شیب کاهشی مبتلایان به کرونا را افزایشی نکنیم/ روند پایدار در میزان فوتی‌ها

آمارها نشان می‌دهد که میزان مبتلایان از یازده فروردین ماه تا ۱۸ فروردین با یک شیب ملایم در حال کاهش است، این در حالی است که احتمالا طی این هفته به ظرفیت تست کشور نیز افزوده شده است. این کاهش به دلیل شرایط شبه قرنطینه در ایام عید رخ داده که اثرش را در یک هفته اخیر مشاهده می‌کنیم، اما با توجه به تغییر سیاست‌گذاری درباره بازگشایی فعالیت‌های تولیدی، احتمال دارد که در روزهای آینده این روند تغییر کند و روند مبتلایان صعودی شود.

در نتیجه می‌توان عنوان کرد که روزهای گذشته، به نوعی یک آرامش موقت در میزان مبتلایان ایجاد شده است. تداوم این آرامش نیازمند سیاست‌گذاری صحیح و یکدست از جانب سیاستمداران و همراهی مردم با این سیاست‌ها است.

آینده روند کاهشی میزان مبتلایان

بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان مبتلایان به بیماری کرونا در روزهای اخیر روند کاهشی را ثبت کرده است. بر اساس این آمارها، تا روز گذشته میزان کل مبتلایان به رقم ۶۰ هزار و ۵۰۰ نفر رسیده است. همچنین بر اساس آمارهای منتشر شده میزان مبتلایان روزانه در روز گذشته به رقم ۲ هزار و ۲۷۴ نفر رسیده است. این رقم کمترین سطح طی هشت روز اخیر بوده است. میزان مبتلایان روزانه نسبت به تاریخ ۱۷ فروردین ماه به میزان هشت درصد کاهش یافته است. نسبت به هفته قبل از آن نیز رشد مبتلایان روزانه حدود ۲۷ درصد کاهش یافته است. کاهش مبتلایان روزانه به نحوی است که ظرفیت تست بیماران نیز بیشتر شده یا حداقل نسبت به هفته قبل تغییری نداشته است. این موضوع به دلیل این بوده که در دو هفته نخست سال جاری، شرایط شبه قرنطینه‌ای در کشور برقرار شده و در نهایت از شیوع بیماری کاسته شده بود. اما از ابتدای هفته جاری شرایط تغییر کرده و میزان رفت و آمدها در شهرها؛ به خصوص در پایتخت رشد کرده است. از سوی دیگر، با توجه به آغاز فعالیت مشاغل و رشد استفاده از حمل و نقل عمومی این احتمال وجود دارد که شرایط در هفته‌های آینده تغییر کند و میزان شیوع این بیماری مجددا صعودی شود. در نتیجه به راحتی این دستاورد برای کنترل نسبی شیوع بیماری از بین خواهد رفت. با توجه به اینکه دولت سیاست مشخص و روشنی را برای تداوم شرایط دو هفته کاری ابتدایی سال جاری اتخاذ نکرده است و بسیاری از مردم در شرایط کنونی، از لحاظ اقتصادی در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برند، این فشار برای آغاز کسب و کارها وجود دارد. ادامه این روند موجب یک حرکت کج‌دار و مریز در سیاست‌گذاری می‌شود، زیرا کشورهای موفق در مهار این بیماری، ابتدا به فکر کاهش شدید میزان مبتلایان شدند و پس از مهار و کنترل آن، شروع به بازگشایی فعالیت‌ها کردند. با توجه به اینکه هنوز میزان مبتلایان در کشور به شکل قابل توجهی بالا است، بازگشایی زودهنگام فعالیت‌ها، بدون داشتن یک استراتژی مشخص، دوباره وضعیت را به یک ماه قبل باز خواهد گرداند. در این شرایط ایجاد قرنطینه دوباره برای مردم سخت می‌شود و در نتیجه احتمال وقوع یک فاجعه بزرگ‌تر از قبل وجود دارد.

کشورهای موفق در شرق آسیا، سیاست‌های یک بام و دو هوا در مقابله با این بیماری اتخاذ نکردند و تا کنترل شدید این بیماری، سیاست‌های جداسازی یا قرنطینه را به شکل هوشمند ادامه دادند. اگرچه در آن زمان، احتمالا وضعیت اقتصادی به شکل قابل‌توجهی صدمه دیده، اما در حال حاضر با کنترل آن به فکر توسعه مشاغل هستند. نبود یک استراتژی مشخص در مقابله با این بیماری باعث شده بسیاری از مردم دچار ابهام و سردرگمی شوند، در نهایت گروهی هنوز شرایط در خانه ماندن را حفظ کردند، اما برخی دیگر قرنطینه خانگی را رها کردند و فعالیت‌های خود را از سرگرفتند. در نهایت سیاست‌گذار نیز به نظر می‌رسد آمارها را رصد خواهد کرد و در صورت افزایش شیوع بیماری دوباره وضعیت اضطراری و تعطیلی گسترده را اعلام خواهد کرد، روندی مشابه با برخورد با آلودگی هوا که البته بعید است این استراتژی برای مهار کرونا راهگشا باشد.

روند پایدار در میزان فوتی‌ها

براساس آمارهای اعلام شده در روز گذشته میزان فوتی‌ها در روز ۱۸ فروردین ماه به رقم ۱۳۶ نفر و در مجموع نیز میزان کل فوتی‌ها به رقم ۳۷۳۹ نفر رسیده است. این میزان فوتی روزانه نسبت به روز قبل از آن به میزان ۱۰درصد کاهش یافته است، اما در آمارهای فوتی یک روند مشخص افزایشی یا کاهشی در میزان مرگ و میر مشاهده نمی‌شود. طی حدود ۲۳ روز اخیر میزان فوت شوندگان در محدوده بین ۱۰۰ تا ۱۶۰ نفر در نوسان بوده است. در برخی روزها این رقم افزایشی و در برخی روزها این رقم کاهشی گزارش شده است. بنابراین نمی‌توان با تحلیل آمار فوتی‌ها در سه هفته اخیر به یک روند مشخص در بهبود یا بدتر شدن شرایط این بیماری در کشور عنوان کرد. از سوی دیگر بر اساس آمارهای اعلامی ۴۰۸۳ بیمار در وضعیت شدید بیماری قرار دارند که با توجه به این موضوع احتمالا این روند فوتی‌ها در روزهای آینده نیز تداوم خواهد داشت. نکته دیگر این است که در بسیاری از کشورها روند فوتی‌ها بسیار متغیر بوده، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سه هفته اخیر، این روند در کشور ما به شکل قابل توجهی ثابت مانده است. اگر آمار مبتلایان در هفته‌های آینده تغییر کند و افزایشی شود، در نهایت می‌توان پیش‌بینی کرد که به میزان مرگ و میر این بیماری نیز خواهد افزود. در حال حاضر، غفلت از بیماری حتی در کشورهای توسعه یافته باعث ایجاد حجم قابل توجهی از مرگ و میر در این کشورها شده است. اما اعمال سیاست‌های قرنطینه در ایتالیا باعث شده در روزهای اخیر از حجم فوتی‌های این کشور کاسته شود. به نظر نمی‌رسد در این کشور یا سایر کشورهای اروپایی شرایط قرنطینه برداشته شود و به سمت کنترل این بیماری با اعمال قرنطینه پیش خواهند رفت.

بر اساس آمارها در روز گذشته میزان فوتی‌ها به مبتلایان روزانه به رقم ۶ درصد رسیده است. این رقم نسبت به تاریخ ۱۷ فروردین ماه ۱/ ۰درصد کاهش یافته است. همچنین بر اساس آمارها نسبت کل فوتی‌ها به کل مبتلایان به رقم ۲/ ۶ درصد رسیده است. با توجه به اینکه در کشورهای دیگر که قدرت تست بالایی دارند این نسبت حدود یک درصد است، این موضوع نشان می‌دهد که هنوز در کشور ما میزان مبتلایان خاموش قابل‌توجهی وجود دارند که احتمالا بدون علامت در جامعه گردش می‌کنند. افزایش قدرت تست در کشور باعث می‌شود که موارد بیشتری شناسایی شود و در نهایت به کنترل این بیماری در آینده کمک کند.

آمارها نشان می‌دهد میزان رشد هفتگی کل مبتلایان به رقم ۵/ ۵ درصد در روز گذشته رسیده که نسبت به روز قبل به میزان ۷/ ۰درصد کاهش یافته است. همچنین رشد هفتگی فوتی‌ها نیز در روز گذشته به رقم ۴/ ۴ درصد رسیده است. مهمترین نکته‌ای که می‌تواند این آمارها را در هفته‌های آینده حفظ کند، تداوم رویکردهای هفته‌های گذشته است، در غیر این‌صورت نمی‌توان انتظار داشت که این روند در روزهای آتی تغییر کند.

Untitled-1

12-02

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.