تاریخ و شیوه برگزاری کنکور سراسری سال ۹۹ یکی از مهمترین سؤالات دانش‌آموزان پایه دوازدهم است، دانش‌آموزانی که به دلیل تحمیل تعطیلات کرونایی، فرصت آموزش حضوری مدارس را در یک ماه اسفند از دست دادند.

چند روز قبل بود که معاون وزارت آموزش و پرورش، برگزاری کنکور ۹۹ را منوط به شروع امتحانات نهایی پایه ۱۲ و به پایان رسیدن آن دانست.

 او همچنین گفت، تصور می‌کنیم در ایام خرداد ماه امتحانات دانش‌آموزان را داشته باشیم، امتحانات در بخش‌هایی از تیرماه نیز ادامه می‌یابد و آزمون سراسری بعد از پایان امتحانات نهایی پایه دوازدهم برگزار خواهد شد.

هم‌اکنون ابراهیم خدایی؛ رئیس سازمان سنجش کشور با اشاره به اینکه مخاطب کنکور دانش‌آموزان سال آخر متوسطه (پایه دوازدهم) هستند، اظهار کرد: معمولا روال این بود که سال تحصیلی دانش‌آموزان پایه آخر دبیرستان، اسفند ماه به اتمام می‌رسید و آنها بعد از عید کلاس درس نداشتند و بیشتر کلاسها تقویتی برگزار می‌شد.

وی افزود: برآورد ما این است که محتوای آموزشی پایه دوازدهم حدود ۹۰ درصد تکمیل شده است اما اینکه وزارت آموزش و پرورش، باقیمانده مطالب را تا چه اندازه به صورت مجازی پوشش داده است یا اینکه چه تمهیداتی برای شروع مجدد مدارس دارند، باید خودشان اعلام کنند.

رئیس سازمان سنجش گفت: بحث کنکور با تقویم وزارت آموزش و پرورش برای پایه دوازدهم ارتباط پیدا می‌کند، مصوبه ستاد ملی کرونا تصریح دارد که کنکور ۲۰ روز پس از امتحانات نهایی برگزار شود و ما منتظریم تا وزارت آموزش و پرورش با همکاری وزارت بهداشت بتواند برنامه شروع آموزش دانش آموزان را اعلام کند تا بتوانیم برنامه زمانی کنکور را اعلام کنیم.

خدایی بیان کرد: مسئله برگزاری کنکور منوط به این است که وزارت آموزش و پرورش چه برنامه‌ای داشته و چه تقویم آموزشی پیش بینی می‌کند تا ما بتوانیم برنامه زمانی خود را تعیین کنیم.

وی ادامه داد: قاعدتا زمان برگزاری کنکور ۹۹ تغییر می‌کند اما این به زمان برگزاری امتحانات نهایی پایه دوازدهم بستگی دارد که ۲۰ روز بعد از امتحانات نهایی، کنکور برگزار خواهد شد. 

رئیس سازمان سنجش افزود: تمام تلاش سیستم آموزشی کشور این است، سال تحصیلی آینده از مهر ماه آغاز شود و یکی از مصوبات ستاد ملی کرونا همین موضوع است بر همین اساس ما برنامه ریزی‌های لازم را انجام خواهیم داد و تغییراتی در بحث فرایندهای زمان‌بر کنکور مثل مصاحبه‌ها و امتحانات عملی انجام خواهد شد تا عمده نتایج کنکور در شهریور ۹۹ اعلام شوذ.

خدایی در پاسخ به این پرسش که ایا نحوه محتوای کنکور ۹۹ تغییر خواهد کرد، افزود: کنکور عمومیت داشته و برای همه یکسان است و اینگونه نیست که دانش آموزی تسهیلات بیشتری دریافت کرده باشد، سختی و دشواری شرایط برای همه یکسان است و نگاه ما به محتوایی که در آموزش و پرورش تدریس می‌شود، خواهد بود و با همکاران آموزش و پرورش به طور مرتب در تماس هستیم و این مسائل منوط به آن است که آموزش و پرورش محتوای درسی و تقویم آموزشی را نهایی کرده و به سازمان سنجش اعلام کند ما نیز حداکثر تسهیلات و کمک را خواهیم کرد. یکی از اصلی ترین وظایف ما این است که بتوانیم راه حلهایی ارائه کنیم و داوطلبان با خیال راحت تر امتحان بدهند.

وی در پاسخ به این پرسش که محتوای آموزشی پایه دوازدم به چه میزان در کنکور ۹۹ تاثیر گذار است، بیان کرد: آزمون کنکور از سه سال دوره متوسطه دوم است و قسمتی از سوالات از پایه دوازدهم طرح می‌شود و دو قسمت آن از سال دهم و یازدهم است، وزن سوالات پایه دوازدهم در کنکور تقریبا بالای ۳۰ درصد است.

رئیس سازمان سنجش که در یک برنامه رادیویی سخن می‌گفت، در پایان گفت: هماهنگی‌های لازم را با آموزش و پرورش درباره محتوای کتابهای درسی خواهیم داشت و داوطلبان نگران نباشند و دروس را با آرامش بخوانند طبیعتا امتحانی که گرفته می‌شود از مطالبی است که دانش آموزان خوانده باشند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.