به گزارش خبرگزاری فارس، وی با بیان اینکه مشکل اصلی ما ساختار نیست، افزود: سیستم‌ها و روش‌های اداره کشور مشکل دارد اما این مشکل ساختاری نیست. سیستم‌ها یا آیین‌نامه‌های اداری باید تغییر کنند. اولین اتفاقی که باید بیفتد همین تغییر روش‌ها و بوروکراسی است. سرلشکر جعفری ادامه داد: با نیروی جوان انقلابی که مبانی فکری‌اش با انقلاب هماهنگ باشد این مشکلات حل می‌شود. جوانگرایی باید همیشه در مسوولان کشور باشد و همیشه باید نیروی جوان تازه نفس در راس باشد. در سپاه تا حدی این جوانگرایی انجام شده است. و در چند سال آینده نیروهای جوانی که در سپاه وارد شده‌اند می‌توانند امورات را به عهده بگیرند.

مروری بر سخنان گذشته

این نخستین بار نیست که سرلشکر جعفری بر لزوم تغییر رویکرد مردم در انتخاب‌هایشان تاکید می‌کند. سخنانی که همزمان با در پیش بودن انتخابات مجلس یازدهم و پس از آن انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ مهم ارزیابی می‌شود. همچنان‌که او دوشنبه شب در این برنامه تلویزیونی از عملکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها هم انتقاد کرد و خواستار تمرکز این شورا روی مبانی فکری افراد برای تایید صلاحیت شد. اولین بار سرلشکر جعفری در۱۴ بهمن ۹۷ ، آن زمان که فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را برعهده داشت با حضور در سازمان بسیج اساتید کشور طی سخنانی عامل اصلی عبور از بحران‌ها و مشکلات در کشور را نیروی مردمی توصیف کرد که خط‌شکنی آن برعهده نیروهای جوان است. او در آن سخنان تصریح کرد که در همه عرصه‌ها نیروهای جوان توانستند با خلاقیت و ابتکار عمل و انرژی سرشار جوانی، بر مشکلات فائق آیند. او همچنین با بیان اینکه تکیه بر نیروی جوان در جنگ، معادلات را به نفع جمهوری اسلامی تغییر داد، گفت: فرمان آتش به اختیار از سوی رهبری نیز به همین منظور صادر شد تا مدیریت کشور به جوانان منتقل شود.

پس از آن او یک بار دیگر در ۲۶ اسفند ماه سال ۹۷ در گفت‌وگویی با مجله سروش، ضمن بیان توصیه‌هایی در رابطه با انتخابات و نگاه مردم به این مقوله مهم گفت که مردم باید به سابقه عمل و کارکرد افراد نگاه کنند و فقط به این نگاه نکنند که در مناظره تلویزیونی چه کسی رقیب خود را بهتر شکست داد یا بهتر حرافی کرد. او در آن گفت‌وگو با بیان اینکه مشکلات تقصیر کسی نیست و مردم باید درست انتخاب کنند، تاکید کرد: مردم باید به سابقه عمل و کارکرد افراد نگاه کنند. انتخاب، باید درست و دقیق باشد. سرلشکر محمدعلی جعفری پس از آن یک باردیگر و این‌بار درکسوت فرمانده قرارگاه فرهنگی حضرت بقیه‌الله‌اعظم(عج) در گفت‌وگویی تلویزیونی در ۱۸ آبان ماه سال‌جاری گفت: همه از جمله مقام معظم رهبری به شما جوانان امید بسته‌اند؛ توصیه می‌کنم که بیشتر روی نقش آفرینی خود فکر کنید و ما امیدواریم رویکرد مردم در انتخابات به سمت نیروهای جوان انقلابی متعهد باشد. سرلشکر جعفری همچنین اظهار کرد: اگر کار دست نیروهای جوان انقلابی متعهد باشد، یعنی دست مجموعه‌هایی با این ویژگی باشد مشکلات برطرف می‌شود؛ در هر بخشی این اتفاق افتاد، مشکلات برطرف شده است. امروز متاسفانه در سیستم‌های اداری جوانان فرصت نقش‌آفرینی پیدا نمی‌کنند که این یک اشکال است.

جوانگرایی نباید رانتی و سفارشی باشد

درهمین راستا دوشنبه شب فرمانده قرارگاه فرهنگی- اجتماعی بقیه‌الله(عج) در برنامه تلویزیونی جهان‌آرا، برای چندمین بار بر لزوم جوان‌گرایی در مدیریت کشور و ضرورت تغییر رویکرد مردم در انتخاب‌هایشان تاکید کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، او با بیان اینکه جوانگرایی نباید رانتی و سفارشی باشد، گفت: تنها راهی که مردم را از این بن‌بست خارج می‌کند تغییر رویکرد مردم در انتخاب‌هایشان است. وی درباره موضوع جوانگرایی، با اشاره به اینکه از ابتدای سال ۹۷ رهبر انقلاب انتظاراتی را از جوانان بیان کردند و خواستند آنها پیشتازی کنند، گفت: در آخرین صحبتی که کردند بر پیاده‌سازی بیانیه گام دوم تاکید کردند و این یعنی ایجاد جامعه اسلامی و حرکت به سمت تمدن اسلامی. در گام اول انقلاب، مردم انقلاب کرده و انقلاب را آنچنان در برابر دشمنان تثبیت کردند که هیچ تهدیدی نمی‌تواند با آن مقابله کند و در برابر دشمنی فیزیکی مصون شده است. در گام دوم باید به سمت حرکت‌های ایجابی و در حقیقت جامعه‌سازی رفت. خواست رهبر انقلاب حرکت عمومی جامعه به سمت اسلامی شدن جامعه و دستگاه‌های نظام است. جعفری افزود: برای اینکه از این مشکلات که امروز در اوج آن هستیم عبور کنیم نیاز به یک حرکت نهضت‌گونه است که رهبر انقلاب از آن به‌عنوان حرکت آتش به اختیار از جوانان خواستند؛ این حرکت احتیاج به برنامه‌ریزی و انتقال تجربه و مجموعه‌سازی دارد که این حرکت عظیم با محوریت جوانان متعهد ان‌شاءالله پیش برود. این کاری است که در قرارگاه دنبال می‌کنیم.

فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی حضرت بقیه‌الله(عج) گفت: آنچه همه به آن اذعان دارند نقش نیروی جوان متعهد انقلاب در عرصه دفاعی و امنیتی است. در هر عرصه‌ای نگاه کنید نقش نیروهای جوان مشخص است. نوعی تفکر پشت این حرکت‌ها خوابیده است که به آن تفکر جهادی و اسلامی می‌گوییم. در برابر آن تفکر غیرانقلابی و لیبرالی قرار دارد. این اختلاف دیدگاه در کشور در دفاع‌مقدس هم بود. یک‌سال اول جنگ بنی‌صدر مخالف حضور نیروهای جوان بود. بعد از فرار بنی‌صدر با ۴ عملیات بزرگ ظرف ۸ ماه خرمشهر آزاد شد. فرمانده سابق سپاه افزود: برای آزادی خرمشهر، تغییر در تفکر و مدیریت صحنه نبرد انجام گرفت. اما این اتفاق چرا در بقیه نقاط کشور نیفتاده است. اگر این اتفاق در کشور بیفتد تمام مشکلات کشور قابل حل است.

لزوم هماهنگی مدیریت کشور با نگاه رهبری

وی درادامه با بیان اینکه مشکل امروز ما مباحث مدیریتی است، گفت: مشکلات انقلاب اسلامی برای حل مسائل اقتصادی با تغییر در رویکرد مدیریتی از جنس تغییر تفکر غیرانقلابی به رویکرد انقلاب قابل حل است. سرلشکر جعفری با بیان اینکه در یک دولت چشمه‌هایی از این را مردم دیدند اما کامل و جامع نبود،‌ تصریح کرد: مدیریت کشور باید با همان نگاه رهبری که نگاه اسلام ناب است هماهنگ شود. اگر کسی در این مبانی اشکال داشته باشد، سنجش آن، وظیفه سنگین شورای نگهبان است. که فکر نمی‌کنم شورای نگهبان با این دقت نگاه کنند و روی مبانی فکری افراد برای تایید صلاحیت تمرکز کنند. الان در همین کشورهایی که مهد دموکراسی هم هستند باید نگاه فرد با نگاه حکومت بخواند. اما آقایانی که اینجا روی کار می‌آیند ابایی ندارند که بگویند دیدگاه ما با رهبری اختلاف دارد. خوب اگر دیدگاهت اختلاف دارد برای چی آمدی؟ مسوول قرارگاه بقیه‌الله خاطرنشان کرد: اگر صحبت از دیدگاه جهادی می‌کنیم باید با دیدگاه اسلام و رهبری تطبیق کند. خیلی‌ها ادعای انقلابی بودن کردند و می‌کنند. مهم این است که چه کسی دیدگاه‌هایش به‌صورت واقعی منطبق بر اسلام ناب باشد. این را در دستگاه‌های اجرایی کمتر داشته‌ایم.

لزوم بررسی عقبه فکری افراد

وی ادامه داد: اینکه صرفا هر کسی می‌گوید در چارچوب هستیم کافی نیست. در همه کشورها این‌طور است که عقبه فکری افراد را بررسی می‌کنند. از اول انقلاب تا امروز مشکل ما در اداره کشور با تفکراتی که به اسم تفکر انقلابی اما در حقیقت تفکر لیبرالی بوده‌اند، بوده است. برای حل این معضل یا عبور از این مشکل باید کسانی‌که در چارچوب این نظام هستند پای کار بیایند. مبنای این جمهوری اسلام ناب است. اسلام‌ ناب را رهبری تعریف می‌کنند و کسانی می‌توانند اسلام ناب را پیاده کنند که مبانی افکارشان گرایش به علوم‌انسانی غربی نداشته باشد. سردار جعفری درادامه تاکید کرد: خواست رهبر انقلاب ایجاد هسته‌های خودجوش مردمی با محوریت جوانان متعهد برای حل مشکلات است که البته این حرکت شروع شده است. این کار نیاز به تمرکز و پیگیری دارد و نیازمند هدایت و برنامه‌ریزی است که این به عهده حلقه‌های میانی و خود مردم است.