و بهتر اجرا شود. مردم هم البته وظیفه دارند. عده ای در این شرایط زندگی‌شان به سختی قابل گذران است. مردمی که دستشان باز است باید در این زمینه فعالیت وسیعی را شروع کنند.

*ماه رمضان در پیش است. خوب است رزمایش گسترده‌ای در کشور برای همدلی و کمک همدلانه به نیازمندان و فقرا اتفاق بیفتد که اگر بشود، خاطره خوشی را در اذهان به یادگار خواهد گذاشت.بایستی صحنه‌ها و جلوه‌ای از جامعه مهدوی نظیر جامعه عدل و قسط و عزت و علم و برادری را  ایجاد کنیم. 

*همچنین در غیاب جلسات عمومی ماه رمضان مثل دعا و نیایش که امسال قاعدتا محرومیم، از عبادت و تضرع و خشوع در تنهایی غفلت نشود. ما می توانیم در خلوت خودمان و در میان خانواده خودمان همین معنا و توجه را بوجود بیاوریم.

* مسئولین و جوانان در عرصه علم و فناوری نباید جهش تولید را فراموش کنند. باید به هر قیمتی که هست آن را دنبال کرده و کشور را جهش دهیم . جوانان باید ساخت و ساز و تولید نیازهای فراوان کشور در آزمایشگاه‌ها دنبال کنند.

* ان شا الله آرزوهای ملت بزرگ ایران با فرج حضرت ولی عصر تحقق بخشیده خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.