در نامه سرگشاده «گلوریا گوارا» ـ رییس شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) ـ آمده است: «هیچکس نمی‌تواند انکار کند ما هم اکنون در یک وضعیت ناشناخته قرار داریم، همه‌گیری ویروس کرونا به این معنی است که دنیا با یک تهدید در جبهه‌های متعددی که توقع آن در شرایط صلح نمی‌رفت، روبه‌رو شده است. بخش سفر و گردشگری هم به صورت خاصی با این تهدید روبه‌رو است. پیش‌بینی می‌کنیم حدود ۵۰ میلیون شغل در سراسر دنیا در خطر و ریسک قرار گرفته است. بی‌پرده بگوییم بخش سفر و گردشگری در مبارزه‌ای برای بقای خود درگیر است.

گردشگری استحکام اقتصادهای سراسر دنیا است، برآورده‌کننده نقدینگی لازم و سرمایه‌گذاری خارجی، تولیدکننده کار و فعال کننده بخش های مختلف اقتصادی است. آمارهای شورای جهانی سفر و گردشگری نشان‌دهنده این است که گردشگری ۱۰.۴ درصد رشد ناخالص ملی در جهان را دربرگرفته و ۳۲۰ میلیون نفر شغل ایجاد می‌کند و مسؤول ایجاد یک از هر پنج شغل جدید است و برای هشت سال متوالی، در رشد اقتصادی جهانی گوی سبقت را از سایرین ربوده است.

بدون سفر و گردشگری، اقتصادهای جهانی با تهدید حیاتی روبه‌رو هستند.

برای مقابله با چنین تهدیدی، شورای جهانی سفر و گردشگری که نمایندگی سفر و گردشگری بخش خصوصی جهان را به عهده دارد، از تمام دولت ها و حکومت ها تقاضا دارد به ادامه بقای این بخش عاجلانه کمک کنند.

ما با بحرانی شغلی مواجهیم، نه آینده، بلکه همین حالا. هرگونه تعللی به قیمت از دست رفتن میلیون‌ها شغل منجر خواهد شد و ضرر جهانی غیرقابل تصوری به همراه خواهد داشت.

الان هنگام عمل است. ما سه تدبیر حیاتی را پیشنهاد می‌کنیم که در کنار جبران خسران سرمایه می‌تواند حیات میلیون‌ها انسان که وابسته به صنعت سفر و گردشگری هستند را نجات دهد تا بتوانند امرار معاش کنند و رفاه نسبی در هفته ها و ماه های پر فراز و نشیب پیش رو داشته باشند:

۱ . برای حفظ درآمد مالی در شرایط سخت اقتصادی میلیون ها شاغل در این صنعت، باید کمک مالی شود.

۲ . دولت ها باید وام های فوری و نامحدود بدون بهره را برای شرکت های سفر و گردشگری اختصاص دهند تا میلیون ها شرکت بازرگانی کوچک و متوسط را از متلاشی شدن و نابودی نجات داد.

۳ . تمام مالیات های دولتی،  بدهی ها و معوقات مالی باید از روی بخش گردشگری بلافاصله و حداقل تا دوازده ماه آینده برداشته شود.

شرکت های گردشگری، تلاش خود برای حفظ نیروی انسانی به کار بگیرند. با کمک یکدیگر و این تدابیر می توان این بخش را که در ورطه نابودی قرار گرفته است نجات دهیم.

ما از کل جهان تقاضا داریم تا اقدام عاجل و فوری انجام دهد تا این بحران جهانی سلامت به یک فاجعه اقتصادی سراسری تبدیل نشود. اقدام نکردن در شرایط کنونی یک انتخاب و عمل نیست. ما عاجزانه از هر دولت و حکومتی تقاضا داریم تا هم اکنون اقدامات جدی و قاطعانه به عمل آورد تا بخش سفر و گردشگری که امرار معاش ۳۲۰ میلیون انسان به آن وابسته است، حفظ و نگهبانی کند.»

سازمان جهانی گردشگری نیز چندی پیش با انتشار گزارشی پیش‌بینی کرد این صنعت بر اثر بحران شیوع ویروس کرونا می‌تواند با کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی سفر در سال ۲۰۲۰ و بازگشت آمار سفر به هفت سال پیش، مواجه شود. این سازمان زیان ویروس کرونا را به صنعت گردشگری فعلا ۲۹۰ تا ۴۴۰ میلیارد دلار برآورد کرده است.  

«زوراب پولولیکاشویلی» ـ رییس سازمان جهانی گردشگری ـ نیز گفته است: گردشگری یکی از بخش‌های اقتصادی است که بیشترین آسیب را از این ویروس دیده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.