بررسی تازه‌ترین فایل‌های عرضه شده به بازار مسکن در روز گذشته نشان می‌دهد بنگاه‌های ملکی به‌صورت چراغ‌خاموش مشغول فعالیت هستند.

بازار مسکن در روزهای کرونایی اگرچه بنگاه‌های ملکی را وادار به تعطیلی کرده است، اما وجود موتورهای جست‌وجو سبب شده این تعطیلات مشاوران ملکی را کمتر از دیگر مشاغل تحت تاثیر آسیب‌های اقتصادی کرونا قرار دهد. در واقع راه برای ادامه کسب و کار بنگاه‌های املاک به واسطه وجود سایت‌های آگهی ملکی باز است و متقاضیان مسکن می‌توانند بدون مراجعه حضوری، از طریق مشاهده فایل‌ها، قیمت‌ها و تصاویر خانه‌های فروشی، مواردی را برای بازدید از نزدیک کاندیدا کنند.  هر چند با توجه به شیوع کرونا، بازدید ملکی در این شرایط کار معقولی به نظر نمی‌رسد و حفظ سلامتی و رعایت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی به مراتب با اهمیت‌تر است، اما در این بین ممکن است عده‌ای معدود و به‌صورت موارد استثنایی، ناگزیر به جست‌وجو در بازار ملک، چه در بازار خرید و چه در بازار اجاره باشند. این افراد می‌توانند با مشاهده فایل‌های جدید ثبت شده در سایت‌های آگهی ملکی در هر روز، از وضعیت بازار، قیمت‌ها و ویژگی آپارتمان‌های عرضه شده مطلع شوند. واسطه‌های ملکی می‌گویند در شرایط کرونایی تمام فایل‌های خود را در موتورهای جست‌وجوی ملکی آگهی می‌کنند و در نتیجه جست‌وجوی میدانی با فرض بازگشایی بنگاه‌ها، ارجحیتی به جست‌وجوی اینترنتی ندارد.

در بازار مسکن عرضه آپارتمان‌های نوساز نسبت به دیگر آپارتمان‌ها به تدریج رو به افزایش است اما سازنده‌ها اغلب با اصرار به افزایش قیمت پیشنهادی نسبت به اسفند ماه، املاک خود را قیمت‌گذاری کرده‌اند. همین موضوع سبب می‌شود بسیاری از خریداران واقعی به دلیل عدم هماهنگی بودجه خرید خود با قیمت‌ها، تمایلی به بازدید این آپارتمان‌ها از خود نشان ندهند.

07+(1)

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.